Isnin, 14 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Dua jet enjin dibungkus atas arahan TUDM – Saksi

Posted:

Dua jet enjin dibungkus atas arahan TUDM – Saksi

Dua jet enjin dibungkus atas arahan TUDM – Saksi

SHAH ALAM 14 Nov. – Seorang juruteknik di Airod Sdn. Bhd. memberitahu Mahkamah Sesyen di sini hari ini bahawa beliau dan seorang rakan setugasnya bertindak mengunci dua kontena selepas dua jet enjin yang dikatakan dicuri dua tahun lepas selesai dibungkus dan dimasukkan ke dalam kontena itu pada dua tarikh berlainan.

Osman Abdullah, 52, yang memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan keempat berkata, dia dan Omar Itam mengunci kontena tersebut dengan menggunakan 34 bolt dan nat selepas ia ditutup dengan menggunakan kren oleh seorang lagi juruteknik, Hilal Mohd. Yusof.

"Jet enjin F5 dengan nombor siri E227718 dibungkus pada 21 Jun 2007 manakala enjin nombor E227856 pula dibungkus pada 25 September 2007.

"Semua ini tercatat dalam borang yang diisi untuk Airod buat tuntutan jam kerja. Selepas itu kedua-dua kontena dihantar semula kepada TUDM (Tentera Udara Diraja Malaysia)," katanya.

Saksi itu memberikan keterangan dalam perbicaraan terhadap Sarjan TUDM, N. Tharmendran, 43, dan ahli perniagaan, K. Rajanprasad yang didakwa bersubahat dengan Laskar Udara Mohamad Shukri Mohamad Yusop, mencuri dua enjin pesawat F5 jenis J85-21 di Bangunan Material Processing Shed MATRA 1, Pangkalan Udara TUDM Sungai Besi pada 30 April 2008.

Menurut Osman, dia memulakan kerja-kerja membungkus enjin tersebut selepas mendapat arahan dan kebenaran daripada 12 Skuadron TUDM dengan membuka aksesori enjin yang perlu seperti adapter enjin dan transmitter tekanan minyak.

Katanya, ia diikuti oleh kerja-kerja untuk membolehkan keadaan enjin diikat di dalam kontena sebelum ia diangkat masuk ke dalam kontena dan dilekatkan dengan label berwarna kuning yang mengandungi nombor siri, jenis kerosakan dan lain-lain lagi.

"Bagi mengelakkan enjin berkarat, ia disembur dengan minyak OM10. Kemudian Hilal buat pemeriksaan sebelum kontena ditutup bagi memastikan keadaan enjin selamat untuk penghantaran," jelas saksi.

Sementara itu, Hilal yang turut memberi keterangan hari ini pula menyatakan bahawa label yang dilekatkan pada kedua-dua enjin tersebut adalah label khas yang hanya dikeluarkan oleh Syarikat General Electrical untuk enjin tersebut.

Katanya, walaupun secara amnya jet enjin dan kontena itu tidak dapat dicamkan melalui foto-foto yang ditunjuk, ia boleh dipastikan melalui label yang tidak boleh dijumpai pada tempat atau barangan lain kecuali enjin jet jenis F5 sahaja.

"Dalam gambar susah nak dikenal pasti. Tetapi label ini tidak boleh direka oleh mana-mana syarikat. Ia dikeluarkan khas oleh satu syarikat dan dikhaskan untuk enjin jenis ini sahaja," jelasnya semasa disoal semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Hamidi Mohd. Noh.

Perbicaraan di hadapan Hakim Aslam Zainuddin bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Cerai suami: Dua madu tarik tuntutan

Posted:

Cerai suami: Dua madu tarik tuntutan

Cerai suami: Dua madu tarik tuntutan

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Dua madu yang berpakat untuk bercerai dengan suami mereka pada September lalu, hari ini menarik balik permohonan perceraian masing-masing di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, dekat sini.

Siti Shahina Abdul Rahim dan madunya, Marziana Zakaria selaku plaintif turut menarik balik permohonan cerai secara fasakh yang dikemukakan terhadap suami mereka, Liaquat Ali.

Perkembangan terbaru itu dimaklumkan oleh seorang kakitangan mahkamah berkenaan kepada para pemberita sejurus selepas semua kes lain selesai didengar di mahkamah tersebut.

Bagaimanapun, kesemua pihak dalam kes perceraian pasangan madu itu bersama Liaquat yang masing-masing tidak diwakili peguam syarie tidak hadir ke prosiding hari ini.

Kemelut rumah tangga tersebut menarik perhatian media apabila kedua-dua wanita berkenaan yang didakwa saling sihir-menyihir antara satu sama lain berpakat untuk bercerai secara baik dengan suami mereka setelah mendakwa tidak tahan dengan sikap buruk lelaki itu.

Dakwaan perbuatan khurafat tersebut diberitahu oleh Liaquat selaku defendan ketika kes itu didengar buat pertama kali di hadapan Hakim Syarie, Shaiful Azli Jamaludin, September lalu.

Marziana selaku isteri kedua kemudian menjelaskan sikap buruk suaminya yang panas baran dengan memaki-hamun dan memukul mereka merupakan punca dia dan madunya mengemukakan permohonan cerai tersebut.

Selain itu, wanita terbabit mendakwa dia dan Siti Shahina yang tinggal serumah pernah melihat masing-masing dipukul, dimaki dan dimarahi oleh Liaquat.

Pada prosiding tersebut, mahkamah memutuskan agar setiap plaintif dan defendan melantik seorang wakil untuk menganggotai Jawatankuasa Pendamai yang diwujudkan bagi mencari penyelesaian berhubung kemelut rumah tangga berkenaan.

Namun, kedua-dua isteri itu telah menolak cadangan untuk berdamai dengan tidak membawa wakil untuk menganggotai jawatankuasa tersebut ketika sebutan pada bulan lalu.

Keengganan untuk berdamai itu telah menyebabkan Shaiful Azli menasihatkan kedua-dua plaintif berkenaan membatalkan permohonan cerai secara baik dan memfailkan tuntutan baru iaitu cerai secara fasakh yang sepatutnya didengar pada hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved