Isnin, 2 Disember 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Preve dipertingkat, harga lebih rendah

Posted: 02 Dec 2013 10:35 AM PST

PREVE yang berharga kira-kira RM60,000 memberi pilihan kepada pengguna mendapatkan kereta dengan ciri-ciri moden dengan harga sederhana.

KUALA LUMPUR 2 Dis. - Proton Preve untuk pasaran Malaysia kini dilengkapi dengan enam beg udara, kawalan kestabilan elektronik (ESC) untuk kesemua varian berbanding untuk pasaran antarabangsa sebelum ini.

Turut diselaraskan kepada semua varian adalah kawalan tarikan (traction control), bantuan brek, ABS dengan EBD, ISOFIX dan penyangkut atas untuk kerusi kanak-kanak.

Preve 1.6 Premium CVT ketika dilancarkan berharga RM72,990, kini berharga RM72,839, diikuti varian 1.6 Executive CVT turun kepada RM62,990 berbanding RM61,921 ketika dilancarkan.

Manakala varian manual MT Executive turun kepada RM58,921 berbanding RM59,990. Kesemua harga varian berkenaan adalah termasuk insurans.

Varian Preve dengan spesifikasi baharu ini telah dipertingkat menyamai tahap pensijilan Program Penilaian Kereta Baharu Australasia (ANCAP) Lima Bintang yang diperoleh sebelum ini.

Ketua Pegawai Operasi, Komersial Proton dan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn. Bhd., Hisham Othman berkata, penambahbaikan ini selaras dengan matlamat kumpulan untuk menyediakan kereta yang selamat setaraf dengan model yang dipasarkan di luar negara.

"Paling penting, Proton tidak mengenakan sebarang kenaikan harga walaupun membuat penambahan tersebut yang mencecah lebih RM5,000, malah telah menurunkan harganya berbanding ketika dilancarkan tahun lalu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi hari ini.

Penurunan harga i-MiEV sedang dikaji

Posted: 02 Dec 2013 10:35 AM PST

MITSUBISHI I-MiEV Sport Air lebih aerodinamik.

KUALA LUMPUR 2 Dis. - Mitsubishi Motors Malaysia (MMM), masih menunggu arahan daripada Mitsubishi Motors Corp (MMC) sebelum menurunkan harga kereta elektriknya (EV), i-MiEV, yang dipasarkan di Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif, Tetsuya Oda berkata, MMC masih mengkaji keperluan tersebut dan pihaknya akan mengumumkannya jika MMC membenarkan pemotongan harga.

"Kami harap penurunan akan berlaku, namun ketika ini tiada lagi keputusan rasmi mengenainya," katanya kepada pemberita selepas melancarkan rangkaian 3S (jualan, penyelenggaraan dan alat ganti) terbaharu MMM di Jalan Cheras, di sini hari ini.

Bulan lalu, MMC mengumumkan penurunan harga terhadap i-MiEV di pasaran Jepun sehingga AS$9,100 (RM29,120) sebuah.

Alasan yang digunakan mereka adalah bagi meningkatkan jualan model elektrik itu setelah kadar jualannya tidak mencapai sasaran syarikat.

Kini harga i-MiEV di negara itu berharga serendah 1.7 juta yen (RM53,522) sebuah pada harga subsidi.

Model EV itu yang dijual di Malaysia ketika ini berharga RM136,118.50 sebuah, tidak termasuk insurans.

Harga i-MiEV di Malaysia masih menikmati pengecualian cukai oleh kerjaan terhadap kereta hibrid dan elektrik. Bagaimanapun, pengecualian cukai akan berakhir hujung tahun ini.

Sejak dilancarkan di Malaysia pada awal tahun ini, sambutannya juga tidak begitu memberangsangkan di kalangan pengguna persendirian berbanding korporat.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved