Isnin, 2 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Annuar mangsa dwistandard

Posted: 02 Dec 2013 10:35 AM PST

Oleh KAMIL MASLIH
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengamalkan sikap dwistandard dalam soal penggantungan Tan Sri Annuar Musa sehingga menghalang Ahli Parlimen Ketereh itu menganggotai Jawatankuasa Program Pembangunan Bola Sepak Negara.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, Annuar yang juga Timbalan Presiden FAM digantung di bawah Artikel 88 FAM kerana mengkritik persatuan sukan itu dalam media tetapi sehingga sekarang, Annuar dilihat masih membuat kenyataan media mengenai pasukan Kelantan.

"Kalau (Annuar) kena gantung (FAM), biar buat dengan jelas, tetapi Ketereh (Annuar) tetap mengadakan sidang akhbar mengenai bola sepak Kelantan.

"Jawatankuasa Program Pembangunan Bola Sepak Negara yang ditubuhkan ini untuk mengumpul idea, bukan soal operasi, saya lantik Ketereh kerana beliau sebagai Ahli Parlimen, sama juga dengan Jerlun (Datuk Othman Aziz).

"Tetapi disebabkan FAM sudah merujuk kepada AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia), saya akan berbincang dengan Ketereh, saya sebenarnya hendak semua terlibat dan FAM juga mesti ada dalam jawatankuasa, tetapi bila perkara ini berbangkit, seolah-olah ada dwistandard," katanya ketika menggulung perbahasan peringkat jawatankuasa Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 dalam sidang Dewan Rakyat, semalam.

Kelmarin, Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin mengumumkan telah menerima surat balas daripada AFC bahawa Annuar tidak boleh berada dalam Jawatankuasa Program Pembangunan Bola Sepak Negara kerana statusnya yang masih dalam penggantungan.

Hamidin berkata, Annuar tidak boleh menganggotai jawatankuasa itu selagi berada dalam tempoh penggantungan yang berakhir 4 Oktober tahun depan.

Sementara itu, Khairy dalam satu kenyataan akhbar berasingan berkata, beliau akan mendapatkan penjelasan daripada AFC berhubung isu ini, sebelum mengadakan pertemuan dengan FAM dan Annuar untuk menyelesaikan kemelut.

Katanya lagi, beliau sudah tentu tidak mahu melihat FAM dikenakan tindakan oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) hanya disebabkan jawatankuasa tersebut, apatah mereka mereka memerlukan penglibatan badan bola sepak kebangsaan itu yang akan memberi pandangan mewakili liga profesiona

Dalam pada itu, Khairy berkata, Program Pembangunan Bola Sepak Negara bermatlamat mengasah bakat muda bola sepak daripada usia tujuh hingga 17 tahun.

"Sekarang, kita ada kurang 3,000 pelatih di bawah program pembangunan tetapi dengan pelan baharu, kita jangka dapat tambah 50,000 pelatih di seluruh negara," katanya lagi.

Tiada dendam, Rajagobal sedia kembali

Posted: 02 Dec 2013 10:35 AM PST

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

K. Rajagobal

PETALING JAYA - Datuk K. Rajagobal sedia untuk kembali bernaung di bawah Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada masa hadapan, sekalipun badan induk itu sudah memutuskan untuk tidak menyambung khidmatnya sebagai ketua jurulatih negara selepas 31 Disember ini.

"Mestilah, ini negara saya. Saya akan datang jika mereka buka (peluang) dan ketika itu saya pula ada masa terluang, maka saya akan pertimbangkan dan pastinya tidak akan kata, tidak.

"Mengapa tidak?, jurulatih datang dan pergi, mana-mana tempat pun sama. Tiada apa-apa (kemungkinan merajuk atau berdendam dengan FAM). Saya sebagai profesional (menerima keputusan mereka)," tegasnya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam,

Sejujurnya Rajagobal mengakui, belum ada mana-mana pihak (pasukan Liga Malaysia atau luar negara) yang merisik khidmatnya setakat ini, namun meramalkan keadaan mungkin bertukar selepas pengumumannya pada sidang akhbar semalam.

"Saya kini bercuti panjang. Mahu berada dengan keluarga, terutama isteri yang amat menyokong. Dia yang banyak menguruskan hal keluarga saya sebab saya hanya fikirkan bola sepak, bola sepak.

"Kini saya hanya mahu (luangkan) masa berkualiti dengan keluarga. Saya tidak mahu tergesa-gesa, perkara itu (melatih pasukan lain). Saya sentiasa ada dan kita lihat bagaimana keadaannya kemudian. Saya mahu berehat sekarang," katanya lagi.

Rajagobal mengendalikan skuad kebangsaan sejak April 2009 selepas pernah menjadi jurulatih sementara pada 2004. Kejayaan terbaiknya ialah Piala Suzuki AFF 2010.

Ditanya mengenai Datuk Ong Kim Swee, yang bertindak sebagai jurulatih sementara, Rajagobal enggan mengulas kerana itu keputusan FAM.

"Itu keputusan FAM, saya hanya boleh katakan, siapa sahaja (tempatan atau luar negara) yang ambil alih, perlu menetapkan tanda aras yang lebih tinggi daripada saya (layak ke Piala Asia).

"Saya mengucapkan selamat berjaya kepada bakal jurulatih negara, semoga dia mendapat sokongan penuh FAM. Selamat berjaya juga kepada Datuk Kim Swee selepas FAM melantiknya jurulatih sementara.

"Saya masih percayakan pasukan ini, terserah kepadanya apabila membawa pasukan ini. Kita masih ada peluang tipis untuk layak (dengan menentang Yemen, 5 Mac depan). Dia akan memilih pemain yang difikirkan terbaik.

"Jika pasukan ini berjaya (sebagai pasukan tempat ketiga terbaik seluruh Kelayakan Piala Asia), saya akan turut berbangga dan berasa kita cukup bertuah. Saya tidak akan kecewa malah saya akan beli tiket untuk menonton aksi mereka di Australia (pusingan akhir)," ujarnya.

Kepada pemain pula, Rajagobal turut berpesan: "Saya percaya masih ada peluang tipis biarpun ramai yang berkata, tiada harapan. Siapa sahaja jurulatih anda, jangan lari daripada fokus dan fikirlah secara positif.

"Jika lihat keputusan (pusingan akhir Piala Asia 1976 dan 1980), saya fikir inilah keputusan terbaik apabila kita dapat empat mata (tempat ketiga Kumpulan D). Fikir secara besar dan semua orang akan hormati anda.

"Saya tidak tahu mengapa orang mahu menafikan kami. Peluang masih ada jika Lebanon tidak menang dengan Jordan dan China tewaskan Iraq, manakala Malaysia kalahkan Yemen."

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved