Rabu, 21 Disember 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Busana muslimah inspirasi Samurai, Geisha

Posted:

Busana muslimah inspirasi Samurai, Geisha

Busana muslimah inspirasi Samurai, Geisha

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL


Topi rotan menjadi penyeri kepada model yang menggayakan baju berbentuk fesyen Samurai ini.


PASTI ada sebabnya mengapa pakaian Geisha dan Samurai menjadi inspirasi kepada pereka fesyen tanah air, Melinda Looi dalam koleksi terkini busana muslimahnya.

Memang diakui potongan tradisional Jepun itu ada kesantunan yang tersendiri. Lapisan kain yang labuh digunakan untuk menutup keseluruhan kulit serta menyembunyikan sebahagian bentuk tubuh wanita sememangnya mengikut syariat.

Maka tidak dinafikan ia juga ada persamaan dengan busana Arab seperti jubah dan abaya dengan potongan yang berbeza.

"Ia memang diilhamkan daripada Samurai Jepun dan pakaian Geisha. Namun saya tidak mengambil keseluruhan potongannya. Saya lakukan sedikit penyesuaian untuk koleksi ini berbanding koleksi muslimah saya yang terdahulu.

"Selain itu saya juga menggunakan semula fabrik kimono dengan sulaman berat dan penggunaan benang emas pada bahagian tertentu koleksi ini, contohnya di bahagian kolar," jelas Melinda yang ditemui pada Festival Fesyen Islam (IFF) di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Melinda, bagi koleksi itu dia menggunakan fabrik sutera asli dalam jersey, sifon dan juga satin berat. Pada koleksi tersebut juga tertera jenama Melinda Looi di atasnya.

Menceritakan kenapa hatinya boleh terdetik untuk mengambil pakaian tradisi wanita Jepun, Melinda berkata, idea tersebut tercetus selepas bermesyuarat dengan kumpulan IFF untuk tahun ini.

"Apabila jawatankuasa IFF memberitahu bahawa pertunjukan fesyen IFF tahun ini bertemakan Oriental, saya terus mahukan satu koleksi yang mengambil inspirasi dari pakaian Jepun.

"Memang saya tiada alasan selain itu. Ia sememangnya sesuatu yang baru saya cuba. Namun secara peribadi saya mengakui memang meminati persalinan Samurai dan budaya masyarakat Jepun itu sendiri," jelasnya yang turut membuat kajian tentang asal persalinan tradisional itu sebelum menghasilkan koleksinya.

Antara elemen tambahan yang dimasukkan dalam busana muslimah itu ialah motif sulaman bunga Jepun. Selain itu terdapat juga lipatan sun-pleat pada bahagian kain labuh dan seluar.

Melengkapi gaya dan kelainan koleksi tersebut, para model menggunakan topi rotan Samurai menarik di pentas peragaan.

"Tentunya keunikan koleksi busana muslimah kali ini selain potongannya ialah sulaman dan cetakan motifnya. Lagipun ia menggunakan fabrik asli kimono itu sendiri. Butang untuk membuka pakaian ini juga adalah sama dengan pakaian tradisi masyarakat Jepun.

"Pada sesi peragaan koleksi ini di IFF baru-baru ini, saya meletakkan sedikit budaya Jepun yang tunduk hormat sebagai elemen tambahan untuk menambah keindahan rekaan ini," jelasnya.

Selain fabrik kimono asli, Melinda turut mengolah kreativiti dengan penambahan kain seperti sutera organza, sutera Perancis dan juga baldu.

Koleksi itu dihasilkan untuk semua jenis potongan badan dan wanita muslim tidak perlu risau kerana potongannya yang longgar. Boleh dipakai untuk majlis rasmi mahupun tidak rasmi.

Tambah Melinda, koleksi itu juga kelihatan lebih menarik apabila disuai padan dengan seluar, pakaian atas dan juga kaftan dari koleksi muslimahnya yang terdahulu.

"Saya memang aktif dalam acara IFF. Tahun ini merupakan yang paling sibuk bagi kami untuk mengembara ke bandar-bandar utama di seluruh dunia semata-mata untuk mempromosikan koleksi fesyen Islam.

"Bagi saya Datuk Raja Rezza Shah menjalankan tanggung jawabnya dengan penuh dedikasi bagi mempromosikan pakaian Islam di seluruh dunia bermula dari Malaysia," kata Melinda.

Full content generated by Get Full RSS.

Kemas, bersih dandanan 2012

Posted:

Kemas, bersih dandanan 2012

Kemas, bersih dandanan 2012

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar WAHIDAH ZAINAL


Fesyen rambut panjang yang di blow dry masih lagi sesuai pada masa kini.


SELAIN pakaian, kasut dan solekan, gaya rambut melengkapkan penampilan seseorang. Jika pakaian sahaja yang cantik namun rambut tidak terurus pastinya tidak sesuai, malah seseorang itu tidak akan kelihatan menarik.

Rambut yang bersih, sihat dan didandan cantik mengikut kesesuaian wajah seseorang pasti akan membuatkan orang yang memandang, menoleh dua kali.

Memang ramai yang mengambil berat akan rambut mereka tidak kira lelaki dan wanita kerana rambut diumpamakan seperti mahkota.

Bagi yang betul-betul menjaga kesihatan rambut, seminggu sekali mereka pasti akan ke salon untuk mendapatkan rawatan rambut seperti stim, trimming dan sebagainya.

Gaya rambut juga sering berubah mengikut peredaran masa. Biasanya fesyen rambut selebriti dan artis sering menjadi perhatian. Hari ini ramai yang gemar mengikut gaya rambut artis luar negara seperti Korea, Hong Kong dan Barat.

''Bagaimanapun gaya rambut yang versatil masih tetap sesuai di negara kita. Gaya seperti ini sesuai untuk setiap suasana sama ada hendak ke pejabat, berjalan-jalan dan sebagainya. Sekiranya hendak ke majlis, dandan sahaja di salon,'' kata pemilik E-Go Hair Salon, Nora Wahib ketika ditemui di salonnya, baru-baru ini.

Menurutnya, mendekati tahun 2012, gaya rambut untuk tahun depan tidak banyak berbeza dengan gaya rambut 2011.

Fesyen rambut pendek ujar Nora, masih digemari kerana nampak ringkas dan menepati untuk ke pejabat atau ke mana-mana. Senang diurus, rambut pendek juga mudah dibentuk dan dijaga.

''Bagi lelaki, penggunaan wax dan gel memainkan peranan kerana dengan menggunakan dua bahan tersebut, boleh menukarkan fesyen rambut pendek yang ringkas kepada yang nampak funky.

''Jika ke pejabat, sudah tentu anda perlu nampak kemas dan rapi dengan menyapu sedikit minyak rambut. Namun jika keluar bersama kawan-kawan, tambahkan sedikit gel yang membuatkan rambut nampak basah sedikit atau tarik sedikit ke atas supaya nampak spiky.

Begitu juga dengan fesyen rambut wanita yang masih mengekalkan gaya yang selamat untuk setiap ketika,'' sambungnya.

Tambahnya, biasanya wanita yang bekerja dan tidak memakai tudung masih mengekalkan gaya rambut yang sama. Sama ada fesyen rambut pendek, paras bahu atau melepasi bahu, rambut nampak kemas dan cantik jika di blow dry atau digulung.

Trimming dan rebonding sekali-sekala menjadikan rambut nampak lebih kemas.

Menurut Nora, kelainan dapat dicipta apabila menghadiri majlis kerana ada wanita yang ingin nampak lebih kemas, menarik dan berbeza daripada hari-hari biasa dengan dandanan sanggul atau ban.

''Sanggul yang bersaiz besar sedikit dengan perhiasan permata diselitkan pada sanggul sesuai tatkala menghadiri majlis rasmi atau ke majlis perkahwinan sementara ban untuk ke majlis yang lebih ringkas atau koktel. Ban turut sesuai digayakan ketika ke pejabat kerana rambut nampak kemas,'' jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved