Sabtu, 10 September 2011

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Berlumba selepas hujan

Posted:

Berlumba selepas hujan

Berlumba selepas hujan


PENGARAH Urusan Red Adventure, Narimah Samat (kanan) menyampaikan replika cek kepada pemenang pertama kategori Wanita Terbuka, Junainah Asma di Kepong, Kuala Lumpur.


HUJAN pagi yang tidak dijangka membasahi bumi Kuala Lumpur tidak membantutkan semangat lebih 200 peserta yang berkobar-kobar untuk beradu tenaga dalam acara perlumbaan basikal MTB (mountain bike).

Dalam pertandingan yang diadakan di trek Taman Metropolitan Kepong, Kuala Lumpur pada 30 Julai lalu, sebanyak enam peserta antarabangsa dari Singapura, Amerika Syarikat, United Kingdom dan Hong Kong turut menyertainya.

Penyertaan dari Singapura diwakili oleh Geylang Cycling Team.

Pertandingan itu merupakan salah satu daripada projek KL Perdana Challenge 2011 - Metropolitan MTB Garden Race dan dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dengan kerjasama Red Adventure dan Persatuan Penulis Pelancongan Malayisa (Tram).

Jarak kayuhan yang dipertandingkan adalah antara lapan kilometer (km) hingga 36 km dengan empat kilometer bagi setiap pusingan.

Menurut kenyataan Red Adventure, para peserta tidak berganjak sehinggalah hujan berhenti tepat pukul 10.00 pagi.

Sebaik sahaja hujan berhenti, acara pertama dimulakan iaitu kayuhan fun ride bagi kategori artis dan media. Menyusul selepas itu adalah kategori veteran, junior lelaki dan junior perempuan yang berkayuh sejauh 16 km.

Menerusi kategori terbuka wanita, para peserta perlu melengkapkan kayuhan sejauh 12 km diikuti kategori terbuka lelaki yang menamatkan kayuhan sebanyak tujuh pusingan bersamaan dengan 28 km.

Kemuncak acara adalah kayuhan kategori elite yang disertai oleh para pelumba profesional negara dan mereka mengayuh mengelilingi padang sebanyak sembilan pusingan bersamaan dengan 36 km.

"Acara ini telah mendapat sambutan yang baik daripada orang ramai dan penyertaan juga amat memberansangkan. Pelbagai kelab, persatuan dan pertubuhan sukan berbasikal serta individu telah menyertai pertandingan ini.

"Antara kelab yang mengambil bahagian adalah Sutama Cyclo, Initial Cycling Club, Sungai Buaya Cycling Club, Team Airforce, Mercury Team, UTEM Cycling Team, ThaiMalay Cycling Club, ET Cycling Club, DUE RODA-AIF Cycling Club, Exora Cycling Team, S2HC Cycle dan Cycle X MTB," kata kenyataan itu kepada S3.

Sebanyak enam kategori dipertandingkan iaitu Elite, Terbuka Lelaki, Terbuka Wanita, Junior Lelaki, Junior Wanita dan Veteran. Manakala media dan artis pula berpeluang mencuba nasib dalam acara fun ride.

Juara setiap kategori menerima hadiah wang tunai bernilai RM1,000 hingga RM300 termasuk medal.

Hadiah disampaikan oleh Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur/Putrajaya, Yuhaini Yusoff.

Menurut Yuhaini, acara ini diadakan untuk merancakkan lagi aktiviti promosi lokasi-lokasi pelancongan menarik di sekitar Kuala Lumpur, khususnya taman-taman rekreasi dan permainan.

"Pihak kami juga menggalakkan percutian bersama keluarga di hujung minggu, selain menggalakkan aktiviti sukan yang sihat dalam kalangan rakyat Malaysia," katanya dalam kenyataan tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved