Khamis, 24 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Mi udang Kuala Sepetang di Kuala Lumpur

Posted:

Mi udang Kuala Sepetang di Kuala Lumpur

Mi udang Kuala Sepetang di Kuala Lumpur

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar WAHIDAH ZAINAL ABIDIN


Mi udang yang jadi kegemaran ramai kerana menggunakan udang-udang segar.


Disebut tentang mi udang, pasti ada yang akan mengaitkannya dengan mi udang Kuala Sepetang.

Popularitinya membuatkan ramai yang sanggup memandu beratus kilometer demi mendapatkan mi udang terbaik di sana.

Kemanisan kuah yang dihasilkan dengan udang segar meniti bibir sebaik dihirup bersama mi kuning di tambah pula dengan kerangupan bawang goreng.

Bukan itu sahaja, 'kelibat' beberapa ekor udang besar disusun molek di atas mi membuatkan yang memandang tidak sabar-sabar menjamahnya.

Hari ini, bagi penggemar mi udang Kuala Sepetang, tidak lagi perlu bersusah payah untuk memandu beratus kilometer ke utara tanah air kerana mereka sudah boleh menikmatinya di Kuala Lumpur.

Masih mengekalkan resipi turun-temurun, gerai Mee Udang Mak Jah yang cukup popular di Kuala Sepetang, kini telah membuka cawangannya di Wangsa Maju.

Turut mengekalkan nama restoran yang sama, Mee Udang Mak Jah, pemiliknya, Sabri Sidan, 42, berkata, pembukaan restoran tersebut di kawasan Kuala Lumpur bertujuan untuk memenuhi permintaan para pelanggan di sebelah selatan.

Tambahnya lagi, apa yang disediakan di restoran tersebut adalah sama seperti yang disajikan di Kuala Sepetang.

"Restoran di Kuala Lumpur ini masih mengekalkan resipi serta rasa yang sama.

"Insya-Allah, kami cuba memberikan yang terbaik buat pelanggan sehinggakan kebanyakan bahan mentah terutama udang juga kami bawa dari Taiping," katanya ketika ditemui di premis restorannya yang terletak di No. 22, Jalan Wangsa Delima 10, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Demi menyajikan yang terbaik, kata Sabri, udang yang digunakan hanya udang laut.

Ini kerana terdapat perbezaan dari segi rasa bagi udang laut dan udang kolam.

Menawarkan dua jenis mi udang, pelanggan boleh memesan sama ada mi udang istimewa yang berharga RM12 ataupun mi udang biasa berharga RM8.

Jelas Sabri, yang membezakan kedua-dua jenis udang tersebut ialah jumlah udang yang diletakkan dalam setiap hidangan.

"Malah untuk menggambarkan betapa 'mewahnya' udang untuk hidangan semangkuk mi udang, ia boleh diibaratkan seperti, 'selak udang baru jumpa mi'," katanya.

Dibuka setiap hari bermula 11.30 pagi hingga 10 malam, Mee Udang Mak Jah turut mempunyai keistimewaan tersendiri apabila mi yang digunakan adalah buatan anak tempatan.

Selain mi udang, restoran Mee Udang Mak Jah turut menawarkan pelbagai menu berasaskan udang seperti udang goreng tepung, udang goreng kunyit dan udang masak sambal.

Kesemua menu tersebut disajikan dengan nasi putih.

Bagi mereka yang tidak makan udang, restoran tersebut turut menyediakan menu seperti mi telur dan nasi goreng kampung.

Apapun demi kepuasan pelanggan, Sabri mementingkan kualiti dalam menyajikan mi udangnya.

Ini termasuk menutup sementara operasi restoran sekiranya tiada bekalan udang segar .

"Saya sanggup lakukan sebegitu demi menjaga pelanggan di samping ingin para pelanggannya mengingati dan terus datang ke restoran ini pada masa akan datang," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Skon, roti tanpa yis

Posted:

Skon, roti tanpa yis

Skon, roti tanpa yis

SKON (scones) merupakan roti segera kecil yang tidak menggunakan yis. Bentuk skon yang asli adalah rata dan biasanya bersaiz bulat dan tidak terlalu besar.

Makanan yang berasal dari negara Scotland ini sungguh popular di negara barat seperti United Kingdom, Ireland dan Amerika Syarikat dan turut juga disukai oleh penduduk di Asia.

Ada yang memanggilnya bannock iaitu roti leper yang dibakar atas kuali leper. Dahulu skon diperbuat daripada oat tanpa ragi dan dibakar sama ada atas api atau menggunakan kuali leper (girdle, dalam bahasa Scotland) dan ia dipotong seperti tiga segi sebelum dihidang.

Makanan ini diperbuat daripada tepung, mentega, gula dan bahan penaik seperti serbuk penaik dan serbuk soda.

Di Barat, skon sering dijadikan makanan untuk sarapan atau minum petang dan dinikmati bersama teh atau kopi dengan sapuan mentega dan jem. Ia boleh juga dimakan dengan krim, madu dan sirap maple.

Skon dipercayai telah diperkenalkan sejak 1513 dengan nama dari bahasa lama Belanda di zaman pertengahan seperti schoonbrood (roti putih) dan schoon (asli dan putih).

Bagaimanapun, asal usul nama skon tidak diketahui kerana ada yang menyatakan ia nama Raja Scotland iaitu The Stone (Scone) of Destiny.

Ada kemungkinan besar namanya berasal daripada nama bandar Scone di Scotland. Roti ini mula dibakar dalam ketuhar dan dijual secara komersial apabila serbuk penaik diperkenalkan.

Skon yang ada di pasaran dijual dengan pelbagai bentuk seperti bulat, segi tiga dan segi empat.

Terdapat pelbagai jenis dan rasa skon mengikut tempat seperti di Britain, rasanya kurang manis dan ada juga skon di Hungary yang dikenali sebagai Pogacsa yang berasa masin dan dihidangkan dengan pelbagai taburan atasnya seperti herba dill dan keju.

Ada juga skon yang digoreng iaitu dipanggil girdle scone yang terdapat di Scotland.

Selain dibakar ada juga skon yang dipanggang atas kuali leper seperti dropped scone atau drop scone yang seakan lempeng (pancake). Ada juga skon yang ditambah dengan buah-buahan kering seperti cranberry dan kismis.

Tekstur skon sebenarnya adalah gabungan di antara biskut dan roti di mana anda boleh merasa kerangupan di luarnya tetapi apabila anda menggigitnya anda akan rasa lembut dan lembap di dalam.

Skon mempunyai permukaan yang agak kasar kerana menggunakan bahan penaik.

Di sini saya akan berkongsi sedikit tip bagaimana anda boleh membuat skon yang baik.

Teknik menguli doh skon adalah yang paling penting diberi perhatian agar anda dapat menghasilkan yang terbaik.

Walaupun anda boleh menggunakan mesin pengadun kek atau pemperoses makanan, tetapi saya lebih suka menguli menggunakan garfu atau hujung jari kerana anda boleh mengelakkan doh daripada terlebih uli.

Mula-mula, bahan-bahan kering (tepung, gula, serbuk penaik / serbuk soda ) dipukul bersama dalam sebiji mangkuk besar.

Berikutnya lenyek mentega bersama tepung sehingga ia menjadi serbuk roti.

Pastikan mentega itu masih sejuk dan supaya ia menjadi serbuk yang kasar. Kaedah ini seperti anda membuat kulit pastri untuk pai.

Dan anda akan mendapat tekstur skon yang sedikit kasar dan berkelopak. Kemudian barulah anda masukkan bahan-bahan kering yang lain dan gaul sebati.

Langkah akhir adalah anda masukkan cecair seperti susu dan telur jika ada. Ketika ini anda cuma mengulinya sebentar sehingga hampir membentuk doh sahaja.

Jangan diluli dengan keterlaluan kerana ini akan menyebabkan tekstur skon menjadi sangat padat.

Jika anda menghasilkan skon itu terlalu padat janganlah serik untuk mencubanya lagi dan ketika itu anda cuma perlu mengulinya sebentar sahaja. Selamat mencuba!

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved