Sabtu, 11 Jun 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Jangan pilih bulu salur bantuan - MB

Posted:

Jangan pilih bulu salur bantuan - MB

Jangan pilih bulu salur bantuan - MB

Oleh ALI MAHMOODutusanpahang@utusan.com.my


ADNAN Yaakob (kanan) bertanya sesuatu kepada peneroka, Mahad Ismail (tengah) mengenai punca kejadian kaki dan tangannya yang reput dan kudung sejak dua tahun lalu di rumahnya di Felda Chemomoi, Bentong, kelmarin. - UTUSAN/ALI MAHMOOD


BENTONG 11 Jun - Semua ketua kampung dan pemimpin masyarakat diingatkan agar tidak sesekali memilih bulu semasa menyenaraikan nama golongan sasar untuk mendapatkan bantuan kerajaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, keciciran nama-nama penduduk miskin, orang kelainan upaya (OKU), penghidap penyakit kronik, anak yatim dan warga emas yang layak menerima bantuan tidak sepatutnya berlaku.

Katanya, kerajaan sebenarnya tidak pernah mengamalkan sikap pilih kasih atau mengira fahaman politik, kaum, agama dan budaya semasa mengagih bantuan tersebut kepada golongan yang layak.

"Mereka yang tercicir atau terlepas pandang akan berkecil hati jika tidak diberi bantuan dan ia boleh menjejaskan sokongan mereka kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang.

"Saya harap ketua kampung dan pemimpin masyarakat lebih berhati-hati semasa menyenaraikan nama penduduk yang layak menerima bantuan tanpa meminggirkan golongan yang layak kerana tidak sebulu dengan pimpinan atau berlainan fahaman politik," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Jejak Aspirasi dan Sepetang Bersama Pemimpin di Felda Sungai Kemahal, dekat sini semalam.

Menurut Adnan, kerajaan tidak meletakkan sebarang syarat tertentu bagi membantu golongan terbabit asalkan mereka layak dan perlu disenaraikan untuk menerima bantuan.

Sehubungan itu, beliau berharap ketua kampung dapat menyenaraikan semula nama-nama mereka yang tercicir dan terlepas pandang sebelum ini untuk menerima bantuan pada masa akan datang.

Adnan memberitahu, peruntukan yang disalurkan untuk membantu golongan sasar itu datang daripada wang rakyat yang membayar cukai dan hasil termasuk tanah, air, royalti balak dan lombong.

Dalam perkembangan lain, beliau mengingatkan peneroka Felda tidak menerima secara membabi-buta fitnah pembangkang sama ada melalui blog, akhbar atau ceramah.

"Peneroka perlu kaji dan tapis terlebih dahulu sebarang fitnah dan dakwaan pembangkang itu.

"Sudah menjadi rutin kerja pembangkang menabur memfitnah, membohong sedangkan mereka dalam pakatan pembangkang tidak sekata berbanding Barisan Nasional (BN)," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

8 NGO buat laporan polis bantah Bersih

Posted:

8 NGO buat laporan polis bantah Bersih

8 NGO buat laporan polis bantah Bersih

KUANTAN 11 Jun - Lapan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di daerah ini dan Pekan membuat laporan polis berhubung perhimpunan Bersih yang akan dianjurkan oleh pembangkang di Kuala Lumpur pada 9 Julai ini.

Daripada jumlah itu, tiga laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pekan manakala lima di IPD Kuantan dengan masing-masing pada pukul 2.30 petang dan 4 petang semalam.

Di IPD Pekan, kira-kira 10 wakil Persatuan Kelab-kelab Belia Malaysia (MAYC), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Belia 4B Pekan membuat laporan polis kerana menyifatkan tindakan pembangkang itu mencabar perundangan negara.

Pengerusi MAYC Pekan, Asmayudim Uyub berkata, laporan itu sebagai bantahan sekeras-kerasnya terhadap penganjuran perhimpunan Bersih Kedua yang dianggap akan mewujudkan huru-hara.

"Tindakan pembangkang itu dilihat tidak lebih daripada mahu menunjukkan kuasa selain untuk mendesak kerajaan menghapuskan beberapa akta dalam perundangan yang hanya memberi kesan negatif kepada keamanan negara.

"Malah perhimpunan itu akan menyusahkan semua pihak terutama masyarakat kerana mereka seolah-olah mahu mencabar perundangan negara," katanya kepada pemberita ketika ditemui di pekarangan IPD Pekan, dekat sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved