Jumaat, 10 Jun 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Teluk Chempedak dinaik taraf

Posted:

Teluk Chempedak dinaik taraf

Teluk Chempedak dinaik taraf

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanpahang@utusan.com.my


Shafik Fauzan Sharif (kiri) menunjau boardwalk yang dikenal pasti perlu dinaik taraf untuk manfaat pengunjung di Teluk Chempedak, kelmarin.


KUANTAN 10 Jun – Kerajaan memperuntukkan RM2.5 juta bagi melaksanakan tujuh projek pembangunan pelancongan di Teluk Chempedak di sini, dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Shafik Fauzan Shariff berkata, peruntukan itu termasuk membaik pulih dan menaik taraf jambatan kayu usang yang menghubungkan pantai Teluk Chempedak dengan Teluk Tongkang di sini bernilai RM500,000.

Selain jambatan itu, kata beliau, enam projek lagi adalah menaik taraf Dataran TC, penyediaan kemudahan awam di Teluk Tongkang, waterfront, Zoo Mini Teruntum, pembinaan laluan basikal bukit dan pemasangan lampu berhias sekitar Teluk Chempedak.

''Kita akan mulakan dengan kerja-kerja membaik pulih dan menaik taraf jambatan kayu yang akan dilaksanakan bulan depan," katanya kepada pemberita selepas meninjau keadaan jambatan kayu yang uzur itu di Teluk Chempedak. semalam.

Hadir sama, Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Pahang, Edros Yahaya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati sebahagian besar struktur jambatan itu mengalami kerosakan, termasuk bahagian lantai dan pagar selain atap di beberapa pondok yang terdapat di sepanjang jambatan itu turut berlubang.

Kerosakan paling teruk terdapat di bahagian lantai disebabkan pokok tumbang dan kesan dibakar oleh pengunjung tidak bertanggungjawab.

Shafik Fauzan memberitahu, kerja-kerja membaik pulih jambatan kayu itu dijangka mengambil masa dua minggu sebelum dibuka kepada pengunjung.

''Bagi kerja-kerja menaik taraf ini, struktur kayu jambatan ini akan digantikan dengan bahan komposit iaitu polimer gentian yang diperkukuh (FRP) untuk menjadikan kemudahan itu lebih tahan lasak dan kukuh bagi menjamin keselamatan pengguna," katanya

Beliau berkata, pihaknya mendapati jambatan kayu sepanjang 400 meter yang dibina hampir 13 tahun lalu itu, semakin berisiko terhadap pengunjung berikutan kerosakan akibat faktor usia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cari mangsa lemas diteruskan

Posted:

Cari mangsa lemas diteruskan

Cari mangsa lemas diteruskan

TEMERLOH 10 Jun - Gerakan mencari dan menyelamat seorang penganggur yang dipercayai tergelincir dan terjatuh ke dalam Sungai Pahang dekat Explanade Bandar Temerloh di sini, semalam, diteruskan hari ini.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd. Noor Mansor berkata, gerakan mencari Muhammad Firdaus Hamzah, 28, yang terjatuh ke sungai pukul 5.45 pagi itu disertai oleh 50 anggota polis termasuk Pasukan Gerakan Marin, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan penduduk kampung dengan mengguna beberapa bot.

"Pasukan mencari dan menyelamat menyusur Sungai Pahang, termasuk mencari di celah-celah rumpun buluh dan kayu. Operasi diperluaskan ke Pulau Temerloh dalam jarak satu kilometer dari tempat mangsa dipercayai terjatuh," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Kata Mohd. Noor, sebelum kejadian, mangsa yang berasal dari Kampung Pangsa Enam dikatakan melawat ibunya yang dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah di sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peneroka perlu muhasabah diri - Adnan

Posted:

Peneroka perlu muhasabah diri - Adnan

Peneroka perlu muhasabah diri - Adnan


Adnan Yaakob (tengah) bertanyakan kesihatan Sumari Yati ketika mengunjungi peneroka yang lumpuh itu selepas merasmikan Progam Jejak Aspirasi Bersama Pemimpin di Felda Chemomoi, Bentong, kelmarin.


BENTONG 10 Jun - Golongan peneroka di negeri ini digesa bermuhasabah diri dengan membuat perbandingan taraf kehidupan mereka ketika mula-mula menyertai tanah rancangan Felda kira-kira 30 atau 40 tahun lalu.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, jika kehidupan masih tidak berubah, mereka boleh menuduh Felda dan kerajaan zalim serta menindas mereka.

Sebaliknya, kata beliau, lebih 98 peratus masyarakat peneroka kini menikmati kehidupan yang lebih baik, ekoran perancangan kerajaan yang berjalan lancar untuk memastikan matlamat penubuhan tanah rancangan Felda tercapai.

''Berdasarkan kejayaan itu, saya meminta masyarakat peneroka terus memilih atau mempertahankan kerajaan sedia ada bagi membolehkan agenda pembangunan dirancang dapat diteruskan untuk kesejahteraan mereka.

''Kerajaan sentiasa berusaha meningkatkan taraf ekonomi peneroka, supaya mereka memperoleh pendapatan tinggi mengikut transformasi ekonomi yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Jejak Aspirasi Bersama Pemimpin di Felda Chemomoi dekat sini, semalam.

Adnan menegaskan, kerajaan tidak pernah mengabaikan nasib generasi kedua peneroka apabila kerajaan menyediakan banyak peluang untuk membolehkan mereka mendapat pelbagai ilmu bagi meneruskan kehidupan.

Antaranya, jelas beliau, kerajaan menyediakan peluang pendidikan akademik kepada anak-anak peneroka sehingga berjaya melanjutkan pelajaran di universiti terbaik di luar negara supaya mereka dapat memegang jawatan pentadbir dan profesional.

Kata beliau, anak-anak peneroka yang tercicir dalam akademik diberi peluang kedua dalam pelbagai bidang kemahiran seperti keusahawanan, automotif, perhotelan, grafik, seni, elektrikal dan pertanian.

Sehubungan itu, Adnan berharap, peneroka tidak mudah terpengaruh dengan fitnah pembangkang kononnya Felda dan kerajaan melakukan penipuan daripada segi pembayaran hasil ladang dan sebagainya.

''Kalau kerajaan tipu, pasti kerajaan tidak beri geran tanah apabila peneroka telah habis melunaskan hutang, tetapi di Pahang, 97 peratus peneroka telah menerima geran tanah masing-masing,'' katanya.

Katanya, kehidupan rakyat masa kini jauh lebih baik berbanding pada zaman pemerintahan Jepun dan komunis yang begitu susah dan menderita kerana tiada peluang pekerjaan serta kemudahan asas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved