Isnin, 14 November 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Tidak akan berhasil - Hisham

Posted:

Tidak akan berhasil - Hisham

Tidak akan berhasil - Hisham

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my


HISHAMMUDDIN Tun Hussein beramah mesra dengan peserta Persidangan Pesuruhjaya Polis, Ketua Polis Negeri, Komander Briged Pasukan Gerak Am, Komander dan Komandan di Maktab Polis Diraja Malaysia, Cheras, Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 14 Nov. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) yakin usaha pihak tertentu untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat pengedaran dan memproses dadah tidak akan berhasil kerana kemampuan pihak berkuasa khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam memerangi jenayah itu.

Perkara itu ditegaskan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, berikutan terdapat pelbagai taktik serta strategi digunakan sindiket dadah antarabangsa untuk berselindung dan mengaburi pihak berkuasa.

Malah, katanya, hasil maklumat diperoleh, pihak berkuasa percaya Malaysia setakat ini hanyalah dijadikan sebagai negara transit untuk menyeludup dadah itu ke negara lain.

"Tidak mungkin dadah dikesan pihak polis itu diguna dan dipasarkan kepada warga kita. Mereka (pengedar dadah) menjadikan negara ini sebagai negara transit sahaja.

"Kita kena faham situasi realiti dunia hari ini apabila dadah, senjata, maklumat, keganasan serta penyeludupan manusia adalah akibat fenomena globalisasi.

"Negara ini, mungkin menjadi hab dadah jika PDRM tidak peka dan membuat penguatkuasaan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Pesuruhjaya Polis, Ketua Polis Negeri, Komander Briged Pasukan Gerak Am (PGA), Komander dan Komandan di Maktab Polis Diraja Malaysia, Cheras, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kemungkinan Malaysia dijadikan hab pengedaran dadah ekoran hampir setiap hari terdapat rampasan dan tangkapan dadah dibuat pihak berkuasa.

Terbaru, PDRM menumpaskan satu sindiket dadah antarabangsa dan merampas sejumlah syabu dan ekstasi bernilai lebih RM20 juta, dipercayai didalangi warga Belanda, Jumaat lalu.

Dalam perkembangan sama, Hishammuddin juga memberitahu, tangkapan dadah yang dilakukan pihak berkuasa harus dipandang secara positif kerana keberkesanan PDRM dalam menumpaskan sindiket tersebut.

"Usaha dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (menumpaskan sindiket) harus dipandang sebagai kejayaan dan sekiranya tiada usaha untuk memerangi, mungkin memang betul negara ini akan menjadi hab dadah," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Polis sudah lengkapkan kertas siasatan

Posted:

Polis sudah lengkapkan kertas siasatan

Polis sudah lengkapkan kertas siasatan

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Polis telah melengkapkan kertas siasatan berhubung Program Seksualiti Merdeka 2011 dan dijangka menyerahkannya kepada Peguam Negara (AG) untuk pendakwaan dalam masa terdekat.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pihaknya menyerahkan kepada AG untuk menyemak kertas itu yang disiasat di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan dan Seksyen 27A(1)(C) Akta Polis.

"Kita telah ambil kenyataan daripada puluhan pihak termasuk penganjur dan akan menyerahkan (kertas siasatan) kepada AG yang akan tentukan sama ada pendakwaan dilakukan atau tidak," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar ketika diminta mengulas hasil siasatan polis terhadap program terbabit selepas merasmikan Persidangan Pesuruhjaya Polis, Ketua Polis Negeri, Komander Briged Pasukan Gerak Am (PGA), Komander dan Komandan di Maktab Polis Diraja Malaysia, Cheras, di sini hari ini.

Polis sebelum ini telah mengambil keterangan lebih 50 individu termasuk penganjur, penyokong dan peserta program berkenaan antaranya, bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk S. Ambiga; Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee; aktivis wanita, Maria Chin Abdullah serta Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez.

Terdahulu, pada persidangan itu, Hishammuddin menyerahkan sijil kecemerlangan kepada pegawai kanan Polis Diraja Malaysia (PDRM) iaitu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin; Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub dan Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah.

Turut menerima Ketua Urusetia NKRA Bukit Aman, Datuk Abdul Samah Mat; Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh; Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin serta kepada Persatuan Keluarga Polis (Perkep).

Dalam perkembangan lain, Hishammuddin memberitahu, sebanyak 2.3 juta warga asing telah didaftarkan menerusi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) sehingga kini.

Katanya, walaupun berpuas hati dengan jumlah yang telah didaftarkan, namun tidak bermakna usaha lain tidak akan dilakukan.

"Daripada jumlah itu, kita mendapati 400,000 warga asing dari Bangladesh tetapi 300,000 dari mereka adalah pendatang asing tanpa izin (PATI)," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved