Isnin, 17 Februari 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Permintaan untuk Taska masih tinggi

Posted: 17 Feb 2014 03:34 AM PST

PUTRAJAYA 17 Feb. - Masih banyak Taman Asuhan Kanak-kanak (Taksa) perlu dibina bagi memenuhi permintaan yang semakin bertambah ketika ini, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim.

Beliau berkata, sejumlah 3,172 Taska yang berdaftar dalam negara ketika ini didapati tidak mencukupi, akibatnya masih ada Taska tidak berdaftar yang tetap menjadi pilihan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka.

Katanya, dalam perkara ini, para ibu bapa diminta memainkan peranan dengan bersikap lebih prihatin dan mengambil tahu lebih lanjut tentang Taska yang menjadi pilihan.

Ini kerana terdapat banyak perbezaan ketara antara Taska yang berdaftar dan tidak berdaftar terutama dari segi pemantauan dan pemeriksaan berkala oleh pihak kementerian, katanya kepada pemberita selepas membuat lawatan mengejut di tiga Taska di sekitar Putrajaya. - BERNAMA

Perak taja akhbar pendidikan Tutor SPM Utusan

Posted: 17 Feb 2014 03:10 AM PST

IPOH 17 Feb. - Kerajaan negeri Perak menaja akhbar pendidikan Tutor SPM Utusan Malaysia kepada 164 buah sekolah di seluruh Perak sepanjang tahun ini.

Tajaan itu bertujuan membolehkan sekolah-sekolah terpilih memanfaatkan Tutor SPM sebagai bahan bantu pengajaran dan pembelajaran (PdP).

Exco Pelajaran Perak, Dr. Muhammad Amin Zakaria berkata, penajaan itu adalah sebahagian daripada komitmen kerajaan negeri menyasarkan kecemerlangan pelajar di bawah program Perak Menuju Top 5.

"Kerajaan negeri sentiasa memberi perhatian kepada pendidikan anak-anak negeri ini dan sedia menyalurkan pelbagai peruntukkan dalam membantu pelajar terutama yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2014.

"Oleh itu, para pelajar diharap akan menggunakan setiap bantuan yang diberikan untuk bergelar insan yang cemerlang dan terbilang kelak," katanya.

Beliau berkata demikian dalam Majlis Taklimat dengan Utusan Malaysia di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

300 pam air untuk petani Kelantan hadapi kemarau - Ismail Sabri

Posted: 17 Feb 2014 01:48 AM PST

Oleh SITI NURAZLINA JAMALUDIN

KOTA BHARU 17 Feb. - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani hari ini mengumumkan kelulusan peruntukan segera RM400,000 untuk membeli lebih 300 pam mudah alih bagi membantu petani di Kelantan mengepam air ke sawah yang kekeringan akibat musim kemarau.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pam yang diagihkan kepada unit-unit Persatuan Peladang Kawasan (PPK) itu akan digunakan untuk mengepam air dari tali air ke parit jejari sebelum memasuki sawah bagi mengelakkan padi yang ditanam musnah.

"Pada peringkat awal ini, kementerian telah meluluskan pembelian 300 pam air tersebut untuk digunakan di unit-unit PPK yang mempunyai masalah.

"Bagaimanapun, bantuan ini tidak terhad kepada pesawah-pesawah di bawah Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) sahaja tetapi juga kepada pesawah lain di negeri ini yang mengalami masalah penyaluran air ke kawasan bendang," katanya. - UTUSAN ONLINE

Habis///

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved