Khamis, 24 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Edar dadah 3.45 kilogram

Posted:

Edar dadah 3.45 kilogram

Edar dadah 3.45 kilogram

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my


DUA daripada 10 lelaki yang dituduh mengedar dadah dihadapkan ke Mahkamah Majistret Alor Setar, semalam. – UTUSAN/AHMAD SYAHIR KASSIM


ALOR SETAR 24 Nov. – Pembongkaran sindiket dadah antarabangsa ekoran penemuan makmal dadah di Kawasan Perindustrian Mergong, dua minggu lalu oleh pihak polis berjaya mengheret 10 lelaki termasuk tujuh warga asing ke Mahkamah Majistret, di sini hari ini.

Kesemua mereka didakwa atas tuduhan mengedar dadah Methylenedioximethamphetamine (MDMA) dengan anggaran berat 3.45 kilogram yang menyebabkan mereka boleh dihukum mati di tali gantung jika sabit kesalahan.

Warga asing tersebut ialah Jean Jupe dari Perancis, Robertus Cornelis Josephus (Belanda), Anthony David Jeeves (Belanda), Jun Zhang (China), See Chee Kiong, Giam Cheng Hong (Singapura) dan Robert William Balckweel (Britain).

Tiga warga tempatan pula terdiri daripada Lim Kiam Siong, 39, Ung Chii Ming, 29, dan Lim Khai Sian, 24.

Mengikut pertuduhan, kesemua mereka didakwa telah melakukan perbuatan sebagai persediaan untuk mengedar dadah tersebut dengan anggaran berat 3,450 gram yang terkandung di dalam satu tong plastik bertutup hitam.

Kesalahan itu didakwa dilakukan pada pukul 5 pagi, 11 November lalu di sebuah premis di alamat No. 55 Jalan Timur Dua Off Jalan Kampung Batin Kawasan Perindustrian Mergong Barage di sini.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 39B(1)(c) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang membawa hukuman mati mandatori.

Kesemua tertuduh termasuk warga asing memahami pertuduhan yang dibacakan oleh jurubahasa namun tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Suzanne A/K Tiyon Bimer manakala dua daripada tertuduh-tertuduh terbabit iaitu Kiam Siong dan Chii Ming, masing-masing diwakili oleh peguam Chong Seng Ming dan Dev Kumaraendran.

Majistret Nurshahida Abdul Rahim menetapkan 19 Januari tahun depan sebagai sebutan kes bagi memperoleh ujian kimia dan untuk memberi peluang kepada tertuduh-tertuduh lain melantik peguam.

Akhbar Utusan Malaysia pada 14 November lalu menyiarkan tentang kejayaan pihak polis membongkar sindiket dadah antarabangsa yang didakwa didalangi warga asing di sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Mergong dan merampas dadah bernilai RM20 juta.

Full content generated by Get Full RSS.

Peguam palsu tipu RM36,900

Posted:

Peguam palsu tipu RM36,900

Peguam palsu tipu RM36,900

Oleh ASHLEY ANGGAT
utusansarawak@utusan.com.my


SUSPEK (kanan) yang menyamar sebagai peguam sehingga berjaya memperdaya dua mangsa dibawa ke Balai Polis Pusat Miri, Sarawak, semalam.


MIRI 24 Nov. – Tembelang seorang lelaki yang menyamar sebagai peguam dan memperdaya dua warga asing mengakibatkan kerugian RM36,900, dua bulan lalu, akhirnya terbongkar apabila suspek ditahan polis, malam semalam.

Kedua-dua mangsa ditipu selepas terdesak mendapatkan 'perkhidmatan' suspek untuk menyelesaikan masalah berkaitan permit Imigresen.

Selepas mendapatkan bayaran perkhidmatan itu, peguam palsu berkenaan menghilangkan diri.

Sumber polis berkata, mangsa pertama ialah seorang wanita warga China berusia 40-an yang mahu mendapatkan permit membawa anaknya ke negara ini.

Katanya, mangsa yang terdesak membuat pembayaran RM14,900 selepas terpedaya dengan suspek yang berjanji menyelesaikan perkara itu secepat mungkin.

Kes kedua pula katanya, membabitkan seorang lelaki berusia 30-an yang mahu membebaskan teman wanitanya yang ditahan Jabatan Imigresen minggu lalu selain mendapatkan permit untuk terus menetap di negara ini.

"Mangsa kedua diminta membayar RM22,000 bagi mendapat permit dan melepaskan wanita terbabit daripada tahanan Jabatan Imigresen.

"Seperti kes pertama, suspek memperdaya mangsa membayar wang seperti yang diminta sebelum melarikan diri sehingga menyebabkan mangsa membuat laporan polis," katanya.

Sumber berkata, bertindak atas maklumat, suspek ditahan di sebuah rumah di Taman Hilltop di sini pukul 8 malam semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Supritendan Ismail Idris ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan suspek akan ditahan reman untuk siasatan lanjut.

Menurutnya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved