Isnin, 2 Disember 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Hapuskan orang tengah

Posted: 01 Dec 2013 10:05 AM PST

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

ISMAIL Mohamed (dua, kiri) dan Selahuddeen Abd. Aziz (kiri) menyembur air kepada kanak-kanak pada Program Khatan Perdana Parlimen Pagoh 2013 di Klinik Kesihatan Lenga, di Pagoh, Johor, kelmarin.

PAGOH 1 Dis. - Usaha mengurangkan rantaian orang tengah dalam pemasaran hasil pertanian akan dilakukan bagi memastikan petani dapat menjual hasilnya pada harga yang tinggi secara terus tanpa perlu bergantung dengan pihak terbabit.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Ismail Mohamed berkata, antara langkah yang akan dilakukan bagi membantu golongan petani ialah menjual hasil pertanian mereka di kedai rakyat atau di pasar tani.

"Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan membantu para petani terutama di kawasan kampung atau luar bandar dengan membuka pasar tani supaya hasil pertanian mereka boleh dijual terus tanpa penglibatan orang tengah.

"Contohnya di Pagoh kita ada pasar tani di pekan Gombang yang cukup mendapat sambutan dan dapat membantu menjana ekonomi petani dan kita akan buka pasar tani baharu di Kampung Baru, Lenga dan kita harap penduduk tempatan akan sokong kerana setakat ini hanya ada enam penjaja.

"Kita harap semua petani hantarkan hasil pertanian mereka ke pasar tani itu dan peniaga juga akan bertambah bagi memastikan pasar tani tersebut mendapat sambutan," katanya ketika berucap pada Program Khatan Perdana Parlimen Pagoh 2013 di Klinik Kesihatan Lenga dekat sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah HPSF, Dr. Selahuddeen Abd. Aziz dan Ketua Pemuda UMNO Pagoh, Zaid Abd. Rahman merangkap Pegawai Khas Kepada Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Seramai 45 kanak-kanak dari daerah ini dikhatankan melalui program tersebut yang dianjurkan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pagoh dengan kerjasama Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar dan Pejabat Kesihatan Daerah Muar.

Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang berkata, sebelum ini orang tengah meraih keuntungan tinggi berbanding petani yang memperoleh hasil jualan sedikit sahaja.

Sementara itu, Zaid berkata, Pemuda UMNO Bahagian Pagoh memperuntukkan hampir RM4,000 untuk membiayai kos 45 peserta program khatan itu yang melibatkan kanak-kanak berusia antara tujuh hingga 11 tahun dalam kawasan berkenaan.

Zamri kuasai pertandingan seni khat terbuka

Posted: 01 Dec 2013 10:05 AM PST

ZULKURNAIN Kamisan (kiri) menyampaikan cek replika kepada Zamri Amid sempena Pertandingan Seni Khat Terbuka Johor 2013 di Galeri Seni Johor Bahru, kelmarin.

JOHOR BAHRU 1 Dis. - Seorang usahawan khat di Muar mengungguli tempat pertama dalam dua kategori karya siap iaitu kategori kanvas dan kategori kayu sempena Pertandingan Seni Khat Terbuka Johor 2013 sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM10,000.

Zamri Amid, 38, turut memenangi hadiah tempat ketiga bagi kategori penulisan secara spontan dan membawa pulang hadiah berupa wang tunai sebanyak RM500.

"Sangat bersyukur dan gembira dengan kemenangan ini yang menjadi pembakar semangat saya untuk terus menghasilkan karya khat lebih bermutu tinggi dan menarik," katanya ketika ditemui selepas majlis penyampaian hadiah di sini semalam.

Hadiah pemenang disampaikan Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Zulkurnain Kamisan sambil disaksikan oleh Timbalan Pengarah Yayasan Warisan Johor, Zarina Abdul Kadir.

Pertandingan Seni Khat kali ke-4 itu mendokumentasikan warisan seni Sasterawan Negara, Datuk Dr. Usman Awang dalam bentuk seni penulisan khat.

Penyertaan kali ini sangat menggalakkan bukan sahaja dari Johor malah terdapat peserta dari Terengganu, Selangor, Perak dan Kuala Lumpur dengan 55 penyertaan bagi kategori spontan dan 45 penyertaan bagi kategori karya siap.

Menurut Zamri, bagi kategori kanvas, dia menukil keindahan khat menerusi tajuk Kelopak Rasa yang mengetengahkan tiga jenis khat iaitu Thuluth, Nasakh dan Dewani manakala bagi kategori kayu pula, menerusi karya bertajuk Guru Oh Guru, dia memilih tiga jenis khat iaitu Kufi, Thuluth dan Nasakh.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved