Ahad, 4 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Perlu asrama, kediaman warden

Posted:

Perlu asrama, kediaman warden

Perlu asrama, kediaman warden

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanktn@gmail.com


NORAIMI Alias (empat dari kiri) menyampaikan sumbangan barangan keperluan kepada Zafridan Md. Daud di Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 4 Sept. - Pusat Kebajikan Anak Yatim Permata Camar di Kampung Cempaka di sini memerlukan sebuah bangunan baru untuk dijadikan blok asrama dan kediaman warden yang bertugas di situ.

Pengurusnya, Zafridan Md. Daud berkata, bangunan tersebut dianggarkan menelan belanja kira-kira RM200,000 berikutan terdapat seorang dermawan yang mewakafkan tanah untuk tujuan itu.

Menurutnya, sumbangan kewangan amat diharapkan daripada syarikat korporat atau individu bagi membiayai sebahagian kos pembinaan berkenaan.

Ketika ini, katanya, pusat itu menempatkan 42 kanak-kanak dan diuruskan Badan Nadwah Islamiah Pahang (Nadwah) iaitu pertubuhan kebajikan dalam kalangan kakitangan kerajaan.

"Dana masih diperlukan kerana kita kekurangan kemudahan asas termasuk dewan makan, asrama dan kemudahan kediaman untuk warden yang bertugas di situ," katanya selepas majlis penyerahan wang zakat daripada Usahawan Dewanita, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Pahang di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, keutamaan pada masa ini adalah mencari dana bagi menampung pembinaan blok bangunan baru memandangkan ketika ini mereka hanya tinggal di dalam kontena sahaja sejak empat tahun lalu.

Katanya, pihak Nadwah merancang membina sebuah blok bangunan dua tingkat yang mempunyai empat unit rumah kediaman supaya warden lebih mudah berada dalam kawasan rumah anak yatim itu sepanjang masa.

"Selain itu, sebuah dewan makan juga akan dibina dengan kos RM80,000, bagaimanapun dana untuk pembinaan dewan makan itu sudah mencukupi hasil sumbangan beberapa individu," jelasnya.

Sementara itu, Pengerusi Dewanita DPMM Pahang, Noraimi Alias berkata, pihaknya melancarkan kutipan dana daripada kalangan ahlinya selepas mendapat maklumat berhubung keperluan kewangan rumah anak yatim itu.

Katanya, sejumlah RM15,000 disumbangkan dalam bentuk wang tunai dan keperluan harian termasuk makanan dan duit raya kepada anak yatim yang menghuni di situ.

Golongan asnaf sentiasa dibantu

Posted:

Golongan asnaf sentiasa dibantu

Golongan asnaf sentiasa dibantu

KUALA LIPIS 4 Sept. - Pembangkang sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kerana memainkan peranan dalam menyalurkan bantuan kepada golongan asnaf supaya mereka dapat menjalani kehidupan seperti biasa.

Setiausaha Politik, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Suhaimi Ibrahim menegaskan, mereka tidak sepatutnya mengeksploitasi isu itu demi meraih sokongan politik.

Katanya, kerajaan di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) tidak pernah mengabaikan kebajikan rakyat dan bantuan yang diberi oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) setiap bulan.

"Selain bantuan bulanan, kerajaan negeri menerusi institusi zakat dan kementerian juga menambah jumlah nilai sumbangan untuk memastikan golongan asnaf hidup selesa termasuk belanja perubatan dan tempat tinggal," katanya kepada pemberita selepas majlis sumbangan hari raya kepada 60 pesakit di Hospital Lipis di sini, baru-baru ini.

Turut hadir Ketua UMNO Bahagian Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad.

Beliau yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Lipis berkata, kerajaan tidak akan terlepas pandang terhadap mereka yang daif kerana pemimpin tempatan sentiasa bekerjasama dalam perkara itu.

"Inisiatif Kerajaan Persekutuan dan negeri selaras dengan usaha menegakkan satu daripada prinsip penting falsafah negara dan antara elemen utama Gagasan 1Malaysia - menegakkan keadilan sosial," ujarnya.

Katanya, bantuan maksimum berasaskan kategori itu dapat memberi keselesaan dan meringankan beban perbelanjaan harian golongan tersebut.

Pelihara keharmonian kaum

Posted:

Pelihara keharmonian kaum

Pelihara keharmonian kaum

KUALA LIPIS 4 Sept. - Orang ramai diingatkan agar terus memelihara keharmonian sesama kaum bagi mengelak berlakunya perpecahan yang merugikan semua pihak.

Ketua UMNO Bahagian Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, suasana sedemikian membolehkan rakyat menumpukan pada usaha meningkatkan taraf hidup masing-masing dan dalam masa yang sama berupaya meningkatkan pelaburan asing.

"Perpecahan, permusuhan dan benci-membenci hanya merugikan negara dan bangsa. Keamanan dan perpaduan yang kita nikmati sekarang membolehkan semua rakyat dapat hidup dalam sejahtera.

"Oleh itu, pemahaman mengenai gagasan 1Malaysia penting kerana jika tidak dijelaskan dengan betul, akan ada takrifan tertentu yang boleh membawa kepada pemahaman salah," katanya baru-baru ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved