Isnin, 17 Februari 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


RM1.6j bina laluan basikal IM

Posted: 16 Feb 2014 10:48 AM PST

Oleh MOHAMAD FIKRI ROSLY
utusanjohor@utusan.com.my

Mohamed Khaled Nordin (kanan) mengayuh basikal sebagai simbolik memulakan Program Bandar dan Komuniti Bestari dan Pintar Iskandar Malaysia di Johor Bahru, kelmarin.

JOHOR BAHRU 16 Feb. - Sebanyak RM1.5 juta diperuntukkan Kerajaan Pusat untuk menambah baik dan menyediakan laluan basikal serta pejalan kaki di Iskandar Malaysia (IM) seiring dengan galakan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat.

Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kerajaan negeri turut mengambil langkah menyalurkan dana tambahan sebanyak RM100,000 dalam usaha menjayakan inisiatif tersebut dalam tempoh terdekat.

"Ia akan dikelolakan oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA) dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan. Peruntukan Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri ini adalah satu daripada beberapa aktiviti di bawah Program Bandar dan Komuniti Bestari dan Sihat.

"Apa yang ingin ditekankan adalah soal keseimbangan dalam pembangunan termasuk faktor kesihatan masyarakat untuk tinggal dalam satu kawasan yang mengamalkan kehidupan yang sihat," katanya dalam sidang akhbar selepas hadir pada Program Bandar dan Komuniti Bestari dan Pintar Iskandar Malaysia di sini semalam.

Turut disaksikan adalah pelancaran laluan pejalan kaki dan basikal serta dua taman permainan yang diwartakan sebagai taman bebas asap rokok.

Yang turut hadir, Pengerusi UM Land, Tun Musa Hitam dan Ketua Eksekutif IRDA, Datuk Ismail Ibrahim.

Mohamed Khaled berkata, galakan promosi gaya hidup sihat memerlukan sokongan semua pihak bagi memastikan keberkesanannya.

"Terutama pemaju perumahan perlu mengambil inisiatif yang sewajarnya kerana kerajaan akan terus komited dalam soal pembangunan khususnya di Johor Bahru, dengan peranan yang dimainkan IRDA dan masyarakat dalam menjadikan Johor Bahru sebagai metropolis.

"Tetapi pada masa sama berlandaskan konsep gaya hidup sihat. Sebab itu semua pihak perlu memainkan peranan, bukan semata-mata fokus terhadap pembangunan fizikal serta infrastruktur yang baik tetapi juga menekankan keseimbangan secara holistik," katanya lagi.

Empat pencuri dicekup penduduk kampung

Posted: 16 Feb 2014 10:48 AM PST

SEGAMAT 16 Feb. - Empat pencuri termasuk dua wanita yang menyamar sebagai pegawai kesihatan diberkas ketika cuba melarikan rantai milik seorang warga emas di Kampung Gelang Chinchin dekat sini Rabu lalu.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 1.30 petang ketika mangsa yang hanya dikenali sebagai Rokiah, 63, berseorangan di rumahnya.

Menurut Rokiah, empat suspek terbabit mengetuk pintu rumahnya dan sebaik dibuka tiga daripada mereka terus meluru masuk dan berpura-pura ingin memeriksa kesihatannya.

"Dua wanita menyuruh saya pergi ke bilik untuk menjalankan pemeriksaan sebelum meminta saya membuka pakaian dan menanggalkan rantai emas yang dipakai.

"Saya kemudian meletakkan rantai itu di bawah bantal sebelum mereka melakukan pemeriksaan," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Kata Rokiah, selesai melakukan pemeriksaan kesihatan, kesemua suspek tergesa-gesa untuk beredar dan ketika itulah dia menyedari rantainya telah hilang.

"Saya terus mengejar mereka sambil menjerit dan orang kampung yang mendengar jeritan saya membantu menangkap mereka. Rantai tersebut juga dijumpai di bawah kereta Proton Wira milik mereka," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Segamat, Supritendan Mohd. Kamil Sukarmi ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

"Kesemua suspek yang berusia 25 tahun hingga 34 tahun kini ditahan reman mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan kerana mencuri dalam bangunan dan Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved