Isnin, 14 November 2011

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kuartet 4x400m cipta kejutan

Posted:

Kuartet 4x400m cipta kejutan

Kuartet 4x400m cipta kejutan


Atlet terjun Yeoh Ken Nee (atas) dan Bryan Nickson Lomas memenangi pingat emas dalam acara 3 meter papan anjal seirama lelaki akhir di Pusat Akuatik Jakabaring, Palembang, semalam. – BERNAMA


PALEMBANG – Datang bersama kontroversi dan langsung tidak diletak harapan, kuartet 4x400 meter lelaki negara melakar kejutan terbesar pada penghujung cabaran hari ketiga Sukan SEA XXVI apabila menghadiahkan pingat emas paling tidak diduga di Stadium Olahraga Jakabaring.

Kombinasi Muhammad Yunus Lasaleh, Sehzuan Ahmad Rosely, P. Yuvaraaj dan S.Kannathasan pada awalnya tidak disenaraikan ke Sukan SEA dan hanya mendapat tempat dalam kontinjen pada saat akhir, mengetepikan segala ujian dengan menggondol emas menerusi catatan masa 10.47s.

Malaysia, yang kali terakhir memenangi emas 4x400m lelaki pada Sukan SEA Korat 2007, menumpaskan Filipina dan Thailand.

Malah, ia merupakan emas kedua yang hadir daripada lapangan olahraga semalam selepas Lee Hup Wei sebelum itu mengotakan janjinya untuk mempertahankan kejuaraan lompat tinggi lelaki menerusi lompatan sederhana, 2.15m, jauh daripada catatan terbaiknya, 2.27m.

Terjun pula terus menjadi sukan yang tidak menghampakan apabila menambah dua lagi emas menerusi kombinasi Yeoh Ken Nee-Bryan Nickson Lomas (3 meter papan anjal lelaki) dan Leong Mun Yee-Traisy Vivian dalam 10m platform wanita.

Selepas menokok empat emas, empat perak dan tujuh gangsa pada hari ketiga, Malaysia kini menghuni tangga kelima kedudukan pingat keseluruhan menerusi 12 emas, 14 perak dan 22 gangsa.

Indonesia terus unggul dengan 55 emas, diikuti Thailand 35, Vietnam 26 dan Singapura 18.

Biarpun diceriakan dengan empat emas, hari ketiga Sukan SEA XXVI dijejaskan dengan kegagalan bintang renang Khoo Cai Lin mempertahankan pingat emas dalam acara kegemarannya, 400m gaya bebas.

Turun sebagai sasaran, Cai Lin sekadar meraih perak dengan 4:16.54s, namun masa yang melayakkannya dia ke Sukan Olimpik dalam kategori B. Malah, perenang muda, Chan Kah Yan memberi sedikit keceriaan apabila mencipta rekod baru kebangsaan, 29.55ss dalam 50m kuak lentang wanita untuk meraih perak.

Hari ceria Malaysia turut dicemari beberapa keputusan kontroversi dalam acara karate dan taekwondo, yang menafikan hajat Malaysia untuk menambah sekurang-kurangnya dua lagi emas.

Dalam taekwondo kelas bawah 46kg wanita, Nurul Asfah Mohamed Johari kalah 5-8 kepada lawan dari Indonesia, Fransisca Valentin menerusi keputusan berat sebelah juri ketika.

Karate kumite berpasukan wanita turut menerima nasib serupa apabila kombinasi G. Yamini, Jamalliah Jamaludin dan A. Nisha kalah Indonesia 2-1.

Pungutan pingat emas negara dijangka kembali rancak hari ini, andai acara disasarkan tidak mengalami kejutan.

Olahraga mempunyai dua lagi emas untuk diburu menerusi dua bintangnya, Noraseela Mohd. Khalid (400m lari berpagar) dan Roslinda Samsu, lompat bergalah wanita.

Dalam renang, Siow Yi Ting menjadi harapan untuk menamatkan kemarau emas negara apabila turun mempertahankan kejuaraan 100m kuak dada wanita, manakala Cai Lin memperoleh peluang menebus dalam 800m gaya bebas wanita.

Boling yang mensasarkan tiga emas di Jakarta turut memulakan pemburuan dengan bermulanya acara perseorangan.

Tanpa Esther Cheah, kekuatan skuad wanita tidak tergugat, begitu juga dengan skuad lelaki yang diketuai juara berganda Sukan Asia 2010, Alex Liew.

Harapan emas juga diarah kepada menembak (Nur Suryani Mohamed Taibi dan Shahera Rahim Raja, 10m air rifle wanita) manakala badminton menjadi tumpuan peminat di Jakarta, apabila Malaysia menentang musuh tradisi, Indonesia di Stadium Istora Senayan untuk memburu emas berpasukan lelaki. – Utusan

Full content generated by Get Full RSS.

'Bukan Singapura tentu nasib'

Posted:

'Bukan Singapura tentu nasib'

'Bukan Singapura tentu nasib'


IZZAQ Faris Ramlan (kanan) menanduk kemas bola ke gawang gol semasa menentang Kemboja, kelmarin. Malaysia yang menang 4-1 pada perlawanan itu akan bertemu Indonesia pada aksi terakhir Kumpulan A bagi menentukan tempat ke babak separuh akhir.


JAKARTA - Jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee tidak mahu bergantung kepada keputusan perlawanan di antara Singapura dan Thailand Khamis ini dalam menentukan nasib untuk ke separuh akhir acara bola sepak Sukan SEA XXVI.

Saingan ke separuh akhir Kumpulan A kini menjadi rebutan antara Malaysia dan Singapura setelah Thailand tiada lagi harapan akibat kalah 1-3 kepada Indonesia, kelmarin.

Ini bermakna, jika Singapura, yang kini memiliki empat mata, kalah atau seri dengan Thailand Khamis ini, maka Malaysia akan mengiringi Indonesia, yang sudah layak ke separuh akhir.

Namun, jika Singapura menang, Malaysia yang kini mengumpul tujuh mata, perlu sekurang-kurangnya seri apabila berdepan Indonesia pada aksi terakhir Kumpulan A itu nanti.

Bagi Kim Swee, dia tidak mengendah atau memikirkan apa juga keputusan perlawanan di antara Singapura dan Thailand, sebaliknya fokus untuk mendapat mata apabila berdepan Indonesia.

"Nasib kita untuk ke separuh akhir ditentukan oleh pemain sendiri, bukan bergantung kepada keputusan perlawanan lain.

"Saya tidak mahu membuat perkiraan sedemikian (bergantung keputusan Singapura-Thailand). Sama ada Singapura menang atau kalah, itu tidak penting, yang penting kita kena mengutip mata pada pertembungan dengan Indonesia nanti," katanya.

Ditanya sama ada akan wujud 'pakatan' kemungkinan Thailand, yang sudah tersingkir daripada perebutan ke separuh akhir akan memberi kemenangan kepada Singapura, Kim Swee berkata, ia tidak mungkin berlaku.

"Walaupun sudah tiada peluang untuk ke separuh akhir saya percaya Thailand akan bermain bersungguh-sungguh demi maruah mereka," katanya.

Dalam pada itu, Kim Swee meminta pemain supaya berhati-hati dan mengawal perasaan ketika berdepan Indonesia nanti, bagi mengelak insiden buang padang seperti mana yang menimpa dua pasukan yang berdepan Indonesia sebelum ini, iaitu Singapura dan Thailand.

Pada perlawanan kedua pasukan tuan rumah, Singapura terpaksa beraksi dengan 10 pemain, setelah seorang pemain dikenakan kad merah.

Kelmarin, giliran Thailand pula dan lebih parah mereka beraksi dengan sembilan pemain kerana dua pemain mereka dibuang padang.

Mengulas kemungkinan pengadil memihak kepada tuan rumah, Kim Swee berkata, dia tidak mahu terlalu memikirkan soal mutu pengadilan.

"Saya cuma harap pemain supaya waspada dan tidak beraksi mengikut perasaan bagi mengelak insiden yang dialami Singapura dan Thailand, menimpa kita pula," katanya. - Utusan

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved