Rabu, 7 Disember 2011

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Belum yakin berlakon filem

Posted:

Belum yakin berlakon filem

Belum yakin berlakon filem

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR dan MOHD. FARIZWAN HASBULLAH


IZARA Aishah antara bintang baru yang cukup menyinar ketika ini.


MEMANG tidak dinafikan, air mukanya yang mempunyai riak sombong dengan renungan mata yang tajam membuatkan ramai menyangka gadis genit ini sukar didekati.

Malah, tuan punya badan sendiri mengakui akan hakikat itu. Tetapi, bagi Izara Aishah, dia sedikit pun tidak melenting mahupun berkecil hati jika ada yang menyangka dirinya begitu.

"Sudah menjadi adat. Tak kenal, maka tak cinta. Saya bukan seperti itu. Sejak saya menjadi pelakon, sudah banyak saya digelar dengan pelbagai konotasi sehingga ada yang takut untuk dekat dengan saya (ketawa).

"Barangkali dengan wajah sombong saya ini juga, ia sebenarnya membawa tuah kerana rezeki yang saya terima tidak pernah putus," ujar aktres yang mesra disapa Izara ini dalam derai tawa sewaktu ditemui pada majlis perasmian Pameran Busana Perkahwinan Mutiara di Muzium Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menyambung bicara, anak kelahiran Johor Bahru, Johor ini memberitahu, tuah sering memihak kepadanya untuk membawakan watak antagonis yang seakan-akan sudah menjadi identitinya selama hampir setahun bergelar seorang aktres.

Drama bersiri Keranamu Laila dan Soffiya yang masing-masing ditayangkan di TV3 sepanjang tahun ini telah membuat masyarakat sedar akan kehadiran pelakon kecil molek ini.

Dua drama rantaian itu sudah cukup membuatkan penonton dan peminat drama tempatan yang bagaikan selesa dengan kehadiran Izara memeran watak hitam dalam mana-mana drama.

Tetapi bagi diri gadis berusia 19 tahun ini sendiri, dia seboleh-bolehnya mahu lari daripada watak sedemikian kerana bimbang dilabelkan sebagai stereotaip dan tidak berupaya membawakan watak lain.

"Saya pernah membawakan watak baik dalam drama Kasih Najihah dan watak komedi menerusi drama Jejaka J misalnya. Tetapi mungkin penonton tidak sedar akan kehadiran saya.

"Alhamdulillah, apabila saya muncul dalam Keranamu Laila dan Soffiya, masyarakat mula sedar akan kehadiran saya lalu membuatkan saya berazam untuk terus bekerja keras dalam bidang ini," kata naib juara Dewi Remaja 2010 ini penuh optimis.

Cukup sedar akan kehadirannya sebagai salah seorang bakat baru yang semakin menyinar kerdipan bintangnya, Izara tidak mahu mengejar populariti semata-mata.

Serius dalam kerjaya

Sebaliknya, dia benar-benar serius dengan kerjayanya sebagai seorang aktres dan akan terus gigih berusaha memperbaiki segala kelemahannya.

Kata Izara lagi, sebagai orang baru dalam bidang lakonan, perjalanannya masih terlalu jauh dan hanya satu pinta Izara agar dia terus diberi ruang untuk menonjolkan bakatnya sebagai seorang pelakon.

"Saya menerima segala kritikan kerana saya tahu, semua itu amat penting bagi diri saya dalam menjadi seorang aktres yang baik.

"Sewaktu saya mula-mula keluar dulu pun, saya teruk dikritik apabila ramai yang mengatakan lakonan saya kayu dan nampak sungguh kaku di skrin.

"Tetapi, saya melihatnya dari sudut positif dan sebagai seorang anak seni, saya percaya usaha dan kerja keras akan membuahkan hasil di masa hadapan," ujar Izara yang mengakui hatinya sudah dimiliki oleh seorang jejaka namun, enggan mendedahkan identiti sebenar sang arjuna itu.

Dalam konteks ini kata Izara, dia yang kini sedang sibuk dengan penggambaran drama bersiri Vanila Coklat mahu peminat dan penonton dapat menilai sebaik mungkin lakonannya nanti.

Bukan lagi watak antagonis, sebaliknya Vanila Coklat memperlihatkan sisi putih Izara dalam drama rantaian 13 episod yang turut menampilkan Iqram Dinzly sebagai teraju utama.

Biarpun ketika ini cukup lebat dengan tawaran drama, tetapi bagi Izara dia tidak mahu terburu-buru dan tamak menerima semua tawaran yang datang kepadanya.

Seboleh-bolehnya dia mahu melakukannya secara perlahan-lahan dan tidak terlalu drastik kerana tidak mahu menyusahkan sesiapa di kemudian hari.

"Saya sedar akan kemampuan saya sebagai pelakon baru. Kalau saya menerima semua tawaran tetapi hasilnya nanti mengecewakan, saya yang akan menanggungnya.

"Untuk itu, adalah lebih baik saya menerima tawaran satu demi satu demi kebaikan saya juga. Atas alasan itu jugalah, saya belum yakin untuk berlakon filem.

"Bukannya tidak ada tawaran, tetapi ada ketikanya tawaran itu datang di kala saya sibuk dengan penggambaran drama. Jadi, apabila masa yang sesuai tiba nanti, insya-Allah, saya akan berlakon filem pula," katanya yang mengharap watak-watak yang dapat mencabar kredibilitinya sebagai seorang aktres.

Full content generated by Get Full RSS.

Semangat melodrama Melayu

Posted:

Semangat melodrama Melayu

Semangat melodrama Melayu

SAYA masih ingat kata-kata Osman Ali beberapa tahun lalu. Menurutnya, dia suka bikin cerita yang sangat dekat dengan masyarakat kita, yang seronok ditonton oleh ahli keluarganya di kampung.

Ini dapat dilihat menerusi karya-karya awalnya seperti telefilem Tollgate Girl (2001) dan Atas Nama Cinta (2003). Malah filemnya seperti Anak Halal (2007) dan Cun! (2011) juga mudah difahami kerana jiwa sosiobudaya Melayu yang amat kuat.

Justeru, penerbit Sharad Sharan membuat keputusan yang tepat apabila memilih Osman sebagai pengarah kepada adaptasi novel terlaris, Ombak Rindu tulisan Fauziah Ashari.

Ombak Rindu adalah sebuah naskhah melodrama seperti yang selalu kita tonton dalam slot Cerekarama. Ia mengisahkan Izzah, seorang gadis kampung yatim piatu yang dijual bapa saudara sendiri untuk dijadikan pelacur. Lelaki pertama yang menidurinya ialah Hariz, usahawan muda pewaris syarikat ternama.

Kerana simpati dengan Izzah yang merayu supaya dibawa pulang, Hariz membeli wanita itu untuk dijadikan orang suruhan. Izzah juga memohon agar mereka berkahwin dan berjanji tidak akan menuntut sebarang hak sebagai isteri, asalkan perhubungan mereka halal di sisi agama.

Keikhlasan Izzah melembutkan hati Hariz, tetapi ketika cinta mula berputik mereka berdepan dilema. Hariz bakal disatukan dengan Mila Amylia, seorang pelakon popular yang juga rakan sepermainannya sewaktu kecil. Pernikahan rahsia Hariz dan Izzah juga dihidu ibu Hariz yang bongkak, Datuk Sufiah.

Saya menyifatkan Osman sebagai pencerita yang baik. Di tangannya, Ombak Rindu terjalin kemas memandangkan dia harus menterjemah novel setebal 563 halaman kepada filem berdurasi dua jam. Saya sempat membaca bukunya sebelum menonton dan sejujurnya, saya lebih gemarkan versi filem.

Tanpa niat memperkecilkan penulis asal, saya merasakan banyak sub-plot dan karakter tambahan yang menjadikan fokus penceritaan sedikit rumit dan tersasar. Lakon layar tulisan Armantono dan Osman menyelamatkan cerita ini dari komplikasi dan 'membuang' terlalu banyak kebetulan yang direka.

Mereka memansuhkan beberapa watak dan situasi mengikut kesesuaian; misalnya kisah adik perempuan Hariz yang disisih keluarga atau kisah ibu tiri Hariz yang menjadi tempat Izzah mengadu. Kehilangan sub-plot sebegini sedikit pun tidak menjejaskan cerita, malah ia menjadi lebih ringkas dan realistik.

Menyentuh tentang realistik, Osman dan Armantono juga mengubah beberapa latar watak. Sebagai contoh, watak bapa saudara dan ibu saudara Izzah di dalam novel berniat jahat ingin menjualnya kerana benci dan terbeban.

Tetapi versi filem lebih 'memanusiakan' karakter apabila Pakcik Taha terpaksa menjual Izzah kerana terdesak. Dia inginkan wang bagi biaya kos perubatan, walaupun isterinya membantah Izzah dipaksa bekerja di Kuala Lumpur.

Gerak filem ini berada dalam ruang yang sederhana - tidak terlalu perlahan, tidak juga terlalu pantas. Cuma pada beberapa babak, saya berasa sedikit terganggu dengan lagu tema mendayu yang diulang-ulang seakan mahu memaksa penonton berasa pilu.

Taktik serupa pernah dilakukan dalam Lagenda Budak Setan (2010) arahan dan terbitan Sharad Sharan. Saya fikir lebih sesuai jika lagu lengkap vokal itu digantikan dengan iringan muzik instrumental saja.

Terdapat beberapa kelemahan teknikal seperti gambar tidak fokus dan suntingan yang melompat - mungkin kerana beberapa babak terpaksa dibuang akibat kesuntukan masa. Namun kekurangan itu dimaafkan kerana dibayar dengan lakonan cemerlang barisan pemain.

Secara ideal, Maya Karin bukanlah bayangan dari novel untuk watak Izzah. Namun, aktres ini membuktikan bahawa bakat melangkaui jati dirinya sebagai wanita kacukan Melayu-Jerman. Dia membuatkan kita lupa siapa Maya yang sebenar dan percaya apa yang ditonton itu ialah Izzah.

Watak ini mungkin kelihatan stereotaip dan membosankan secara lisan. Tetapi, Maya berupaya memberikan dimensi melalui pertuturan, riak wajah dan bahasa matanya. Walaupun lenggok mengajinya sedikit terkeluar dari bunyi konvensional, itu bukanlah masalah besar. Izzah adalah lakonan terbaik Maya setakat ini.

Aaron Aziz yang memeran watak Hariz mempamerkan lakonan bersahaja. Sifat bengis dan kasarnya sudah biasa disaksikan, seperti dalam KL Gangster (2011), namun sisi lembutnya menjadikan dia hero pujaan terbaru. Aaron menghidupkan pesona Hariz sebagai lelaki berego tinggi tetapi masih sensitif.

Pelakon pembantu seperti Bront Palarae, Zaidi Omar dan Azizah Mahzan melengkapkan kehebatan persembahan. Lakonan Azizah sebagai Datuk Sufiah ibarat satu penghargaan kepada watak wanita kejam ala Mak Dara dari filem Ibu Mertuaku (1962).

Saya teringatkan perkara ini semasa babak dia menyaksikan Izzah berjalan di dalam hujan, lengkap bunyi petir dan cahaya kilat.

Syabas diucapkan kepada Lisa Surihani yang berani mencabar kebolehannya melalui peranan Mila. Lakonannya mewakili fitrah manusia yang angkuh dengan status dan dilanda amarah apabila gagal mendapatkan sesuatu yang dihajati. Dia tidak dibenci secara total, malah diberi simpati oleh penonton.

Ombak Rindu memenuhi fungsi dan emosinya sebagai sebuah soap-opera Melayu. Pembikinannya moden, tetapi meminjam semangat sedu-sedan filem era 1970-an dan 1980-an seperti siri Esok karya Tan Sri Jins Shamsudin. Ini adalah satu pujian untuk Osman Ali.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved