Rabu, 7 September 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Porter lancarkan urusan di Tanah Abang

Posted:

Porter lancarkan urusan di Tanah Abang

Porter lancarkan urusan di Tanah Abang

Teks dan Foto Abd Rahman Saleh


Tugas porter mengangkat pelbagai jenis barangan perniagaan daripada yang ringan hingga kepada yang berat.


APABILA di sebut porter, di kalangan kanak-kanak mereka mungkin akan merujuk kepada kepada filem Harry Potter. Namun bagi para peniaga dan pembeli di pusat pemborong terbesar di Asia Tenggara iaitu Tanah Abang, Jakarta, Indonesia, porter memang menjadi watak dan nadi penting dalam melancarkan urusan perniagaan harian.

Porter di sini adalah petugas atau pemikul yang bekerja menggunakan tulang empat kerat bagi mencari rezeki.

Tugas mereka ialah mengangkat pelbagai jenis barangan perniagaan daripada yang ringan hingga kepada yang beratnya mencapai 130 kilogram. Bak kata pepatah berat mata memandang, sudah tentu lagi berat bahu yang memikul.

Tetapi demi tuntutan hidup, dan demi memastikan sesuap nasi untuk anak dan isteri, berat bebanan tidak dipedulikan walaupun bayaran yang diterima mereka rendah.

Kebanyakan porter akan mengenakan baju T yang mempunyai nombor. Seawal pukul 6 pagi mereka sudah berlegar di sekitar kompleks itu bagi mendapatkan pelanggan.

Namun ada juga porter senior tidak mengenakan baju T bernombor. Mereka ini sudah di kenali dan mempunyai pelanggan tetap terutama dari kalangan peniaga di Tanah Abang.

Rata-rata porter yang bekerja berusia antara 20 tahun hingga 60 tahun. Mereka bekerja dengan rela hati. Walaupun upahnya tidak sebesar mana, namun ia adalah pekerjaan 'mudah' kerana tidak memerlukan modal dan kemahiran.

Biasanya pendapatan mereka sekitar Rp20,000 (RM7.50) hingga Rp50,000 (RM18) sehari. Bagaimanapun mereka yang mempunyai pelanggan tetap boleh mencecah hingga Rp150,000 (RM54) hingga Rp 200,000 (RM71.50) mengikut kemampuan masing-masing.

Menurut seorang peniaga, Fianky, 26, porter sememangnya diperlukan oleh para peniaga di pusat perniagaan itu bagi membawa pelbagai barangan yang ditempah oleh para pelanggan atau membawa dari tempat penurunan barang di bahagian bawah ke kedai masing-masing.

"Tanpa porter bagaimana kami mahu membawa barang-barang tersebut ke kedai kami di atas? Begitu juga bila ada pelanggan kami yang mahu membawa barangan dengan jumlah yang besar turun ke tempat letak kereta untuk dimasukkan ke dalam kenderaan mereka," jelasnya.

Dia mengakui porter sememangnya menjadi nadi kepada peniaga di Tanah Abang dalam melancarkan urusan perniagaan.

Tambahnya, bayaran kepada porter selalunya bergantung kepada sebanyak mana barangan yang mereka pikul serta jarak barangan itu dibawa.

"Jika barangannya besar dan berat sudah pasti bayarannya mahal sedikit. Kalau terlalu besar porter akan gunakan troli. Tetapi kaedah ini jarang digunakan kerana ruang antara toko perniagaan di sini sempit. Kerana itu ramai porter memikul karung besar berisi barangan jualan," kata Fianky.

Bagi peniaga, Sumi, 32, porter perlu dihargai kerana mereka menjalankan tugas dengan jujur kerana tugas yang diamanahkan kepada mereka akan diselesaikan dengan baik.

"Dalam kesibukan dan kesesakan pengunjung membeli pelbagai barangan, porter tetap mengangkat barangan walau seberat manapun sehingga sampai ke destinasi yang ditujui," tegas Sumi yang menjual pelbagai pakaian kanak-kanak.

"Sudah lebih 10 tahun saya berniaga di sini belum pernah barangan saya yang dibawa oleh porter tidak sampai di toko saya. Begitu juga dengan barangan jualan pelanggan saya yang menggunakan khidmat mereka," tambahnya lagi.

Memang benar kata-kata para peniaga di Tanah Abang. Sewaktu duduk berbual dengan beberapa orang porter, mereka berbangga menjalankan khidmat memikul barangan walau keletihan kerana bagi mereka selain daripada mencari rezeki halal, secara tidak langsung dapat memudahkan para peniaga dan pengunjung di pusat itu.

Bagi Wawan, 26, dia tidak malu menjadi porter. Malah dia merasa beruntung dapat menjalankan tugas itu kerana bukan mudah mendapatkan pekerjaan baik di kota raya Jakarta.

"Di sini saya hanya menggunakan tenaga dan sedikit teknik mengangkat barang yang berat dengan betul. Saya juga tidak perlu berpanas dan berhujan seperti mereka yang bekerja di luar sana. Jarang sekali saya terpaksa memikul barangan hingga keluar kompleks ini," kata Wawan yang berasal dari Bogor.

Katanya setiap barang perlu dikira terlebih dahulu sebelum dimuatkan ke dalam guni plastik. Setelah penuh, dia perlu mengikat sebaik mungkin supaya tidak pecah apabila diangkat dan dipikul.

"Satu bal (guni) seperti ini beratnya antara 40 hingga 60 kilogram. Saya perlu pikul hingga sampai di lif sebelum dibawa turun untuk dimasukkan ke dalam kenderaan pelanggan," jelasnya yang mendapat upah antara Rp10,000 hingga Rp15,000 untuk sekali perkhidmatan.

Namun begitu Wawan gembira kerana selain mendapat upah dia juga dapat membantu para pelanggan melancarkan perniagaan mereka.

"Dalam satu bulan saya bisa mendapat Rp 1.5 juta. Itu cukup menyara keluarga saya walaupun tidak dapat bermewah-mewahan," katanya sambil tersenyum.

Warisan kacang putih 1Malaysia

Posted:

Warisan kacang putih 1Malaysia

Warisan kacang putih 1Malaysia


Thanggaraja Solayapan setia menjual pelbagai jenis kacang di Terminal Bas Ipoh.


SUATU ketika dahulu penjual kacang putih menjaja kekacang dan makanan rangup lain dengan berjalan kaki atau berbasikal dan mereka sering dilihat di bandar-bandar dan kawasan sekitarnya.

Perniagaan ini, yang dipelopori masyarakat Tamil dari selatan India, bermula seawal kurun ke-19.

Warga Malaysia dari kalangan generasi pra dan awal pasca Merdeka pasti tidak lupa bagaimana penjual-penjual kacang putih ini menggulung kertas menjadi bentuk kon dan mengisinya dengan kekacang atau snek rangup lain.

Ramai juga akan mengimbau semula kenangan mereka mengunyah kekacang semasa menunggu bas atau menonton filem di pawagam. Lebih mengkagumkan, snek yang berasal dari India ini dinikmati oleh semua kaum dan ia merupakan snek 1Malaysia yang sebenar.

Walaupun penjual kacang putih mungkin tidak lagi dapat dilihat atas jalan, kacang putih yang sama kini dijual oleh generasi baru penjaja Tamil sebagai snek pilihan.

Hari ini, penjual kacang putih menjual snek mereka di lokasi yang ditetapkan. Kekacang dan makanan rangup lain dibungkus kemas di dalam paket plastik dan ramai daripada mereka juga merupakan usahawan kacang putih yang berjaya. Seorang daripada usahawan kacang putih yang berjaya ialah Thanggaraja Solayapan, 55, yang berasal dari tempat industri kacang putih, Kampung Kacang Putih, lebih kurang lapan kilometer dari pusat bandar raya Ipoh.

Thanggaraja merupakan muka yang tidak asing di Terminal Bas Ipoh kerana beliau merupakan penjual kacang putih di situ dan merupakan generasi ketiga untuk meneruskan perniagaan itu.

Kacang putih sebenarnya nama yang mewakili pelbagai juadah rangup India seperti muruku, pakoda, sivel, aulu, omma poddi, kadalai dan kekacang seperti dhall, kacang kuda dan kacang tanah.

Kini juga terdapat kerepek ubi kayu, satu juadah Malaysia yang mengiringi kacang putih.

Daripada 50 jenis kacang putih yang dijualnya, Thanggaraja membuat 19 daripadanya di kilang kecilnya di rumah.

Menyedari masyarakat Malaysia bukan sahaja majmuk tetapi juga mempunyai cita rasa berlainan, peniaga inovatif ini mempelbagai lagi juadah tawarannya dengan menambah manisan seperti laddu, jelebi, athirasam yang dibekalkan oleh seorang peniaga Sikh yang juga merupakan rakan lamanya.

Kadangkala beliau dapat menjual sehingga 200 bungkus kacang putih terutama pada musim-musim menjelang cuti perayaan. Pelanggan pula terdiri daripada pelbagai kaum.

Beliau turut mengakui berasa bangga apabila ada dalam kalangan pelanggannya yang berbangsa Melayu dan Cina pandai menyebut nama-nama kacang putih yang dijualnya.

"Sejak 30 tahun lalu, saya fikir, masyarakat bukan India juga meminatinya. Macam yong tau fu dengan nasi lemak juga. Sudah jadi makanan rakyat Malaysia. Kacang putih pula boleh jadi makanan ringan 1Malaysia," katanya bersahaja tetapi mempunyai makna yang sangat mendalam.

Bagaimanapun, dalam gambaran yang lebih luas apa yang bermula sebagai perniagaan kecil bagi Thanggaraja dan jiran-jirannya di Kampung Kacang Putih kini bertukar kepada industri desa yang menguntungkan.

Beliau menarik perhatian bahawa antara 40 dan 50 keluarga di kampung itu terbabit dalam membuat dan menjual kacang putih, perusahaan yang menjadi kebanggaan penduduk di situ dan satu kisah kejayaan masyarakat itu sendiri.

Bukan seperti generasi sebelum mereka yang hanya mampu hidup serba ringkas, kehidupan usahawan kacang putih di sini jauh lebih mewah.

Bagaimanapun, kejayaan yang dicapai oleh masyarakat kacang putih ini di Ipoh bukan datang dengan mudah seperti yang ditunjukkan oleh Thanggaraja.

Sebenarnya, satu tragedi yang membawa mereka ke Kampung Kacang Putih yang membuka laluan kepada mereka sebagai usahawan kacang putih.

Mereka pada asalnya menetap di kaki Gunung Cheroh tidak jauh dari tempat sekarang, berhampiran kuil Sri Subramaniar, tempat moyang mereka menetap selepas berhijrah ke Malaya pada awal abad ke-19.

Masyarakat di situ pada asalnya terdiri daripada petani, pekerja dan peniaga kecil termasuk mereka yang menjual kacang putih.

Pada 1970, sebuah batu besar dari Gunung Cheroh menghempap perkampungan di situ dan demi keselamatan, mereka dipindahkan ke tempat sekarang ini di Buntong.

Masyarakat itu meneruskan dengan kehidupan mereka tetapi dengan peralihan masa, perniagaan kacang putih menjadi aktiviti utama.

— BERNAMA
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved