Sabtu, 11 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Pengganas mahu racun polis

Posted:

Pengganas mahu racun polis

Pengganas mahu racun polis

JAKARTA 11 Jun – Indonesia menahan lapan suspek pengganas yang berkomplot untuk meracun pasukan polis secara besar-besaran.

Menurut seorang anggota skuad antipengganas Indonesia yang enggan dikenali, enam suspek pengganas itu ditahan lewat semalam di Jakarta selepas dua daripada anggota kumpulan itu ditahan di bandar Pekalongan, Jawa Tengah, kelmarin.

"Mereka merancang untuk menyerang anggota polis dengan meracun makanan di kantin pejabat polis," kata sumber itu.

Laman web berita Tempo yang memetik seorang pegawai polis kanan yang enggan dikenali berkata, suspek merancang untuk mengunakan racun sianida.

Ibu pejabat polis Indonesia bagaimanapun sehingga kini masih belum mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung penangkapan itu.

Sejak beberapa bulan ini, polis menahan berpuluh-puluh suspek militan yang bertanggungjawab dalam insiden baru-baru ini, termasuk bom buku yang dihantar kepada pegawai antipengganas dan tokoh Islam sederhana. – AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Vietnam terima campur tangan asing

Posted:

Vietnam terima campur tangan asing

Vietnam terima campur tangan asing

HANOI 11 Jun - Vietnam mengalu-alukan usaha komuniti antarabangsa termasuk Amerika Syarikat (AS) untuk membantu meredakan ketegangan di Laut China Selatan.

Kenyataan itu dibuat selepas ketegangan memuncak antara Vietnam dan China berhubung pertikaian maritim di kawasan itu.

Ia juga ekoran sebuah syarikat negara ini yang bertanggungjawab mempromosikan keamanan maritim memberitahu tentera laut merancang mengadakan latihan peluru hidup di luar perairan itu Isnin ini.

Vietnam dan China saling menuduh melanggar kedaulatan sejak beberapa minggu lalu dan walaupun pertempuran tentera dilihat mungkin tidak akan berlaku, ia akan menyukarkan hubungan diplomasi dan telah menarik perhatian AS.

Ditanya berhubung peranan yang mungkin diambil oleh AS, jurucakap Kementerian Luar Vietnam, Nguyen Phuong Nga berkata, mengekalkan keamanan, kestabilan dan keselamatan maritim di Laut China Selatan.

"Namun setiap usaha oleh komuniti antarabangsa untuk mengekalkan keamanan dan kestabilan di perairan itu harus mengikut syarat-syarat Vietnam," katanya.

Laman web vms-north.vn semalam memberi amaran kepada kapal-kapal supaya tidak memasuki kawasan latihan tentera laut di perairan itu, kira-kira 40 kilometer dari pekan Hoi An, Isnin ini.

"Semua kapal dinasihatkan supaya tidak memasuki kawasan itu ketika latihan diadakan dari pukul 8 pagi hingga 12 tengahari (9 pagi hingga 1 petang) dan dari pukul 7 petang hingga 12 tengah malam (8 petang hingga 1 pagi waktu Malaysia)," lapor laman web itu.

Kementerian Luar Vietnam bagaimanapun enggan mengesahkan atau memberikan butiran mengenai latihan tersebut. - REUTERS

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved