Sabtu, 10 September 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Keputusan majukan sektor pengajian tinggi tepat

Posted:

Keputusan majukan sektor pengajian tinggi tepat

Keputusan majukan sektor pengajian tinggi tepat


NAJIB Tun Razak bersama para graduan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) ketika sesi fotografi selepas majlis Konvokesyen ke-13 di Wisma MCA, Kuala Lumpur semalam. - utusan/Zulkarnain Mohd. Saidin


KUALA LUMPUR 9 Sept. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan kerajaan untuk meliberalisasi sektor pengajian tinggi menerusi enakmen di bawah Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996 merupakan keputusan yang tepat.

Kata Perdana Menteri, langkah itu menggalakkan sektor swasta, syarikat milik kerajaan (GLC) dan institusi pengajian tinggi luar negara menubuhkan universiti swasta dan cawangan serta menjalin program berkembar di negara ini.

Menurutnya, ia merupakan 'strategi lautan biru' yang membolehkan pelajar berkelayakan meneruskan pengajian dalam negara atas faktor tidak dapat menyertai universiti tempatan serta tidak mampu menampung kos pengajian di luar negara.

"Semasa saya menjadi Menteri Pendidikan dari 1995 hingga 1999, kerajaan membuat keputusan untuk meliberalisasi sektor pengajian tinggi untuk menyediakan lebih banyak tempat bagi anak-anak kita melanjutkan pengajian di dalam negara.

"Mengimbau kembali perkara itu, saya ingin menyatakan bahawa ia satu keputusan tepat dan menjadi popular dalam menyediakan lebih banyak tempat kepada rakyat Malaysia melanjutkan pengajian dalam negara," katanya ketika berucap pada majlis konvokesyen ke-13 Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) di Wisma MCA di sini hari ini.

Turut hadir Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dan Presiden UTAR, Datuk Dr. Chuah Hean Teik.

Najib dalam pada itu berkata, kesediaan Malaysia untuk melabur dalam pembangunan modal insan telah meletakkan negara pada kedudukan terbaik dalam usaha mencapai ekonomi berpendapatan tinggi.

Justeru, Perdana Menteri percaya pendidikan akan memainkan peranan penting dalam mentransformasikan negara kepada sebuah negara maju.

"Tiada ekonomi yang boleh berjaya tanpa berdasarkan bakat berkemahiran tinggi yang memberi respons secara kreatif kepada perubahan ekonomi dan ia menjadi pusat kepada penciptaan pembangunan dan penggunaan ilmu.

"Atas faktor ini, kita sedang meluaskan akses sistem pendidikan dari peringkat prasekolah hingga pengajian tinggi bagi memastikan setiap rakyat mampu merealisasikan impian mereka," katanya.

Najib seterusnya mengingatkan tanggungjawab graduan adalah untuk meletakkan negara di peringkat tertinggi dengan rasa tanggungjawab dan mencapai kejayaan itu dengan penuh integriti, telus dan beretika yang menjadi ciri-ciri individu berpendidikan.

"Bukalah minda dan bertanya, namun bukan sekadar berfikiran kritikal tetapi adil dan seimbang, menghargai kesederhanaan serta menggunakan kebijaksanaan," katanya.

Sistem baru pendidikan vokasional

Posted:

Sistem baru pendidikan vokasional

Sistem baru pendidikan vokasional


Muhyiddin Yassin ditemani isterinya, Puan Sri Norainee Abdul Rahman bersalaman dengan Pengetua London College of Fashion, Prof. Frances Corner di kolej berkenaan di London, semalam.


LONDON 9 Sept. - Sistem dan kurikulum baru pendidikan vokasional yang membolehkan pelajar memilih jurusan kemahiran seawal usia 13 tahun, dan mendapat diploma secara jalan pintas melalui pewujudan Kolej Vokasional (KV) selepas tingkatan tiga, akan dikuatkuasakan pada 2013.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, perkembangan baru yang dijangka mengubah landskap pendidikan negara itu bukan sahaja mengarusperdanakan aliran kemahiran vokasional, malah akan mengubah komposisi modal insan daripada yang berorientasikan lepasan akademik sekolah menengah harian kepada lepasan aliran vokasional, sesuai dengan amalan di negara maju.

"Komposisi akademik akan dikurangkan dan kita akan menambah amalan industri atau amali teknikal kepada pelajar kita," katanya yang juga Menteri Pelajaran.

Ketika mengumumkan perkara itu kepada wartawan di sini hari ini, apa yang beliau istilahkan sebagai Transformasi Pendidikan Vokasional (TPV) itu akan melibatkan dua aspek penting iaitu program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) dan KV.

Katanya, PAV akan ditawarkan kepada pelajar menengah rendah seawal tingkatan satu sehingga tingkatan tiga, iaitu lepasan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang cenderung kepada pendidikan bercorak amali.

Sistem PAV, ujarnya, akan dilaksanakan selama tiga tahun di sekolah menengah kebangsaan (SMK) tepilih berdasarkan beberapa tahap.

Ujarnya, tahap tingkatan satu, pelajar PAV akan mengikut asas pendidikan vokasional seterusnya pelajar tingkatan dua dibenarkan memilih satu program khusus sehingga mencapai Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap satu.

Pelajar tingkatan tiga pula boleh meneruskan program yang dipilih sehingga mencapai SKM tahap dua.

Lepasan PAV, kata Muhyiddin, boleh menyambung pelajaran ke institusi latihan kemahiran awam (ILKA), swasta (ILKS) atau Kolej Vokasional (KV) yang direka bentuk untuk pelajar menengah atas.

Tambahnya, ia akan dilaksanakan selama empat tahun sehingga peringkat diploma mengguna pakai sistem semester dengan kurikulumnya adalah berasaskan kemahiran yang ketat.

"Kurikulumnya nanti akan merujuk kepada Piawaian Kemahiran Guna Tenaga Kebangsaan (NOSS), SKM dan lain-lain bentuk persijilan yang diiktiraf pihak industri," katanya.

Menurut Muhyiddin, kurikulum KV mempunyai dua komponen iaitu 70 peratus kemahiran vokaisonal dan 30 peratus akademik bagi memenuhi falsafah pendidikan kebangsaan.

Pada akhir tahun keempat, pelajar sudah memperolehi Diploma Kolej Vokasional, iaitu selari dengan kepatuhan SKM Tahap 4, ujarnya.

"KV akan memberi tumpuan kepada pembangunan kemahiran insaniah dan kemahiran keusahawanan. Latihan industri akan diperkenalkan pada beberapa peringkat pengajian, iaitu asas pendidikan berasaskan pengeluaran selama sebulan, diikuti tambahan tiga hingga enam 6 bulan untuk praktikal di syarikat industri," katanya.

Bagi meningkatkan lagi kebolehpasaran pelajar, jelasnya, Kementerian Pelajaran juga akan memperkenalkan Bahasa Mandarin atau Arab Komunikasi di bawah TPV.

Bagi memantapkan dan melestarikan penerimaan keseluruhan sistem dan kurikulum di bawah TPV itu, Muhyiddin menegaskan, mulai sesi persekolahan 2012 kementerian akan melaksanakan projek rintis PAV di 15 buah SMK dan KV di 15 buah SMV.

"Selepas itu, PAV dan KV akan diperluas pada tahun 2013, dengan 150 buah SMK menawarkan PAV dan78 buah SMV akan dinaik taraf kepada KV," katanya. - utusan

Kurikulum vokasional ikut spesifikasi luar negara

Posted:

Kurikulum vokasional ikut spesifikasi luar negara

Kurikulum vokasional ikut spesifikasi luar negara

LONDON 9 Sept. - Kurikulum baru pendidikan vokasional yang akan dikuatkuasakan pada 2013 mempunyai spesifikasi dan standard yang diiktiraf oleh pelbagai agensi dalam dan luar negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu, kurikulum itu bersifat modular, berasaskan kecekapan, mengutamakan aspek amali dan anjal.

Selain itu, jelasnya, kurikulum yang akan dikenali sebagai Kurikulum Kolej Vokasional (KKV) itu merangkumi elemen kreativiti dan inovasi, keusahawanan, kemahiran insaniah dan kemahiran teknologi yang digabung jalin dengan keperluan industri serta badan profesional.

"Kita memperkenalkan sistem dan kurikulum baru ini kerana tidak berpuas hati dengan kurikulum sedia ada," katanya di sini hari ini.

Menurut beliau, KKV adalah kurikulum pendidikan khusus untuk pelajar yang mengikuti pendidikan dan latihan vokasional peringkat menengah atas dalam persekitaran pembelajaran berorientasikan pekerjaan yang menekankan kepada keperluan industri sejajar dengan perkembangan pembangunan negara.

Katanya, ia dibangunkan berteraskan kecekapan yang dihurai dalam bentuk standard kandungan (content standards), standard pembelajaran (learning standards) dan kriteria pencapaian (performance criteria).

Menjelaskan lebih lanjut katanya, standard kandungan adalah pernyataan spesifik yang pelajar patut ketahui dan boleh lakukan dalam satu tempoh pengajian merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.

"Standard pembelajaran pula satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan. Kriteria pencapaian pula adalah pernyataan yang mengkhususkan kepada perkara yang perlu ditaksir dan tahap pencapaian yang diperlukan," katanya.

Jelasnya, struktur KKV mengandungi dua komponen iaitu akademik dan vokasional dengan komponen akademik meliputi pengajian Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, bahasa-bahasa perniagaan antarabangsa seperti Mandarin dan Perancis, Sejarah Malaysia, Matematik, Sains, Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.

"Penumpuan jam kredit komponen akademik pada tahap sijil adalah 30 peratus dan penumpuan jam kredit komponen akademik pada tahap diploma adalah 20 peratus. Jam kredit komponen vokasional memberikan penumpuan jam kredit 70 peratus pada tahap sijil dan 80 peratus pada tahap diploma.

"Konsep KKV juga memberi fokus kepada Production Based Education (PBE), Competency Based Education (CBE) dan On-Job Training (OJT) untuk membolehkan lulusan vokasional mendapat permintaan dalam pasaran kerja," katanya.

Malah, tegas beliau, penekanan juga diberikan kepada konsep School Enterprise (SE) untuk menyediakan pelajar menjadi usahawan sekiranya mereka ingin bekerja sendiri.

Beliau memberitahu, pendekatan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam KKV dijalankan mengikut sistem Semester Anjal yang membenarkan seseorang murid menamatkan pengajian Tahap 4 (Diploma Kolej Vokasional) dalam tempoh sama ada tiga tahun setengah atau empat tahun berasaskan saringan.

Menyentuh tentang peperiksaan katanya, Pentaksiran Berasaskan Standard Kompetensi Vokasional (PBSKV) adalah kaedah untuk mengukur pelbagai kecekapan sebagaimana yang ditetapkan oleh kurikulum itu. - utusan

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved