Ahad, 4 September 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


70 pelajar lawat DUN dalami sistem demokrasi

Posted:

70 pelajar lawat DUN dalami sistem demokrasi

70 pelajar lawat DUN dalami sistem demokrasi


SEBAHAGIAN daripada pelajar dan guru SMK Sultan Sulaiman bergambar kenangan di pekarangan bangunan DUN Terengganu baru-baru ini.


Seramai 70 pelajar Tingkatan Enam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu melawat Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu untuk baru-baru ini untuk memahami bagaimana urusan pentadbiran negeri yang berkaitan dengan penggubalan undang-undang dilakukan.

Guru Penyelaras lawatan, Ahmad Omar berkata, melalui program itu diharap pelajar dapat memahami bahawa persidangan DUN merupakan medan untuk wakil rakyat membahaskan sesuatu undang-undang dan segala aspek berhubung dengan kepentingan rakyat.

"Jika selama ini mereka mungkin mengetahuinya hanya melalui buku-buku teks pengajian sahaja tetapi dengan hadir sendiri di bahagian pemerhati, para pelajar tentu lebih sedar dan insaf bahawa ciri-ciri demokrasi dalam negara kita seharusnya dipertahankan,'' tegasnya.

Lawatan itu turut disertai Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM), Arman A. Razak dan enam guru pengiring.

Menurut Arman, program itu sangat berfaedah kerana aspek ciri-ciri demokrasi termasuk dalam sukatan pelajaran Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

"Saya yakin dengan pendedahan melalui penyaksian kendiri ke persidangan DUN akan memudahkan para pelajar dalam memahami struktur dan elemen rangka kerja perjalanan pentadbiran sesebuah negeri, khususnya yang melibatkan urusan penggubalan undang-undang dan dasar negeri," jelasnya.

Manakala Penolong Guru Disiplin Kanan, Shafiai Md Amin berpendapat, generasi muda khususnya pelajar sekolah perlu diberi pendedahan awal kepada karakter demokrasi yang unik dan sempurna di negara ini.

"Sebagai pemimpin pelapis, melalaui lawatan ini, pelajar akan sedar dan insaf bahawa negara kita mempunyai kerangka demokrasi yang terbaik dan ia akan membina sikap positif di kalangan mereka," ujarnya penuh harapan.

Beliau yakin program seperti ini akan membantu pelajar untuk lebih memahami dan belajar bagaimana sesuatu urusan pentadbiran negeri atau negara dikendalikan.

Bina istana batang aiskrim uji kreativiti murid

Posted:

Bina istana batang aiskrim uji kreativiti murid

Bina istana batang aiskrim uji kreativiti murid


Pasukan SK Seri Bintang Selatan meraikan kejayaan sebagai juara pertandingan Paddle Pop Kingdom Quest di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


SEKOLAH Kebangsaan (SK) Seri Bintang Selatan diumumkan juara pertandingan Paddle Pop Kingdom Quest di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pasukan ini mengalahkan 31 pasukan yang merangkumi lebih 100 pelajar dari 12 sekolah rendah pada peringkat akhir dan telah menerima hadiah utama berupa RM3,000 serta sijil penyertaan.

Istana agam pasukan yang terdiri daripada empat pelajar ini dikawal oleh empat menara di setiap penjuru dibina menggunakan batang aiskrim Paddle Pop sebagai bahan asas serta dilengkapi dengan elemen alam semula jadi yang mendamaikan seperti sebuah sungai yang dibarisi pokok dan sebuah jambatan.

Pengurus Pemasaran Jenama Aiskrim Wall's, Unilever (Malaysia) Holdings Sdn. Bhd, Chan Meng Yang berkata, Paddle Pop Kingdom Quest adalah satu program sekolah berunsur pendidikan untuk mencetuskan kreativiti dan kepintaran kanak-kanak.

"Terdapat pelbagai cara kreativiti boleh dipupuk di luar bilik darjah dan kami berasa gembira dapat memberikan kanak-kanak ini peluang untuk mengekspresikan daya kreativiti mereka," katanya.

Setiap pasukan diberi tempoh masa selama tiga bulan untuk menyiapkan kraf mereka sejak Mei lalu menggunakan daya kreativiti dan kerjasama berpasukan bagi menghasilkan karya seni yang layak memenangi hadiah utama.

Naib johan disandang SK Sementa dari Klang, manakala SK Bukit Jelutong memenangi tempat ketiga, masing-masing menerima RM2,000 dan RM1,000. Setiap ahli pasukan yang memenangi pertandingan ini turut menerima sijil penyertaan dan hadiah eksklusif Paddle Pop.

Berdasarkan sambutan yang menggalakkan, Unilever (Malaysia) Holdings akan melanjutkan pertandingan ini ke 50 buah sekolah di Pulau Pinang pada bulan ini.

Pelajar yang berminat boleh menghubungi pihak pengurusan sekolah mereka atau talian Khidmat Pelanggan Unilever.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved