Rabu, 7 September 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


25 maut Ops Sikap di Kelantan

Posted:

25 maut Ops Sikap di Kelantan

25 maut Ops Sikap di Kelantan

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my


Makhtar Mustafa (tengah) memakaikan topi keledar baru kepada penunggang motosikal sambil diperhatikan Mohd. Azlisham Abdul Rahman (kiri) pada progrem Kempen Keselamatan Jalan Raya musim Perayaan di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 6 Sept. - Ops Sikap ke-24 yang dilancarkan di negeri ini sejak 23 Ogos lalu telah mencatatkan 25 kematian dengan kebanyakannya adalah penunggang dan pembonceng motosikal.

Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Kelantan, Mohd. Azlisham Abdul Rahman berkata, daripada jumlah tersebut, 17 kematian membabitkan kemalangan motosikal, lima melibatkan motokar manakala satu kematian adalah penumpang van serta dua lagi daripada kemalangan basikal.

Sementara itu katanya, kajian dibuat Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), mendapati 80 peratus pengguna jalan raya di negeri ini masih mengabaikan aspek keselamatan terutamanya tidak memakai topi keledar dan tali pinggang keselamatan.

"Ops sikap yang dilancarkan itu akan berakhir hari ini dan setiap hari kita melakukan tinjauan dan keseluruhannya 25 kematian direkodkan sehingga semalam," katanya kepada pemberita selepas Kempen Keselamatan Jalan Raya Musim Perayaan Aidilfitri 2011 di Jalan Che Su di sini pagi ini.

Majlis itu dirasmikan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Makhtar Mustafa yang turut mengambil kesempatan memberikan topi keledar baru serta beberapa risalah keselamatan jalan raya kepada pengguna yang melalui jalan tersebut.

Azlisham berkata, pengabaian aspek keselamatan terutama sekali tidak memakai topi keledar dan tali pinggang keselamatan merupakan satu perkara serius yang perlu diubah oleh setiap masyarakat.

Jelas beliau, kajian MIROS itu mendapati kebanyakan pengguna yang ditemui tahu risiko yang bakal dihadapi namun mereka tetap tidak peka terhadap aspek keselamatan.

"Sehubungan itu, JKJR akan memperbanyakkan kempen keselamatan di seluruh negeri terutama mengenai dua perkara ini untuk mengurangkan risiko kematian setiap kali berlaku kemalangan," ujarnya.

UMT terima 1,900 pelajar baru, 25 kursus ditawarkan

Posted:

UMT terima 1,900 pelajar baru, 25 kursus ditawarkan

UMT terima 1,900 pelajar baru, 25 kursus ditawarkan


Aziz Deraman (tengah) beramah mesra dengan pelajar baru yang mendaftar di Universiti Malaysia Terengganu, Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 6 Sept. - Seramai 1,900 pelajar baru bakal meneruskan pengajian mereka di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) bagi mengikuti 25 program di peringkat ijazah sarjana muda pada sesi kemasukan 2011/2012 yang berlangsung di Dewan Sultan Mizan di sini, hari ini.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Aziz Deraman berkata, pada sesi kemasukan kali ini, UMT menawarkan sebanyak 2,382 tempat dan 1,900 pelajar menerimanya termasuk 12 pelajar dari negara luar.

"Pada tahun ini kita juga menerima 12 pelajar dari Indonesia, India, Somalia, Uzbekistan, Yemen dan China bagi mengikuti program peringkat ijazah sarjana muda menerusi pelbagai bidang yang kita tawarkan.

"Kita juga menerima lebih 50 permohonan rayuan melanjutkan pengajian dan keputusannya akan dikeluarkan selewat-lewatnya dua minggu daripada tarikh pendaftaran," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa meninjau proses pendaftaran pelajar baru di Dewan Sultan Mizan, di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Naib Canselor Hal-Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof. Dr. Yahaya Ibrahim.

Dalam pada itu, Aziz memberitahu, pada sesi kemasukan tahun depan, UMT bakal memperkenalkan dua program baru iaitu pengurusan pelancongan dan kejuruteraan informatik marin dalam usaha memenuhi keperluan industri.

Jelasnya, bagi pelajar tahun pertama sesi kali ini juga berpeluang mengikuti program baru berkenaan melalui permohonan pertukaran ke program baru yang ditawarkan itu dengan syarat mereka memenuhi kriteria yang diperlukan pihak universiti.

"Kita berharap dengan program baru yang diperkenalkan ini dapat melahirkan lebih ramai graduan yang berkemahiran dalam bidang yang diperlukan oleh negara," ujarnya.

Sementara itu, Penolong Pendaftar Kanan UMT, Sayed Mohd. Tamimuddin Sayed Ibrahim dalam satu kenyataan memberitahu, bermula esok sehingga 10 September ini akan berlangsung Minggu Jalinan Mesra UMT yang diisi dengan pelbagai aktiviti.

"Antaranya aktiviti kebudayaan dan kesukanan, majlis ikrar pelajar baru serta ceramah dan sebagainya dalam usaha memberi pendedahan kepada mereka suasana kehidupan di kampus selain mengenal rakan-rakan baru," katanya.

925 pelajar baru daftar di UniSZA

Posted:

925 pelajar baru daftar di UniSZA

925 pelajar baru daftar di UniSZA


Pelajar baru Universiti Sultan Zainal Abidin mendaftar masuk bagi sesi 2011/2012 di Kampus UNiSZA Kuala Terengganu, baru-baru ini.


KUALA TERENGGANU 6 Sept. - Seramai 925 pelajar diterima memulakan pengajian program peringkat ijazah di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) bagi pendaftaran sidang akademik 2011/2012 di kampus itu di sini Ahad lalu.

Mereka adalah daripada kalangan lebih 14,000 pemohon dari seluruh negara dan paling ramai datangnya dari Kelantan, Terengganu serta Selangor.

Mereka bakal mengikuti pengajian di sembilan fakulti termasuk fakulti bahasa dan komunikasi, informatik, pengajian kontemporari Islam, pengurusan perniagaan dan perakaunan, pertanian dan bioteknologi.

Naib Canselor UniSZA, Datuk Prof. Dr. Alias Daud berkata, sebilangannya pula akan memasuki fakulti perubatan dan sains kesihatan, reka bentuk inovatif dan teknologi, undang-undang dan hubungan antarabangsa serta teknologi makanan.

"Saya harap semua pelajar baru ini dapat menyesuaikan diri sepanjang pengajian di kampus ini dan penganjuran Minggu Mesra Siswa diharap dapat menjadi platform terbaik untuk pelajar mengenali rakan-rakan baru," katanya.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis perasmian Minggu Mesra Siswa UniSZA, Kampus Gong Badak, kelmarin yang disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Hadir sama Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof. Dr. Abdul Manaf Ali dan Dekan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Nordin Jusoh.

Katanya, dengan sokongan yang diberikan kerajaan negeri, ia mampu mengukuhkan lagi peranan UniSZA sebagai institusi pendidikan yang disegani di negara ini dalam melahirkan siswazah yang berkualiti.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved