Rabu, 7 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Polis tumpaskan sindiket dadah warga Afrika

Posted:

Polis tumpaskan sindiket dadah warga Afrika

Polis tumpaskan sindiket dadah warga Afrika


NOOR Rashid Ibrahim menunjukkan dadah jenis kokain yang disorok dalam sebuah beg pada sidang media di Bukit Aman, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 7 Dis. - Polis berjaya menumpaskan satu sindiket penyeludupan dadah didalangi empat warga Afrika dan seorang rakyat tempatan yang dipercayai turut merekrut mangsa khususnya wanita untuk menjadi keldai dadah.

Kejayaan itu hasil tangkapan empat lelaki Afrika dan seorang wanita tempatan berusia antara 21 hingga 34 tahun dalam satu serbuan di sebuah pangsapuri di Bandar Kinrara, Puchong dekat sini, kira-kira pukul 8.45 malam tadi.

Siasatan awal polis terhadap sindiket itu mendapati, wujud kegiatan merekrut keldai dadah dengan menawarkan pendapatan lumayan. Sindiket itu menyasarkan kaum wanita yang mengamalkan gaya hidup mewah dan bebas dalam pergaulan.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim, sebanyak 1.76 kilogram dadah jenis kokain dianggarkan bernilai RM500,000 disorok dalam ruangan khas sebuah beg yang diubah suai, turut dirampas dalam serbuan tersebut.

"Berdasarkan pasaran semasa, kita mengenal pasti dadah jenis kokain banyak dibawa ke negara Jepun, Thailand dan Korea. Berikutan itu, polis percaya dadah yang dirampas ini cuba diseludup ke negara-negara berkenaan.

"Kesemua mereka yang ditahan termasuk seorang pelajar kolej swasta kini direman sehingga 13 Disember depan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, hari ini.

Dalam pada itu, Noor Rashid berkata, hasil kajian yang dilakukan ke atas kes tangkapan rakyat Malaysia yang didakwa menyeludup masuk dadah mendapati, kebanyakan mereka mengetahui dadah yang dibawa dan bukannya diperdaya.

"Pihak polis tidak menafikan ada warga tempatan yang diperdaya, bagaimanapun sebahagian besar yang ditahan mendakwa tahu 'barang apa' yang dibawa.

"Sehubungan itu, kita perlu berhati-hati supaya tidak wujud mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk meraih simpati orang ramai selepas mereka ditangkap dengan dakwaan diperdaya," katanya.

Jelas beliau, berdasarkan statistik tangkapan dadah juga, berlaku trend baru peningkatan tangkapan terhadap wanita yang dikesan terlibat dalam kegiatan memproses dan mengedar dadah.

"Pada awal Oktober lalu, dua wanita ditahan atas kesalahan tersebut di Hulu Bernam, Selangor manakala di Pulau Pinang pula, dua wanita turut ditahan atas kesalahan yang sama," kata beliau.

Full content generated by Get Full RSS.

Parah diserang 3 lelaki berpedang

Posted:

Parah diserang 3 lelaki berpedang

Parah diserang 3 lelaki berpedang

Oleh MOHD. ZUHARMAN MOHAMAD NOR
utusankelantan@utusan.com.my

KOTA BHARU 7 Dis. - Seorang pengumpul barang antik nyaris maut selepas diserang tiga lelaki bersenjatakan pedang samurai ketika berehat di rumahnya di Kampung Pulau Gajah, Sabak dekat sini baru-baru ini.

Dalam kejadian pukul 9.30 malam pada Jumaat lalu, Abdul Malik Mamat, 52, putus jari hantu tangan kiri, hampir putus telinga kiri, patah kaki kiri dan cedera di muka selain lebam di anggota badan.

Abdul Malik berkata, ketika itu dia berehat selepas makan malam dan tinggal bersendirian di rumah setelah berpisah dengan isterinya yang turut membawa anak tunggal mereka.

"Tiba-tiba, tiga lelaki termasuk seorang daripadanya saya kenal muncul. Mereka meluru masuk melalui pintu hadapan yang terbuka sambil masing-masing memegang pedang samurai.

"Saya terkejut lalu mencapai sebilah pedang untuk mempertahankan diri dan berlaku pergelutan," katanya ketika ditemui di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dekat sini hari ini.

Abdul Malik berkata, kesemua lelaki terbabit melarikan diri dengan menunggang motosikal selepas salah seorang daripada mereka turut cedera dalam pergaduhan itu.

Katanya, dia kemudian dibawa ke HUSM untuk mendapatkan rawatan oleh seorang saudaranya yang kebetulan datang ke rumah.

"Saya mengenali salah seorang daripada mereka. Motif saya diserang mungkin disebabkan dendam kerana sebelum ini saya ada berselisih faham dengan lelaki tersebut," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azham Othman ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan daripada mangsa semalam.

Beliau berkata, polis telah menjalankan siasatan termasuk mengambil keterangan mangsa untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan cedera parah menggunakan senjata.

"Kita juga melancarkan gerakan memburu tiga lelaki terbabit," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved