Selasa, 6 September 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Mat Sabu dilabel kurang ajar julang komunis

Posted:

Mat Sabu dilabel kurang ajar julang komunis

Mat Sabu dilabel kurang ajar julang komunis

KUALA LUMPUR 6 Sept. - Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan melabelkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu sebagai kurang ajar kerana cuba menjadikan pengganas komunis sebagai pejuang.

Pengerusinya, Datuk Roslan Dahaman sehubungan itu mahu Mohamad Sabu atau Mat Sabu meminta maaf secara terbuka sebelum pihak lain turut bertindak kurang ajar terhadap pemimpin tersebut.

Menurutnya, walaupun Pekida Wilayah Persekutuan mengenali sifat Mat Sabu namun keterlanjuran dilakukan kali ini mengguris hati keluarga mangsa tragedi Bukit Kepong.

"Mat Sabu suka cakap lepas, apa yang dia rasa nak cakap, benda itu akan keluar, tetapi kali ini (menjulang komunis) dia perlu meminta maaf secara terbuka sebelum orang lain pula marah dan bertindak kurang ajar terhadap dia.

"Tidak mustahil juga dalam kejadian ini Mat Sabu telah diberi wang oleh pihak-pihak tertentu, sebab itu dia sanggup menghina mangsa-mangsa tragedi Bukit Kepong yang terdiri daripada anggota keselamatan, isteri dan anak mereka," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mewakili Pekida Wilayah Persekutuan untuk membuat laporan polis berhubung kenyataan Mat Sabu dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang, pada 21 Ogos lalu, di Balai Polis Putra di sini hari ini.

Turut membuat laporan polis adalah Persatuan Bekas Anggota Perisikan Malaysia (Baris) yang diwakili oleh Presidennya, Nordin Hassan.

Nordin berkata, Baris menggesa polis mengambil tindakan tegas terhadap Mat Sabu kerana kenyataan itu mungkin akan di salah erti oleh generasi baru.

"Ini kerana sesetengah orang muda tidak tahu komunis walau di mana sahaja berada sentiasa menjalankan pemerintahan secara kuku besi, mereka ini sangat kejam.

"Komunis bukan pejuang kemerdekaan tetapi mereka menuntut dijadikan negara komunis. Sebelum pihak lain terikut dengan kenyataan putar belit Mat Sabu, polis perlu mengambil tindakan tegas terhadap pemimpin politik berkenaan," ujarnya.

Baris dianggotai oleh bekas perisik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Jabatan Imigresen.

Lagi NGO kecam Mat Sabu

Posted:

Lagi NGO kecam Mat Sabu

Lagi NGO kecam Mat Sabu

KUALA LUMPUR 6 Sept. – Gelombang bantahan terhadap Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang menidakkan sejarah pengorbanan anggota polis dan tentera menentang keganasan komunis terus memuncak.

Hari ini, lebih ramai tampil mengecam Mohamad atau Mat Sabu sebagai individu yang berfikiran cetek dan gemar melakukan tindakan untuk popular yang akhirnya memakan diri.

Presiden Persatuan Asrama Belia Malaysia, Khairul Annuar Mansor berkata, Mat Sabu umpama 'tin kosong' yang hanya 'berdentang-dentung' untuk mengelirukan rakyat.

"Saya kesal dengan tindakannya yang benar-benar tidak mencerminkan keperibadian pemimpin sesebuah parti politik. Dia lebih rela melakukan apa sahaja demi nafsu politiknya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Presiden Jaringan Gerak Usaha Pasir Mas (Jaguh), Zul Karnain Mat Junoh pula mahu pengikut Mat Sabu meninggalkan pemimpin yang tidak beretika itu.

"Mat Sabu bagi saya 'buta sejarah'. Dia tidak boleh menilai antara kebenaran dan kepalsuan. Sekarang ini, dia lebih rela membela orang yang menyusahkan nenek-moyang kita," ujarnya.

Tambahnya, jika benar Mat Sabu tidak takut untuk menegakkan kebenaran, dia harus berdebat dengan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Dalam pada itu, di KOTA BHARU, Ketua Serikandi, Mariam Ismail mendesak kerajaan mengambil tindakan tegas ke atas Mat Sabu sebagai pengajaran agar tidak sewenang-wenangnya mengelirukan rakyat.

Pihaknya akan membuat laporan polis mewakili kaum wanita bagi menyatakan rasa tersinggung atas kenyataan itu yang jelas menghina pejuang kemerdekaan negara.

"Sekiranya komunis yang diagung-agungkan oleh pemimpin pembangkang itu menguasai negara, sudah tentu semua parti politik, termasuk Pas sendiri tidak akan wujud. Malah, Mat Sabu pun tidak akan dibenarkan berada di atas pentas ceramah sebagaimana sekarang,'' katanya.

Sementara itu, di KUANTAN, Naib Presiden Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM), Norzaila Ahmad berkata, kenyataan Mat Sabu itu mendatangkan keresahan orang Melayu dan para pejuang, terutamanya anggota keselamatan yang mempertahankan negara.

"Ia secara langsung bukan sahaja mengetepikan perjuangan anggota polis dan tentera, malah menghina pejuang kemerdekaan yang mempertahankan negara seterusnya mencapai kemerdekaan ketika itu,'' katanya.

Dalam pada itu, di MELAKA, Pengerusi Gerakan Belia 4B Melaka, Mohd. Nizam Omar hairan bagaimana pemimpin Pas itu yang cukup berpengalaman boleh membuat kenyataan yang bercanggah dengan fakta sejarah.

"Sejak di bangku sekolah, kami diajar bagaimana kekejaman yang dilakukan oleh Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyalahi norma-norma kemanusiaan.

"Tetapi Mat Sabu menggambarkan pandangannya yang menyokong PKM, seolah-olah tidak pernah belajar di sekolah dan memahami fakta sejarah sebenarnya setelah negara merdeka selama 54 tahun," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved