Isnin, 17 Februari 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Sebutan semula kes cerai Nurul Izzah 11 Mac

Posted: 17 Feb 2014 07:03 PM PST

KUALA LUMPUR 18 Feb - Mahkamah Rendah Syariah di sini menetapkan 11 Mac ini untuk sebutan semula kes cerai secara baik Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan suaminya, Raja Ahmad Shahrir Iskandar Raja Salim untuk membolehkan kedua-dua pihak berbincang bagi mendapatkan penyelesaian yang terbaik. - UTUSAN ONLINE

Pemandu teksi bawa suspek bunuh dipenjara 14 tahun

Posted: 17 Feb 2014 10:41 AM PST

KUALA LUMPUR 17 Feb. - Pemandu teksi yang membawa suspek kes tembak pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysian (AmBank), Hussain Ahmad Najadi meninggalkan tempat kejadian dihukum penjara 14 tahun dan sebatan enam kali oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah atas pertuduhan memiliki pistol dan peluru hidup, tahun lalu.

Hakim Azwarnida Affandi menjatuhkan hukuman itu terhadap Chew Siang Chee, 46, atas dua pertuduhan yang dihadapinya, berkuat kuasa mulai tarikh tertuduh ditangkap pada 30 Ogos 2013.

Tertuduh disabitkan atas pertuduhan memiliki sepucuk pistol Walther Model PPK/S Cal.9 mm Kurz/380 ACP bersama satu kelopak peluru Walther Cal.9 mm Kurz yang menyalahi undang-undang.

Dia didakwa memiliki senjata itu di B-15-12 Kondominium Desa Cindaimas Jalan Sekutu Persimpangan Jalan Kuchai Lama, Brickfields di sini pada pukul 5.45 petang, 3 Ogos tahun lalu.

Siang Chee juga didapati bersalah bagi pertuduhan kedua iaitu memiliki empat butir peluru hidup jenis 9mm (short) (S&B 9mm) tanpa lesen pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Bagi pertuduhan memiliki sepucuk pistol dan kelopak peluru, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan sebatan enam kali terhadap tertuduh.

Sementara pertuduhan memiliki peluru hidup, dia dihukum penjara empat tahun. Kedua-dua hukuman diperintah berjalan berasingan.

Azwarnida memutuskan demikian terhadap Siang Chee selepas mendapati keterangan pembelaannya gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Beliau berkata, pembelaan tertuduh adalah difikirkan selepas kejadian dan hanya merupakan penafian semata-mata.

Selain itu, katanya, Sarjan Chiam Swee Guan, 49, Inspektor Looi Ah Meng, 45, dan Pegawai Penyiasat, Asisten Supritendan (ASP), Tonny Lunggan, 35, merupakan saksi-saksi yang boleh dipercayai dan tiada sebab untuk pegawai-pegawai polis itu mereka-reka keterangan.

"Pada masa yang sama, keterangan saksi-saksi itu adalah konsisten dan saling sokong-menyokong," katanya.

Azwarnida berkata, mahkamah juga mempercayai orang lain tidak mempunyai akses untuk membuka peti surat yang menyimpan pistol dan peluru selain tertuduh meskipun peti surat itu terletak di tempat awam.

Pembelaan tertuduh pula hanya berbentuk spekulasi kononnya pistol dan peluru tersebut diletakkan di dalam peti surat oleh seorang lelaki yang bernama Ah Kwan, yang merupakan suspek utama dalam pembunuhan Hussain.

Menurut Azwarnida lagi, mahkamah memutuskan hukuman itu selepas mengambil-kira kes-kes pemilikan senjata api yang berleluasa sejak kebelakangan ini dan sekiranya senjata itu jatuh ke tangan orang yang tidak sepatutnya, boleh mendatangkan kesan buruk kepada masyarakat.

Dalam rayuan sebelum hukuman dijatuhkan, peguam, R. Ramesh yang mewakili tertuduh memohon agar mahkamah menjatuhkan hukuman ringan terhadap anak guamnya kerana mempunyai empat anak berusia antara dua dan 11 tahun, selain isteri tertuduh tidak bekerja.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin pula memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang berat bagi kedua-dua pertuduhan itu dan berjalan berasingan.

"Tertuduh tidak seharusnya diberi diskaun dalam menjatuhkan hukuman kerana perbicaraan penuh telah berjalan dan sekiranya tertuduh menyesal akan perbuatannya dia sepatutnya mengaku bersalah ketika pertama kali dihadapkan ke mahkamah," katanya.

Bagi pertuduhan memiliki pistol bersama satu kelopak peluru, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api 1971 yang membawa hukuman penjara 14 tahun dan sebatan sekurang-kurangnya enam kali.

Sementara bagi pertuduhan memiliki peluru hidup, Siang Chee didakwa mengikut Seksyen 4 Akta Senjata Api 1960 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 8(a) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya.

Pada 3 Oktober tahun lalu, Ah Kwan atau Koong Swee Kwan, 45, yang bekerja sebagai penarik kereta didakwa di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan membunuh Hussain, 75, dan cuba membunuh isteri mangsa, Cheong Mei Kuan, 50, sehingga menyebabkan kecederaan kepada wanita terbabit.

Kedua-dua perbuatan itu didakwa dilakukan di tempat letak kereta di Tokong Cina Kuan Yin, No. 4, Lorong Ceylon, Dang Wangi antara pukul 1.30 dan 2 petang, 29 Julai lalu.

Kes terhadap Swee Kwan akan disebut buat pertama kali di Mahkamah Tinggi pada Rabu ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved