Isnin, 17 Februari 2014

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Sony perkenal telefon bimbit kompak

Posted: 16 Feb 2014 08:17 PM PST

Oleh NOOR DIANA AZIS

Sony Corporation baru-baru ini memperkenalkan variasi lebih kecil dam kompak bagi model Xperia Z1 yang diberi nama Xperia Z1 Compact.

Xperia Z1 Compact ini menampil hampir kesemua ciri-ciri yang ada pada Xperia Z1 asal seperti pemproses Snapdragon 800, kamera 20MP, kalis air dan habuk.

Hanya dengan saiz skrinnya sahaja yang membezakan bagi kedua-duanya dengan Xperia Z1 Compact direka pada saiz 4.3 inci dan resolusi paparan skrin pada 720p dengan 340ppi, berbanding Xperi Z1 yang menggunakan paparan 1080p.

Seperti Z1 juga, model kompak ini mempunyai kamera 20.7 mega piksel dan kuasa bateri 2300mAh.

Dipasarkan bermula Februari, telefon bimbit pintar ini didatangkan dengan pilihan warna iaitu putih, merah jambu, kuning dan hitam.

Sementara itu, Sony turut memperkenalkan model Xperia Z1S dengan paparan 12.7 sentimeter beresolusi 1080 x 1920 piksel.

Saiznya yang lebih besar berbanding Z1 Compact menjadikan beratnya sekitar 162 gram di samping turut menawarkan ciri-ciri kalis air dan habuk.

Kedua-dua model ini dikuasakan oleh pemproses empat teras 2.2 giga herz (GHz) bagi memastikan operasinya berjalan dengan lancar.

Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan maklumat tambahan boleh layari laman web www.sonymobile.com.

Teknologi bunyi daripada LG

Posted: 16 Feb 2014 08:17 PM PST

Susunan NOOR DIANA AZIS

NB5540

LG Electronics (LG) kini tampil dengan beberapa rangkaian peranti baru bagi melengkapi audio hiburan keluarga.

Model LAB540W atau lebih dikenali sebagai SoundPlate merupakan peranti audio nipis terbaharu sekali gus melengkapi kehadiran televisyen paparan skrin rata.

Dengan hanya 39.5 milimeter di atas pangkalannya, peranti bergaya ini boleh diletakkan terus di bawah pelbagai jenis televisyen pintar bersaiz 32 hingga 55 inci bagi meminimumkan ruang.

Model ini turut dilengkapi dengan 4.1 saluran, sistem bunyi 320 watt dan subwufer wayarles di luar bagi memberikan pengalaman bunyi yang menakjubkan.

Selain daripada itu, SoundPlate ini juga boleh dijadikan portal sambungan yang mana menampilkan pemain sinar Blu-ray 3D terbina dalam bersama fungsi televisyen pintar LG sekali gus mengubah prestasi televisyen skrin.

Sistem audio NP8740 pula merupakan rangkaian teknologi jejaring terbaru yang meliputi dua jalur sokongan Wi-Fi bagi memberikan kualiti terbaik penyebaran muzik ke seluruh rumah.

Setiap penutur tanpa wayar bukan sahaja menghasilkan bunyi mengagumkan dengan jelas dan tajam, malah menghubungkan keseluruhan rumah di bawah satu sistem tunggal.

Teknologi rangkaian jejaring juga memudahkan pengguna isi rumah membuat pilihan antara memainkan muzik sama ke seluruh rumah atau yang berlainan melalui setiap penuturnya.

NP8740 juga boleh disambungkan ke sistem audio lain bagi memberikan pengalaman bersepadu dengan output yang lebih besar dan terkawal.

Sistem audio tanpa wayar turut membenarkan koleksi audio digital dicapai tanpa sambungan rangkaian rumah manakala dengan satu aplikasi yang boleh dimuat turun menjadikan telefon bimbit pintar sebagai alat kawalan induk mudah alih.

Dengan kualiti bunyi susunan dual-tweeter dan 192 kHz, sudah pasti NP8740 menawarkan kualiti bunyi mengagumkan seperti di studio.

Bagi bar NB5540 yang disokong oleh sistem 4.1 dan berkuasa 320 watt output pula, pembesar suara ini menghantar audio sekeliling bilik dengan dua konfigurasi di hadapan dan dua lagi menghadap belakang.

Model ini turut turut menampilkan amp Hi-Fi DAC dan Analog Class D bagi memastikan kualiti audio berdefinisi tinggi di samping mengurangkan perincian dan mengeluarkan bunyi semula jadi.

Dengan sokongan HDMI dengan Audio Return Channel (ARC), peranti ini boleh disambungkan ke televisyen dengan satu kabel tunggal menerusi Bluetooth bagi memudahkan pnjurusan audio wayarles dari peranti pintar seperti televisyen dan telefon bimbit.

Sementara itu, menurut Naib Presiden Kanan, Bahagian Audio Visualnya, Byung-Hoon Min skrin televisyen mungkin menarik perhatian ramai orang tetapi peranan sebenar yang mungkin dilupakan dalam hiburan di rumah ialah bunyi.

Di LG, kami memberi tumpuan kepada aspek yang signifikan dalam penyelidikan dan pembangunan televisyen iaitu audio kerana percaya ia memberi makna dan menarik minat pengguna dalam ndustri hiburan di rumah, katanya.

Produk tersebut diperkenalkan kepada umum pada Pameran Elektronik Pengguna (CES) 2014 di Las Vegas baru-baru ini.

Bagi mereka yang berminta untuk mengetahui dengan lebih lanjut rangkaian peranti terbaharu daripada LG ini boleh layari laman web www.lg.com/my atau www.facebook.com/LGEMalaysia atau talian 1800-822-822.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved