Selasa, 6 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


GiatMara bina 3,000 rumah baru

Posted:

GiatMara bina 3,000 rumah baru

GiatMara bina 3,000 rumah baru

Oleh ALI MAHMOOD
utusanktn@gmail.com

RAUB 6 Sept. – GiatMara merancang untuk membina sebanyak 3,000 unit rumah baru dan membaik pulih rumah golongan miskin di seluruh negara pada tahun ini.

Pengerusinya, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukkan sebanyak RM130 juta di bawah skim bina baru dan membaik pulih rumah bagi membantu golongan tersebut tahun ini.

Katanya, sebanyak RM3.8 juta diperuntukkan bagi membina dua rumah panjang di Sarawak manakala bakinya bagi membina rumah baru dan membaik pulih rumah.

"Sebanyak 400 rumah lama dan usang akan dibina baru dan bakinya akan dibaik pulih dalam masa terdekat.

"Kerajaan menetapkan kos sebanyak RM33,000 seunit bagi membina rumah baru di Semenanjung dan RM40,000 di Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita selepas pemberian duit raya untuk anak yatim dan warga emas di Masjid Abu Bakar Al Sidek, Dong dekat sini baru-baru ini.

Menurut beliau, kos bagi membaiki rumah di Semenanjung pula adalah RM11,000 seunit dan RM15,000 bagi rumah di Sabah dan Sarawak.

Tambahnya, kesemua rumah terbabit didaftar melalui pejabat daerah seluruh negara dan dijamin mengunakan bahan binaan tempatan yang berkualiti.

Katanya, GiatMara diberi tempoh sehingga penghujung tahun ini bagi kerja-kerja membaiki pulih rumah manakala kerja membina rumah baru pula sehingga Mac tahun depan.

Jelasnya, projek itu akan dilaksanakan oleh Koperasi Bekas Pelatih GiatMara dan kontraktor kelas F bumiputra dan bakal dijalankan secara serentak di seluruh negara.

Beliau yang juga ADUN Dong berkata, GiatMara bersama pemimpin tempatan akan kerap turun padang bagi mengenal pasti golongan miskin dan sasar untuk diberikan bantuan.

2,208 pelajar mendaftar di UMP

Posted:

2,208 pelajar mendaftar di UMP

2,208 pelajar mendaftar di UMP


DAING Nasir Ibrahim (kiri) berbual dengan pelajar baru pada sesi pendaftaran kemasukan pelajar di Kompleks Sukan UMP Kampus Gambang, Kuantan baru-baru ini.


KUANTAN 6 Sept. - Seramai 2,208 pelajar baru mendaftar di Universiti Malaysia Pahang (UMP) di sini yang mana 824 orang mendaftar di kampus universiti itu di Pekan.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, seramai 1,384 pelajar pula mendaftar di Kampus Gambang yang mana kedua-dua kampus itu menawarkan bidang kejuruteraan dan teknologi di peringkat ijazah.

"Daripada jumlah tersebut, sebanyak 47 peratus pelajar adalah lelaki dan selebihnya ialah perempuan iaitu 1,163 orang.

"Bagaimanapun, program kejuruteraan masih dimonopoli pelajar lelaki walaupun peratusannya kecil iaitu 54 peratus lelaki dan 46 peratus perempuan," katanya kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Dalam pada itu, tawaran melanjutkan pengajian di UMP merupakan hadiah yang cukup bermakna sempena Aidilfitri kali ini buat para pelajar yang mula mendaftar untuk kemasukan ke universiti itu hari ini.

Mohd. Emyrulmuqmin Mohd. Azrizai, 21, berkata, dia terharu apabila mengetahui terpilih melanjutkan pengajian di peringkat ijazah Sarjana Muda Sains Komputer dan Rangkaian di sini.

"Saya anggap tawaran ini sebagai hadiah sempena hari raya kerana UMP merupakan universiti pilihan saya," katanya.

Sementara itu, bagi Mariah Che Mamat, 19, persiapan hari raya kali ini tidak seperti tahun sebelumnya kerana dia lebih memberi tumpuan untuk persediaan melanjutkan pelajaran di UMP.

"Apabila tahu mendapat tempat di sini dalam ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia, saya begitu gembira. Saya tak kisah mengenai hari raya kerana tawaran ini hanya datang sekali," ujarnya yang berasal dari Temerloh.

Belia 4B ceriakan Aidilfitri warga emas

Posted:

Belia 4B ceriakan Aidilfitri warga emas

Belia 4B ceriakan Aidilfitri warga emas


AHMAD Daniar Ismail (tiga dari kanan) bersama jawatankuasa Gerakan Belia 4B Cameron Highlands dan Lipis menyerahkan hamper makanan kepada Salmah Yaakob di Kampung Bukit Betong, Kuala Lipis, baru-baru ini.


CAMERON HIGHLANDS 6 Sept. - Warga emas di Cameron Highlands dan Lipis menyambut Hari Raya Aidilfitri dalam suasana penuh ceria apabila mereka mendapat perhatian daripada Gerakan Belia 4B di kedua-dua kawasan itu.

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu menyampaikan sumbangan 120 hamper kepada golongan itu semasa umat Islam merayakan hari lebaran baru-baru ini.

Penyerahan itu dilaksanakan mengikut zon NGO tersebut iaitu Bukit Betong, Hulu Jelai, Sungai Ular, Keledek, Kuala Medang (Cameron Highlands), manakala Benta, Jeram Landak serta Cheka (Lipis).

Pengerusi Gerakan Belia 4B Cameron Highlands, Ahmad Daniar Ismail berkata, aktiviti itu bertujuan meringankan beban golongan tersebut warga emas untuk merayakan hari lebaran itu.

Pertubuhan ini terpanggil menzahirkan keprihatinan itu supaya golongan warga emas yang kebanyakannya uzur lebih ceria berhari raya bersama insan lain,'' katanya kepada pemberita di Kampung Bukit Betong dekat sini baru-baru ini.

Ahmad Daniar yang juga Pengerusi Belia 4B Pahang berkata, aktiviti itu merupakan tanggungjawab pertubuhan berkenaan mendekati penduduk luar bandar.

Dalam pada itu, seorang penduduk Kampung Bukit Betong, Salmah Yaakob, 62, bersyukur apabila menerima hamper makanan kerana dapat meringankan bebannya.

Warga emas yang cacat penglihatan mempunyai sembilan orang anak itu berkata, hari raya tahun ini lebih sederhana perlu menyimpan wang untuk digunakan ketika kecemasan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved