Rabu, 7 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


NSCMH, Kolej Berjaya meterai MoU

Posted:

NSCMH, Kolej Berjaya meterai MoU

NSCMH, Kolej Berjaya meterai MoU

Oleh MAZLINDA MURTADZA
utusanN9@utusan.com.my


Dr. Nellie Tan Wong (dua dari kanan) bertukar MoU dengan Pengarah Akademi Kejururawatan (M) Sdn Bhd, Mae S K Ho (dua dari kiri) di Pusat Perubatan Negeri Sembilan Chinese Maternity Hospital di Seremban, baru-baru ini.


SEREMBAN 6 Dis. - Pusat perubatan Negeri Sembilan Chinese Maternity Hospital (NSCMH) dan Kolej Kejururawatan dan Sains Kesihatan Berjaya menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi menyokong usaha kerajaan memantapkan tahap pembelajaran secara praktikal di NSCMH, baru-baru ini.

Presiden NSCMH, Datuk Dr. Nellie Tan Wong berkata, MoU itu antaranya berkaitan program pertukaran pelajar bertujuan mendedahkan mereka dengan pengalaman baru serta menghasilkan jaringan sosial lebih baik antara hospital dan kolej.

"Banyak yang akan dapat dipelajari oleh pelajar kolej melalui program ini kerana pelbagai bentuk rancangan boleh dirangka bagi mencapai matlamat integrasi nasional.

"Antara program yang boleh diadakan adalah menyertai kelas secara praktikal dengan pelbagai kemudahan yang disediakan," katanya ketika berucap pada majlis menandatangani MoU tersebut.

Menurutnya, usaha awal itu dilakukan dengan penghantaran pelajar ke NSCMH selama satu semester bagi memupuk semangat dan memahami dengan lebih mendalam konsep integrasi nasional yang sebenar.

Jelasnya, pelajar daripada kolej itu akan berada di NSCMH selama empat hingga enam bulan untuk membolehkan mereka mengambil beberapa kursus di samping menyertai aktiviti peringkat kolej serta berpeluang mengenali budaya dan adat resam negeri masing-masing.

"Kita bukan sahaja hendak menukar pelajar tetapi staf akademik dan pentadbiran juga akan diberi pendedahan serupa bagi membolehkan mereka mempelajari sesuatu yang baru di hospital," ujarnya.

Secara tidak langsung, katanya, program itu akan terus menggalakkan mobiliti pelajar kerana mereka perlu diberi pendedahan yang betul serta menyedari kepentingan pertukaran budaya, adat resam serta menimbulkan rasa yakin pelajar untuk mempelajari sistem perubatan.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Kolej Berjaya, Norashikin Cheong Abdullah berkata, kerjasama itu amat baik kerana pelajar kolej Berjaya juga perlu dihantar ke negeri berlainan untuk belajar dalam persekitaran yang baru serta mendedahkan mereka dengan ilmu yang baru.

"Program ini boleh melaksanakan banyak perkara secara bersama seperti penyelidikan, pertukaran pelajar dan staf serta kerjasama ini akan melahirkan semangat 1Malaysia dan memantapkan integrasi nasional.

"Saya lihat kepakaran kedua-dua pihak boleh digembleng untuk kepentingan bersama kerana usaha berterusan akan menghasilkan kejayaan yang baik bagi kolej ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pelajar didedahkan pengalaman bersama Western Digital

Posted:

Pelajar didedahkan pengalaman bersama Western Digital

Pelajar didedahkan pengalaman bersama Western Digital


SEBAHAGIAN pelajar yang menyertai Seminar Pendedahan Pengalaman Industri Bersama Western Digital di Kampus Industri UTeM, Durian Tunggal, Alor Gajah, Melaka.


MELAKA 6 Dis. - Seramai 400 pelajar perintis program Teknologi Kejuruteraan dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan (FTK), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) telah menghadiri seminar pendedahan pengalaman industri bersama Western Digital di kampus Industri, baru-baru ini.

Seminar itu merupakan program yang telah dirancang khas untuk memberi pendedahan awal kepada para pelajar berkaitan bidang teknologi kejuruteraan terutama dalam sektor industri di Western Digital.

Dekan FTK, Prof. Madya Mohd. Rahimi Yusoff berkata, melalui program tersebut ia akan membuka peluang bagi pelajar bersemuka dan berinteraksi secara terus dengan penceramah jemputan dari Western Digital untuk menjawab persoalan mengenai bidang teknologi kejuruteraan secara khusus dan industri secara amnya.

Menurutnya, program tersebut menjadi satu platform yang boleh mengeratkan lagi jalinan hubungan antara pihak universiti dengan industri pada masa kini dan akan datang.

''Kerjasama dan perkongsian Western Digital dengan UTeM adalah untuk melatih dan mencari graduan bagi mengisi sumber tenaga kerja teknologi kejuruteraan untuk lima hingga 10 tahun akan datang di Western Digital termasuk industri-industri yang lain," katanya di sini baru-baru ini.

Hadir memberi taklimat ialah C. Prasad yang merupakan pengurus dari Western Digital (M) Sdn. Bhd. Petaling Jaya, Selangor.

Sementara itu Prasad berkata, antara kriteria yang dinilai oleh pihak industri untuk pengambilan tenaga kerja antaranya mereka mesti mempunyai tahap kompetensi tinggi, mengusasai ciri-ciri kemahiran insaniah yang baik selain kemahiran komunikasi dan bersahsiah murni.

''Dianggarkan sehingga kini pengembangan industri elektronik di Malaysia berkembang sebanyak 10 peratus setiap tahun," ujarnya.

Sehubungan itu katanya, peluang sebegini seharusnya tidak dilepaskan oleh graduan-graduan teknologi kejuruteraan di FTK untuk memulakan kerjaya di Western Digital setelah tamat pengajian nanti.

Full content generated by Get Full RSS.

170 kertas kerja dibentang pada HIS2011, IAS2011

Posted:

170 kertas kerja dibentang pada HIS2011, IAS2011

170 kertas kerja dibentang pada HIS2011, IAS2011


Shahrin Sahib (kanan) menerangkan sesuatu mengenai sistem pintar hibrid pada sidang akbar sambil diperhatikan oleh Ajith Abraham (dua dari kanan), Joseph Salang (dua dari kiri) dan Mohamad Kadim Suaidi selepas majlis perasmian Persidangan Antarabangsa Sistem PIntar Hibrid ke 11 di UTem, Durian Tunggal, Melaka, semalam.


MELAKA 6 Dis. - Sebanyak 170 kertas kerja akan dibentangkan pada Persidangan Antarabangsa Sistem Pintar Hibrid ke-11 (HIS2011) dan Persidangan Antarabangsa Mengenai Jaminan Maklumat dan Keselamatan ke-7 (IAS2011) bermula hari ini hingga Khamis ini.

Dua persidangan antarabangsa yang pertama kali diadakan di negara ini berlangsung selama tiga hari di kampus induk Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di sini dihadiri oleh wakil daripada 85 buah negara.

Majlis perasmian dua persidangan antarabangsa itu telah dirasmikan serentak oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang Gandum di sini hari ini.

Timbalan Naib Canselor Pendidikan dan Inovasi UTeM, Prof. Datuk Mohamad Kadim Suaidi berkata, dua persidangan tersebut bakal digunakan oleh pensyarah dan pelajar tempatan untuk mempelajari dalam bidang teknologi sistem pintar hibrid dan maklumat serta keselamatan.

Menurutnya, selain itu, pelajar dapat berkongsi pengalaman dan menimba pelbagai ilmu dalam dua bidang teknologi itu daripada pensyarah-pensyarah terkemuka dunia dalam bidang berkaitan.

''Inilah peluang terbaik untuk kita mempelajari dua bidang teknologi itu yang kini berkembang pesat di seluruh dunia dan ia adalah peluang terbaik untuk kita menggunakannya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurutnya, sejumlah 170 kertas kerja yang akan dibentangkan sepanjang tiga hari persidangan itu berlangsung membolehkan pelajar menggunakan aplikasi teknologi itu untuk membantu memberi impak positif kepada pembangunan minda mereka.

Beliau berkata, matlamat kedua-dua persidangan itu adalah untuk meningkatkan kesedaran dan membawa bersama-sama orang-orang penyelidikan terkemuka untuk bertukar-tukar pengetahuan serta menubuhkan wawasan kolektif peluang bersama sebagai hasil untuk memajukan negeri dalam kedua-dua bidang itu.

Antara tokoh pensyarah yang akan memberi syarahan mereka ialah Hideyuki Takagi dari Universiti Kyushu, Jepun; Emilio S. Corchado dari Universiti Salamanca, Sepanyol; Prof. Shahrin Sahid dari UTeM; Ajith Abraham MIR Labs Amerika Syarikat dan Saman Halgamuge dari Universiti Melbourne, Australia.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved