Ahad, 14 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Misteri kehilangan lembu terjawab

Posted:

Misteri kehilangan lembu terjawab

Misteri kehilangan lembu terjawab

Oleh ZAMZURINA AHMAD
utusanktn@gmail.com


Mustafa Awang memegang ubat pelali yang ditembak pada lembunya oleh pencuri di Kampung Semangat, Kuantan, semalam. - UTUSAN/RUSHDI SALLEH


KUANTAN 14 Ogos – Seorang penternak kerugian lebih RM112,000 sejak dua tahun lalu apabila kira-kira 30 ekor kerbau dan lembu miliknya menjadi sasaran pencuri bersenjatakan senapang pelali.

Mustafa Awang, 53, berkata, dia tidak menyangka haiwan ternakannya menjadi sasaran pencuri sehingga dia sendiri melihatnya dalam kejadian di Kampung Semangat di sini, semalam.

"Kira-kira pukul 1 petang, saya sendiri menyaksikan tiga lelaki menaiki sebuah kereta Perodua Viva berwarna hitam menembak seekor lembu saya.

"Apabila menyedari kehadiran saya, kumpulan perompak itu segera melarikan diri tanpa sempat memeriksa lembu yang ditembak ubat pelali itu," katanya ketika ditemui pemberita di sini, hari ini.

Menurut Mustafa, dia segera memeriksa lembu yang terbaring di tepi jalan raya dan mendapati terdapat ubat pelali yang terpacak di badan haiwan berkenaan.

"Penemuan ini merungkai kehilangan kira-kira 30 ekor kerbau dan lembu milik saya sejak dua tahun lalu.

"Saya tidak sangka mereka sanggup menggunakan ubat pelali untuk mencuri dan yang menjadi kemusykilan ialah bagaimana mereka mendapat bekalan ubat pelali itu," ujarnya yang masih mempunyai 50 ekor kerbau dan 92 ekor lembu.

Dia sebelum ini pernah menemui tulang-tulang dan sisa sembelihan di sekitar hutan serta semak di kampung tersebut selain turut mengesyaki ia adalah haiwan ternakannya yang hilang.

"Sejak dua tahun lalu, bilangan kehilangan ternakan meningkat setiap kali tiba bulan Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri.

"Mungkin daging ternakan itu dijual di pasar-pasar sekitar Pekan dan Kuantan untuk kegunaan orang ramai," katanya yang akan membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kereta guru terbakar

Posted:

[unable to retrieve full-text content]JERANTUT 14 Ogos – Seorang guru agama bersama rakannya terselamat apabila kereta yang mereka naiki tiba-tiba terbakar berhampiran Balai Bomba dan Penyelamat Jerantut di sini, semalam.

189 peserta tamat kursus perkahwinan berkelompok

Posted:

189 peserta tamat kursus perkahwinan berkelompok

189 peserta tamat kursus perkahwinan berkelompok

KUALA KRAU 14 Ogos - Seramai 189 peserta menamatkan Kursus Perkahwinan Berkelompok di Dewan Puspa, Kampung Rumpun Makmur dekat sini, hari ini.

Sijil kepada peserta disampaikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Turut hadir, Ketua Penolong Kadi Temerloh, Zahari Daud dan Pengerusi Belia Felcra Rumpun Makmur, Fazli Ibrahim.

Majlis itu dianjurkan Persatuan Belia Felcra Rumpun Makmur dengan kerjasama Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Temerloh.

Dalam ucapannya, Syed Ibrahim berkata, salah satu punca berlakunya kejadian anak lari dari rumah disebabkan masalah dalam rumah tangga.

Menurut beliau, kebanyakan masalah rumah tangga hanya melibatkan perkara remeh-temeh tetapi diperbesarkan oleh pasangan suami isteri.

Katanya, masalah itu sebenarnya boleh diatasi melalui didikan keimanan, ilmu dan mengikut ajaran yang digariskan oleh Islam.

"Sebab itu kita minta pasangan yang bakal mendirikan rumahtangga supaya memenuhkan dahulu ilmu agama supaya mereka tahu peranan dan tanggungjawab masing-masing," katanya.

Syed Ibrahim yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau berkata, bakal suami pula perlu memastikan ekonomi kukuh seperti mempunyai pekerjaan tetap sebelum mendirikan rumah tangga.

Menurutnya, kursus yang disertai peserta masih belum mencukupi untuk melayari bahtera rumah tangga dan setiap pasangan perlu sentiasa mendapat khidmat nasihat serta pandangan pihak yang berkenaan sebelum dan selepas mendirikan rumahtangga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved