Jumaat, 10 Jun 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


52 PATI Indonesia ditahan

Posted:

52 PATI Indonesia ditahan

52 PATI Indonesia ditahan

Oleh MOHD. AINUDDIN
ALIFF SALEHUDEN dan
NURUL HUDA HASSAN
pengarang@utusan.com


SEBAHAGIAN pendatang tanpa izin Indonesia ditahan PGM Pelabuhan Klang dalam operasi di sekitar perairan Selangor, awal pagi semalam.


SHAH ALAM 10 Jun – Tragedi bot pancung membawa 24 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia yang karam dan mengakibatkan enam mati lemas di Kota Tinggi, Johor, pada 1 Jun lalu, sedikit pun tidak menggerunkan golongan itu.

Ia terbukti apabila 52 PATI rakyat negara itu ditahan lagi di perairan Sekinchan, Selangor, awal pagi ini dan Jalan Tanjung Balau di Kota Tinggi, dekat sini kelmarin, dipercayai dalam perjalanan pulang awal untuk menyambut Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri.

Di Selangor, seramai 23 PATI rakyat negara itu termasuk sembilan wanita berusia lingkungan 19 hingga 56 tahun ditahan semasa menaiki sebuah bot nelayan, kira-kira tiga batu nautika (5.4 kilometer) dari perairan Sekinchan, awal pagi ini.

Pegawai Pemerintah Pasukan Gerakan Marin (PGM) Pelabuhan Klang, Deputi Supritendan Norzaid Muhammad Said berkata, pihaknya turut menahan tekong bot itu iaitu seorang remaja warga tempatan berusia 18 tahun.

"Kita tidak menolak kemungkinan mereka pulang awal bagi menyambut Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga di kampung halaman.

"Ketika ditahan mereka cuba melarikan diri tetapi berjaya dipintas. Setelah diperiksa, beberapa PATI ditemui menyorok dalam ruang menyimpan ikan di bot nelayan tersebut," katanya di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Norzaid berkata, pihaknya percaya ada sebuah bot lain menanti mereka di tengah laut sebagai transit untuk ke Indonesia dan siasatan mendapati, setiap PATI membayar antara RM200 dan RM400 kepada sindiket.

"Kesemua PATI dan tekong ditahan mengikut Akta Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran dan mereka dibawa ke Balai Polis Sungai Besar untuk siasatan lanjut," ujarnya.

Di Johor Bahru, cubaan sebuah lori menyeludup keluar 29 PATI dari negara ini melalui jalan laut di Jalan Tanjung Balau di Kota Tinggi dekat sini kelmarin, berjaya dipatahkan PGM, hasil risikan pasukan tersebut.

Turut ditahan dalam serbuan pukul 8.30 malam kelmarin termasuklah seorang bayi lelaki berusia dua bulan, kanak-kanak lelaki berusia enam tahun dan seorang lelaki tempatan disyaki merupakan tekong darat.

Komander PGM Wilayah Dua, Asisten Komisioner Zainul Abidin Hasan berkata, dalam kejayaan itu, pihaknya menahan sebuah lori Isuzu berwarna putih yang ditutupi kain kanvas dalam keadaan mencurigakan.

"Dua lelaki bertindak melarikan diri namun salah seorang daripadanya berjaya ditahan. Pemeriksaan ke atas lori berkenaan mendapati kesemua PATI berada di bahagian belakang yang ditutup dengan kanvas," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.

Dalam kes berasingan, beliau berkata, pihaknya menahan dua lelaki rakyat Indonesia yang cuba menyeludup sebanyak 14,000 peket rokok kretek dan 105 helai kain sarung pelbagai jenis ke negara ini, kira-kira dua batu nautika (3.6 kilometer) dari Kukup, Pontian dekat sini kelmarin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

70 pekerja Bangladesh, Vietnam ditahan

Posted:

70 pekerja Bangladesh, Vietnam ditahan

70 pekerja Bangladesh, Vietnam ditahan

SEREMBAN 10 Jun - Seramai 70 orang warga asing yang bekerja di kilang Recron Sdn. Bhd. di Nilai ditahan oleh polis selepas tidak mempunyai permit kerja dan terlibat dalam rusuhan di asrama kilang berkenaan di Taman Semarak malam Selasa lalu.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin memberitahu, mereka ditahan dalam operasi yang dijalankan di asrama itu sekitar pukul 3 petang oleh kira-kira 300 anggota penguat kuasa yang terdiri daripada pihak polis dan Imigresen.

Jelas beliau, seramai 14 pekerja yang terdiri daripada sembilan lelaki Vietnam, seorang wanita Vietnam, satu pasangan warga Bangladesh dan dua anak mereka ditahan pihak Imigresen berikutan tiada dokumen pengenalan diri.

"Bakinya yang terdiri daripada 43 lelaki warga Vietnam, empat wanita warga Vietnam dan sembilan lelaki warga Bangladesh pula ditahan kerana terlibat dalam rusuhan pada malam Selasa lalu.

"Kesemua mereka ditahan selepas kita melakukan pemeriksaan terperinci di asrama yang menempatkan pekerja terbabit," katanya di sini hari ini.

Saiful juga memberitahu, antara barang yang dirampas dalam pemeriksaan itu termasuk beratus-ratus bilah parang, pisau, kayu serta batang besi yang dipercayai digunakan ketika rusuhan.

"Semua mereka ditahan untuk membantu siasatan kerana disyaki menjadi dalang yang mencetuskan pergaduhan tersebut. Empat wanita yang ditahan itu juga akan disoal siasat tetapi kita masih belum mengetahui siapa antara mereka yang dikatakan menjadi punca rusuhan terbabit," jelasnya.

Menurutnya, penahanan itu adalah mengikut Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah bagi membantu siasatan dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana memiliki senjata ketika merusuh.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan seramai 200 warga Vietnam dan Bangladesh merusuh dan terlibat dalam pergaduhan mengakibatkan 23 orang tercedera pada insiden berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved