Sabtu, 10 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Mengenang koleksi datuk

Posted:

Mengenang koleksi datuk

Mengenang koleksi datuk

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
Foto RASHID MAHFOF & KOLEKSI RIFKIAN


Antara porselin Dinasti Ming dan Song peninggalan datuk yang berusia beratus tahun.


MAJLIS pemberian nama gelar sebagai penghulu melibatkan allahyarham datuknya iaitu Dato' Ariffin Alias Rajo Angek di Padang Panjang, Sumatera Barat Indonesia pada tahun 1979 pernah singgah di telinganya.

Cerita daripada ibu, Puti Zahrah Ariffin, 53, itu juga menerbit rasa bangga kerana dia adalah cucu kepada seorang lelaki yang berkarisma dan banyak berjasa kepada ramai orang tanpa mengira latar belakang.

Apabila arwah datuknya itu menjadi antara orang kepercayaan ketika zaman pemerintahan jajahan Belanda sewaktu berkhidmat sebagai kapten kapal di Melaka pada tahun 1940.

Memikul tanggungjawab berat berkenaan memberi dia banyak peluang untuk bertemu dengan pelbagai lapisan golongan bangsa sebelum Jepun mengibarkan bendera putih.

Arwah datuk Mohammad Rifkian Shah ini ringan tulang dan tidak pernah meminta balasan atas pertolongan yang diberikan semasa di Melaka.

Selepas zaman gelap berakhir, arwah datuknya diminta pulang bertugas ke Jakarta, Indonesia di Interpol Indonesia sebagai Malim 1.

Bersejarah

Takdir Tuhan kemudiannya menemukan allahyarham Arifin dengan salah seorang lelaki bersama keluarganya yang pernah dibantu ketika ke Tanjung Balai, Indonesia pada tahun 1950.

"Lelaki itu memberi arwah datuk kain songket yang sangat cantik dan tidak diketahui dari mana asal datangnya lantaran ketelitian seni tenunan," katanya.

Bertitik tolak dari situ juga arwah datuknya menerima macam-macam pemberian yang berupa keris, pisau Arab, porcelin dari Dinasti Ming dan Song, almari, kerusi, kain batik, piring dan jam berusia beratus-ratus tahun.

Kesemuanya disimpan baik di tiga rumah berasingan iaitu di Kuala Lumpur, Dubai dan Jakarta, Indonesia dengan baik.

Bapanya, Shamsudin Mentor, 60, adalah kapten kapal yang bekerja di Dubai dan adik bongsunya, Muhammad Zulfarouq Shah turut melanjutkan pengajian kejuruteraan sivil di situ. Sementara Rifkian bersama dua beradiknya yang lain mengikuti pengajian di Kuala Lumpur.

Dalam perkembangan lain, lelaki berusia 24 tahun memberitahu bahawa tujuan dia berkongsi koleksi arwah datuk yang jarang ditemui sebagai tanda peringatan buatnya. Itu juga tanda seorang cucu yang cukup merindui datuk setelah berpisah dengannya sejak tahun 2001.

Full content generated by Get Full RSS.

Gabungan Timur dan Barat

Posted:

Gabungan Timur dan Barat

Gabungan Timur dan Barat

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my
Foto WAHIDAH ZAINAL


Ruang tamu utama dan ruang santai di belakangnya gabungan moden dan oriental.


SESEKALI menyelit idea oriental dalam sesebuah kediaman mampu menyuntik kelainan yang bukan sedikit. Misalnya seperti kediaman contoh Marbella, satu projek di bawah Lebar Daun Dev. Sdn. Bhd yang terletak di D'Kayangan, Seksyen 14, Shah Alam.

Dikendalikan oleh sebuah syarikat rekaan dalaman, Benua Unit Design. ia akan dilancarkan kepada tidak lama lagi kepada pengunjung.

Pengarahnya, Mohd Nizar Manaf berkata, hiasan dalaman kediaman tersebut berkonsep moden oriental yang menggabungkan elemen Timur dan Barat pada setiap sudut supaya ia kelihatan seimbang.

"Kalau diperhatikan, saya hanya meletakkan sedikit sahaja sentuhan Oriental kerana ingin memberi kelainan. Contohnya dengan menyelitkan pinggan porselin bermotif Cina pada sebuah meja kayu yang moden ini," katanya.

Sebagai sebuah kediaman contoh, Marbella katanya, tidak boleh terlalu sarat dengan hiasan. Justeru Mohd Nizar perlu menggunakan kebijaksaan untuk mengaplikasikan kemahirannya pada setiap ruang supaya ia kelihatan kemas dan selesa.

Gabungan sofa berwarna putih tiga tempat duduk dipilih menghiasi ruang tamu utama. Ia digabungkan dengan kerusi sisi dan bangku dari material serta warna yang sama. Permaidani berwarna jingga di pilih bagi menaikkan seri ruang. Di belakang ruang tamu utama, Mohd Nizar mencipta kelainan dengan membina ruang santai daripada material kayu. Kerangka besi dipilih menjadi rak yang unik, menempatkan pelbagai hiasan.

Ruang makan dan ruang dapur dipisah menggunakan kaca. Menurut beliau, kaca memang menjadi keutamaannya dalam menentu susun atur kediaman kerana faktor keluasan. Di tengah-tengahnya, beliau sengaja meletakkan lukisan Picasso untuk mencipta kelainan.

"Walaupun ada yang berkata tidak sesuai saya menggandingkan lukisan Picasso dengan konsep sebegini, namun bila diamati dengan teliti ia sebenarnya memberi kelainan dan ada keserasian," katanya.

Teras kepada pemilihan warna kediaman tersebut adalah semula jadi di mana banyak bermain dengan warna alam seperti putih, krim, coklat dan kelabu.

Pemilihan perabot yang minimum di bahagian dapur menjadikan ruang tersebut kelihatan luas walau hakikatnya tidak terlalu besar.

Kemas dan menawan

Sengaja menambah elemen ekstravaganza pada beberapa sudut kediaman seperti bilik tidur utama, Mohd Nizar berkata ia dibuat berdasarkan kriteria pasaran.

"Tidak semua pembeli gemar kepada konsep moden ketika ini yang sangat minimalis. Jadi kami gabungkan elemen kedua-duanya agar memenuhi cita rasa semua," katanya.

Pemilihan chandelier berwarna hitam menambah gaya elegan kepada bilik tidur utama yang sangat luas. Aspek kekemasan dititikberatkan di mana pemilihan setiap perabot diberi perincian. Ruang persalinan yang dipisah dari bilik menjadikan ia kelihatan kemas dan tidak berserabut.

Dua bilik lagi di tingkat atas turut menerima sentuhan yang sama. Ruang tengah yang dijadikan tempat menonton keluarga juga diberi sentuhan moden.

Ruang membaca pada satu sudut mencipta kelainan dengan pemilihan dinding kaca yang menjadikan pemandangannya tidak tertutup di situ.

Secara keseluruhan, walaupun kelihatan ringkas, namun unsur kelainan tetap menyerlahkan kediaman tersebut. Sesuai dengan cita rasa pemilik kediaman kini yang gemar kepada konsep minimalis namun tetap elegan dan menawan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved