Ahad, 14 Ogos 2011

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


PlayStation pada telefon bimbit Xperia

Posted:

PlayStation pada telefon bimbit Xperia

PlayStation pada telefon bimbit Xperia

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my
Gambar ABDUL RAZAK LATIF


SONY Ericsson terus mengukuhkan rangkaian model Xperia menerusi model PLAY ketika dilancarkan di Sepang baru-baru ini.


BUAT julung-julung kalinya di Malaysia, Sony Ericsson memperkenalkan telefon bimbit pintar dengan aplikasi PlayStation pertama di dunia, Xperia PLAY.

Kombinasi gajet telekomunikasi bersama fungsi permainan video konsol popular, PlayStation itu bakal melengkapkan penjenamaan Xperia sebagai peranti telefon bimbit pintar hiburan terbaik.

Menurut Pengurus Besar Sony Ericsson Singapura dan Malaysia, Peter Ang, kehadiran model itu dilihat mampu menyempurnakan misi Sony Ericsson memenuhi keperluan hiburan pengguna di negara ini.

''Kami percaya, ramai penggemar gajet di negara ini sudah lama menantikan kehadiran model telefon bimbit yang mengintegrasi pelbagai fungsi seperti permainan video, aplikasi, pelayaran web dan laman sembang.

''Jadi, sudah tiba masanya untuk mereka menikmati kesemua pengalaman itu secara lebih menarik dan berkualiti,'' jelasnya pada majlis pengenalan model Xperia PLAY di Litar F1 Sepang, Selangor baru-baru ini.

Xperia PLAY disokong oleh pacuan sistem operasi Andoroid 2.3 (Gingerbread) dengan pemproses Scorpion ARMv7 1GHz.

Melengkapkan keunikannya, ia hadir bersama skrin sentuh pintar pelbagai fungsi bersaiz empat inci untuk memberi keselesaan paparan dan kemudahan kawalan fungsi.

Bagi membawa pengguna mengalami dunia permainan video lebih nyata, model itu dilengkapi panel kawalan gelongsor tepi eksklusif menyerupai alat kawalan jauh pada sebuah PlayStation.

Ia merangkumi dua butang digital dan analog, dua butang tepi serta empat butang ikon Playstation iaitu pangkah, empat segi, tiga segi dan bulat.

Apa yang menarik, peranti berkenaan membenarkan pelaksanaan aktiviti permainan video secara beramai-ramai (multiplayer) dalam masa nyata.

Untuk mengoptimumkan operasi permainan videonya pula, Xperia PLAY disokong oleh pemproses grafik Andreno GPU yang dapat memberi kesan visual tiga dimensi (3D) selain gerakan video lancar 60 bingkai sesaat (fps).

Tidak cukup dengan itu, teknologi tersebut juga berupaya meminimumkan penggunaan kuasa agar jangka hayat bateri dapat bertahan lebih lama.

Daripada segi kandungan, Xperia PLAY tersedia bersama beberapa aplikasi permainan yang dibangunkan oleh syarikat-syarikat penggiat industri terkenal.

Antaranya adalah seperti Sony Computer Entertainment, Gameloft, Electronics Arts dan Glu Mobile.

Melihat dari sudut spesifikasi multimedia, Xperia PLAY disempurnakan bersama kamera 5.1 megapiksel, rakaman video, pembesar suara stereo, permainan video bergerak (motion), sokongan kad memori microSD sehingga 32 gigabit (GB) dan akses platform Android Market.

Dengan pilihan warna hitam dan putih, ia ditawarkan pada harga pasaran RM1,649.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Telefon pintar setara komputer

Posted:

Telefon pintar setara komputer

Telefon pintar setara komputer

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad @utusan.com.my


ATRIx, lebih nipis ,bergaya serta memiliki kepelbagaian aplikasi.


MOTOROLA baru-baru ini mempemperkenalkan telefon pintar generasi baru keluarannya, ATRIX, sejajar dengan hasratnya ingin bersaing dalam pasaran telefon bimbit terkini.

ATRIX yang dijana dengan kuasa sistem pemproses Android berfungsi seolah-olah sebuah komputer kecil yang boleh dimuatkan dalam poket anda.

Dengan aplikasinya yang setara dengan sebuah komputer, pastinya ATRIX mampu membawa penggunanya ke arah penggunaan telefon bimbit dengan cara yang lebih versatil, mudah serta pantas.

Malah, ATRIX juga berjaya menggondol anugerah Telefon Pintar Terbaik di Pameran Elektronik Pengguna (CES) 2011 di Las Vegas, Amerika Syarikat baru-baru ini.

Menggunakan platform Android 2.2, ia mampu mengoperasikan aplikasi penuh Mozilla Firefox 3.6 dan menyokong aplikasi Adobe Flash Player untuk memaparkan video, grafik dan animasi yang terdapat didalam web tersebut.

Sistem operasi Android 2.2 yang digunakan juga membolehkan anda melayari lebih 200,000 aplikasi di Android Market melalui ATRIX.

Menurut Ketua Pengarah Pemasaran Asia Tenggara, Robert Van Tillburg, ATRIX merupakan satu revolusi dalam penggunaan komputer dan telefon pintar.

"Pengguna telefon pintar di Malaysia dilihat semakin meningkat dan menjadikan gajet tersebut sebagai hub utama dalam setiap kegiatan digital mereka.

"ATRIX memudahkan serta meningkatkan kebolehan penggunanya untuk terus berada di talian sama biarpun mereka berada di tempat kerja, rumah mahu pun dalam perjalanan ke mana-mana," ujarnya.

Sebagai sebuah hub aktiviti digital yang utama kepada penggunanya, ATRIX dibantu oleh aplikasi Motorola Webtob.

Aplikasi Webtob membolehkan pemilik ATRIX melayari Windows dan membuka mana-mana laman web kegemaran menerusi Firefox, mengedit dokumen, menghantar khidmat pesanan ringkas serta membuat panggilan serentak pada masa yang sama.

Selain itu, ATRIX turut menawarkan aksesori tambahan iaitu Motorola HD Multimedia Dock dan Motorola Lapdock bersama skrin yang lebih luas, paparan papan kekunci dan pad pengesan.

Motorola HD Multimedia Dock dilengkapi tiga port penyambungan USB dan port HDMI untuk menyambungkan papan kekunci, tetikus, pembesar suara dan monitor HDMI untuk kegunaan di pejabat mahupun di rumah.

Ia juga boleh disambungkan kepada televisyen HDMI dan set teater rumah untuk kepuasan maksimum semasa mendengar muzik serta menonton video.

Manakala Motorola Lapdock dilengkapi skrin seluas 11.6 inci, papan kekunci, pad pengesan, pembesar suara stereo dan 36Wh sel bateri yang mampu bertahan selama lapan jam.

Ia juga dilengkapi pemproses dual, 1GHz yang menjadikan layaran di web, video HD dan bermain permainan video dengan lebih pantas.

RAM bagi telefon ini juga dipertingkatkan sehingga 1 GB yang mana merupakan dua kali ganda saiz RAM yang diperuntukan dalam mana-mana telefon pintar yang sedia ada.

ATRIX turut dilengkapi skrin qHD beresolusi tinggi sehingga 24 bit warna dan ia merupakan pertama di dunia yang digunakan pada telefon pintar.

QHD menjadikan paparan lebih mudah dibaca sama ada berada di dalam mahupun di luar rumah.

Seterusnya, bateri yang lebih nipis tetapi mampu bertahan lama serta dua kamera di hadapan dan belakang untuk merakam dalam format HD.

Untuk keselamatan yang berganda, ATRIX turut dilengkapi kod pengenalan cap jari serta saiz penyimpanan yang besar iaitu sehingga 48 GB.

Dengan saiz simpanan yang besar tersebut, ATRIX mampu menyimpan beribu lagu, gambar serta video.

Motorola ATRIX kini boleh didapati di mana-mana kedai yang menjual produk Motorola pada kadar harga RM1999.

Untuk maklumat lanjut berkenaan harganya anda boleh melayari laman web pengedarnya iaitu Brightstar Distribution di www.brightstarcorp.com.my.

Atau untuk mengenali ATRIX dengan lebih terperinci anda boleh melayari laman web Motorola di www.motorola.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved