Khamis, 24 November 2011

Utusan Online - Agrobiz


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Agrobiz


LKIM membela nasib nelayan

Posted:

LKIM membela nasib nelayan

LKIM membela nasib nelayan


PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak (tiga dari kanan) menyerahkan bantuan elaun sara hidup kepada wakil nelayan di Melaka sambil disaksikan oleh Menteri Pertanian dan industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar dan Menteri Besar Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.


MEGA: Bagaimana Datuk melihat penubuhan LKIM 40 tahun lalu dengan agenda membina nasib nelayan di Malaysia?

Mohad Khazin: Ia merupakan satu titik tolak yang cukup signifikan dalam mencorak nasib nelayan di negara ini. Hasil kebijaksanaan pemimpin negara ketika itu, agensi seperti LKIM telah ditubuhkan dalam rangka mempercepatkan usaha pembangunan masyarakat.

Dalam hubungan ini, LKIM telah diamanahkan untuk membantu para nelayan, sementara Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) untuk membela masyarakat peladang. Dalam konteks LKIM, matlamat penubuhannya secara khusus adalah untuk meningkatkan taraf hidup serta sosio ekonomi nelayan selain memajukan industri perikanan negara. Justeru, sejak awal penubuhannya, usaha-usaha telah difokuskan ke arah merealisasikan hasrat itu.

Apakah langkah awal LKIM ketika mula-mula ditubuhkan dahulu?

Kita menyedari bahawa antara faktor utama kemiskinan nelayan adalah apabila hasil tangkapan mereka tidak mendapat harga yang sewajarnya kerana banyak dimonopoli oleh orang tengah ketika itu. Jadi, antara langkah awal yang diambil adalah seperti mewujudkan satu skim membeli hasil tangkapan dengan harga yang lebih baik.

Dua program yang digerakkan adalah Pemasaran Ikan Koperasi Nelayan (PIKN) dan Unit Pemasaran Pusat (CPU). Kita sedar, program seperti ini perlu diberi perhatian serius. Di peringkat industri pula, LKIM menggerakkan Projek Pukat Tunda bagi membantu nelayan meneroka laut yang lebih jauh untuk menambah hasil tangkapan.

Untuk para nelayan sendiri, adakah mereka bersatu dalam menerima program LKIM?

LKIM amat sedar, tanpa sokongan nelayan, sukar untuk kita melaksanakan program pembangunan. Justeru, pada tahun 1980-an, Persatuan Nelayan telah ditubuhkan bagi menggantikan Koperasi Nelayan bertujuan meletakkan mereka terus berada di bawah seliaan LKIM. Serentak itu juga, LKIM telah memperkenalkan program pembangunan strategik dikenali sebagai Kawasan Pembangunan Nelayan (KPN) yang mengetengahkan konsep pembangunan secara bersama dengan jabatan dan agensi kerajaan terlibat. Ia turut menggariskan matlamat:

1. Mengurangkan kemiskinan di kalangan masyarakat nelayan.

2.Memperbaiki kualiti kehidupan nelayan.

3.Menggalakkan pertumbuhan industri perikanan.

Apakah bentuk program pembangunan yang dilaksanakan di KPN?

KPN menyasarkan empat pelaksanaan program utama iaitu Program Pembangunan Perikanan Laut, Program Pembangunan Ternak Air, Program Pembangunan Masyarakat Nelayan dan Program Pembangunan Infrastruktur.

Selain itu, diperkenalkan juga Skim Kemudahan Kewangan (SKK) dan kemudiannya Skim Pinjaman Kemudahan Pertanian (SPKP). Kedua-dua skim tersebut disediakan untuk membantu nelayan memulakan penerokaan laut dalam di samping meningkatkan keupayaan dan kapasiti bot mereka.

Satu lagi inisiatif penting yang dibuat adalah Sistem Lelong terbuka (SLT) di kompleks-kompleks pendaratan LKIM. Sistem ini mempunyai objektif meningkatkan pendapatan nelayan menerusi pendedahan harga sebenar terhadap hasil tangkapan. Ternyata SLT berjaya meningkatkan pendapatan nelayan sehingga 50 peratus.

Bagaimana dengan sokongan masyarakat nelayan sendiri?

LKIM dari semasa ke semasa sentiasa memikirkan bagaimana untuk menyatukan suara para nelayan. Hasrat ini tercapai apabila pada tahun 1986, Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT) ditubuhkan. Menerusi penubuhan itu, masyarakat nelayan akan lebih bersatu dalam menyuarakan hasrat serta tuntutan mereka.

Bagaimana Datuk menilai pencapaian LKIM setelah 40 tahun berusaha membangunkan nelayan dan memajukan industri perikanan negara.

Untuk masyarakat nelayan, impak paling besar adalah berlakunya penurunan ketara kadar kemiskinan daripada 70 peratus ketika LKIM ditubuhkan dan kini ia berada di bawah 10 peratus. Kita akui, ia bukanlah hasil usaha LKIM secara individu, tetapi turut mendapat kerjasama daripada jabatan dan agensi lain dengan LKIM bertindak sebagai agensi utama. Dari sudut sosial, LKIM telah membuka pemikiran nelayan untuk menerima perubahan.

Untuk industri pula, LKIM telah menyediakan pelbagai infrastruktur bagi merancakkan lagi aktiviti perikanan. Ia termasuk menyediakan kompleks-kompleks pendaratan yang dilengkapi kemudahan moden, implementasi kotak ikan berinsulasi untuk menjaga kualiti serta membawa para usahawan menyertai pelbagai ekspo di dalam dan luar negara.

Apakah harapan Datuk terhadap para nelayan dan pemain industri dalam memajukan industri perikanan?

Apa yang diharapkan, para nelayan dan pemain industri dapat bekerjasama dan menyokong agenda yang dilaksanakan LKIM. Mereka perlu tahu, era kini begitu kompetitif dan untuk bersaing, kita perlukan hubungan yang sangat erat dengan semua pihak terlibat. Ia sekali gus akan membawa perubahan paling bermakna dalam sektor perikanan masa depan.

Full content generated by Get Full RSS.

Pembangunan perikanan laut

Posted:

Pembangunan perikanan laut

Pembangunan perikanan laut


AKTIVITI meletakkan unjam ke dalam laut untuk projek Ladang Ikan Di Laut.


LADANG Ikan Di Laut (LIDL) merupakan kawasan perairan dalam lingkungan lima batu nautika dari pantai meliputi kawasan seluas dua kilometer (km) persegi. Dalam kawasan ini boleh dilabuhkan kombinasi pelbagai jenis unjam terdiri daripada kuboid, tayar, protek dan bahan buangan yang bertindak sebagai peranti menangkap ikan. Projek pembinaan unjam itu telah mula dilaksanakan LKIM di perairan negara sejak 1983.

Bermula Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) pembinaan unjam ditambahbaik dengan pembinaan berasas teknologi baru dari Korea Selatan dan Jepun.

Teknologi itu dikenalpasti dapat meningkatkan keberkesanan dan ketahanan apabila dilabuhkan di dasar laut. Ia turut berperanan sebagai pelindung kepada aktiviti pukat tunda dan pencerobohan kawasan perikanan pantai.

Objektif utama program ialah:

* Memperkayakan sekitaran laut pantai

* Memudahkan nelayan pantai menangkap ikan melalui target fishing

* Memupuk kesedaran nelayan tentang pemuliharaan dan penggunaan sumber perikanan secara optimum

* Merintis usaha ke arah Community Based Fisheries Management (CBFM) di kawasan pembinaan unjam-unjam.

Di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), tumpuan program adalah kepada penjenamaan semula unjam kepada LIDL di mana tapak unjam produktif diperbesarkan bagi membolehkan aktiviti nelayan penangkapan ikan.

Sehingga 2010, LKIM berjaya membina 549 unjam termasuk 23 LIDL di seluruh negara membabitkan kos RM100 juta.

Impak pembinaan unjam-unjam

* Membina 23 buah LIDL produktif.

* Melaksanakan pembesaran 44 buah dan penyelenggaraan 19 tapak unjam.

* Berdasarkan kajian biologi dan taburan ikan di kawasan unjam oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT), sebanyak 46 spesies ikan pelagik dan demersal di kawasan unjam pada pelbagai kedalaman, 27 spesies ikan dominan, manakala 19 spesies pelawat.

* Kelimpahan dan kepadatan ikan di LIDL meningkat 30 peratus dan kandungan nutrien di kawasan unjam lebih baik berbanding laut terbuka.

* Sasaran penjimatan kos operasi sebanyak 10 peratus melalui aktiviti penangkapan kawasan unjam mempunyai kepadatan ikan yang tinggi

* Mencapai sasaran peningkatan produktiviti sebanyak 20 peratus.

* Daripada 23 LIDL, hanya satu CBFM diwujudkan melalui kerjasama LKIM-DOF di Langkawi, Kedah.

* Sasaran peningkatan pendapatan nelayan pantai sehingga RM1,000 sebulan.

* Pembinaan unjam mewujudkan peluang pekerjaan menerusi aktiviti seperti penyewaan bot kepada pelancong, produk berasaskan ikan, pembukaan Medan Ikan Bakar, pembinaan chalet di bawah program agro-pelancongan.

Program Pemilikan Bot

Pemilikan bot gentian kaca (FRP) di bawah Program Transformasi Nelayan di kalangan 51 permohonan nelayan secara berkelompok membabitkan peruntukan RM12 juta diluluskan di bawah DANA LKIM sehingga 31 Disember 2010.

Pembangunan Perikanan Laut Dalam

Program pembangunan teknologi perikanan dibangunkan dan skim pemilikan bot diperkenalkan oleh LKIM dalam usaha mencapai objektif memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi nelayan dengan penumpuan kepada pendapatan, mengembangkan dan memajukan industri perikanan.

Blue Ocean Fisheries

Penubuhan anak syarikat LKIM iaitu Blue Ocean Fisheries Sdn. Bhd. ( BOFSB ) di Pelabuhan MITP Batu Maung, Pulau Pinang memberi tumpuan kepada pembangunan industri penangkapan tuna di perairan negara dan Lautan Hindi. Syarikat ditubuh secara usahasama pelaburan 28:72 antara LKIM dan Ocean Tuna Sdn Bhd diwakili pelabur Jepun.

Majuikan Pantai Timur

Penubuhan anak Syarikat iaitu Majuikan Pantai Timur (MPT) dengan pemilikan 40 buah bot Pukat Tunda beroperasi di Pelabuhan Perikanan Cendering dan Kuantan dengan kos pelaburan awal berjumlah RM10 juta.

Majuikan

Majuikan Sdn Bhd diperbadankan dari MPT pada 1988 dengan pemilikan 10 bot Pukat Tunda di Kuantan dengan kos pelaburan awal RM2 juta.

Asas Ombak

Syarikat Asas Ombak Sdn. Bhd. (AOSB) mengambilalih Projek Penangkapan Ikan Laut Dalam MSB sejak 1992 dengan pemilikan 13 buah bot (1992 sehingga sekarang).

Skim Menyelamat Bot LKIM dibentuk pada 1996 bagi mengenalpasti bot di bawah SKK dan SPKP yang menghadapi masalah teknikal dan pengurusan oleh pemilik untuk diambilalih oleh LKIM bagi serahan operasi kepada AOSB (MSB).

Lapan buah bot telah diserapkan ke skim berkenaan dengan kos pengambilan dan penyempurnaan pinjaman di BPM, pampasan dan kos peningkatan berjumlah RM5.0 juta.

Program tuna komersial

Penangkapan tuna merupakan satu lagi program LKIM dalam usaha meningkatkan pendapatan nelayan.

Untuk itu Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Semporna dan PNK Teluk Padas telah dibekalkan beberapa bantuan sokongan untuk terlibat dalam aktiviti penangkapan tuna secara komersial di pantai barat Sabah dan Pulau Layang-layang di Laut China Selatan.

Ia termasuk menyediakan sebuah bot penangkap menggunakan rawai tegak tuna dan pengangkut tuna untuk PNK Semporna, selain dari PPHP yang boleh membantu menjalankan aktiviti nilai tambah seperti produk serunding dan fillet dengan usahasama Asas Matahari Sdn Bhd (AMSB).

PNK Telok Padas turut dibantu dalam pemilikan lima buah bot transformasi dan ice flake sebagai permulaan dalam aktiviti penangkapan tuna secara komersial.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved