Jumaat, 10 Jun 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Dasar negara kebajikan Pas sudah lama diamalkan BN

Posted:

Dasar negara kebajikan Pas sudah lama diamalkan BN

Dasar negara kebajikan Pas sudah lama diamalkan BN

PUTRAJAYA 10 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan perjuangan negara berkebajikan Pas seperti yang diuar-uarkan pada muktamar parti itu baru-baru ini sebagai suatu yang ajaib dan menghairankan.

Ini kerana, kata Perdana Menteri, perjuangan yang menjurus kepada negara berkebajikan serta membela nasib rakyat itu sudah lama diperjuangkan oleh kerajaan yang ada pada hari ini.

Menurut beliau, mereka sebenarnya baru terfikir untuk mewujudkan negara berkebajikan sedangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) sudah lama memperjuangkannya.

''Saya pelik dan ajaib, ada yang mencanangkan negara kebajikan...mereka baru terfikir.

''Justeru, tidak payahlah mahu mengambil modal negara berkebajikan yang telah kita perjuangkan dan sudah sedia ada seperti sekarang," katanya ketika berucap merasmikan Konvensyen Wasatiyyah di sini hari ini.

Najib berkata demikian sebagai reaksi terhadap dasar perjuangan baru Pas dari negara Islam kepada negara berkebajikan seperti yang dicanangkan parti itu pada Muktamar Tahunan Pas Ke-57 minggu lalu.

Perdana Menteri menambah, beliau sebenarnya tidak perlu menghuraikan dengan lebih lanjut konsep negara berkebajikan yang telah diamalkan oleh kerajaan sejak sekian lama.

Katanya, rakyat boleh melihat sendiri usaha kerajaan itu menerusi pelbagai dasar dan program yang dilaksanakan seperti penubuhan Felda, Felcra, universiti dan banyak agensi lain lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DAP berjaya tukar hala tuju Pas

Posted:

DAP berjaya tukar hala tuju Pas

DAP berjaya tukar hala tuju Pas

KUALA LUMPUR 10 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, DAP telah berjaya menukar hala tuju sekutunya Pas daripada memperjuangkan konsep 'negara Islam' kepada pembentukan 'negara berkebajikan' berikutan perubahan yang berlaku dalam pimpinan Pas pada muktamarnya minggu lalu.

Perdana Menteri berkata, pertukaran konsep perjuangan Pas itu membuktikan DAP merupakan pihak paling beruntung dalam kerjasama pembangkang yang turut dianggotai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Bukan pemimpin Pas yang menang tetapi DAP yang menang sebab DAP sudah berjaya menukar hala tuju Pas kepada yang lain, muktamar ini adalah kemenangan kepada parti DAP," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Majlis Sepetang Bersama Perdana Menteri dan tinjauan mesra di kawasan Parlimen Gombak anjuran Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan Daerah Gombak, Persatuan Penduduk Lembah Keramat dan UMNO di Hulu Kelang dekat sini hari ini.

Muktamar Pas Ke-57 minggu lalu menyaksikan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi pendirian parti itu mengenai pembentukan 'negara berkebajikan' berbanding mendirikan sebuah model 'negara Islam' pada awal perjuangan parti tersebut.

Untuk rekod, Pengerusi DAP, Karpal Singh sebelum ini pernah menyatakan pendirian tegas parti itu untuk menentang perjuangan pembentukan Negara Islam oleh Pas.

Dalam perkembangan sama, katanya, perubahan perjuangan Pas dengan slogan membentuk 'negara berkebajikan' membuktikan parti itu tidak konsisten dalam perjuangannya dan ia bukan merupakan satu contoh yang baik.

"Apabila DAP kata kami tidak setuju, PKR tidak setuju, kini apa dah jadi, Pas sudah tukar slogannya jadi negara berkebajikan. Wahai Pas mana perjuangan negara Islam kamu," katanya.

Terdahulu, Najib melakukan tinjauan mesra di sekitar kawasan perumahan AU5D dekat sini untuk beramah mesra dengan penduduk dan singgah di dua rumah warga emas bagi menyampaikan sumbangan.

Beliau turut mengumumkan peruntukan kerajaan RM2 juta bagi menaik taraf Surau At-Taqwa di situ supaya ia boleh dijadikan premis solat Jumaat.

Selepas program di sekitar kawasan Parlimen Gombak itu, Najib melakukan satu lagi tinjauan mesra bersama masyarakat Cina di Kampung Kuala Ampang dekat sini.

Pada majlis tersebut, Perdana Menteri turut mengumumkan pemberian RM300,000 untuk pembinaan gelanggang bola keranjang berbumbung di kawasan berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved