Ahad, 15 Disember 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Nafsu besar untuk si kecil

Posted: 15 Dec 2013 10:00 AM PST

Oleh FAIRUS KASSIM
ekonomi@utusan.com.my

Rim sport merupakan antara tarikan utama kereta ini.

SAIZNYA kecil tetapi nafsunya besar. Itu adalah ungkapan paling sesuai yang penulis gelarkan kepada model Volkswagen Polo GTI selepas memandu uji kereta sport mini berkenaan baru-baru ini.

Rekaan luarnya sebahagian besar sama sahaja dengan model standard Polo Hatchback, cuma perbezaan jelas pada rim sport lima bilah yang cukup menarik, logo GTI di bahagian belakang dan DNA utama GTI iaitu garisan merah di jeriji hadapan.

Pendakap brek juga dicat merah di sebalik rim 17 inci, juga terdapat bumbung matahari serta padanan lampu utama pula dihias dengan LED yang bertindak selaku lampu siang.

Secara keseluruhan bahagian luarnya cukup ringkas dan kurang mencuri perhatian tetapi kekurangan tersebut telah diselamatkan oleh rimnya yang berjaya menonjolkan imej tegap dan sporty.

Bagi penulis ini adalah kereta untuk golongan muda kerana semua yang mereka mahukan ada pada Polo GTI iaitu kepantasan, kecil, mudah dikendalikan, ruang kabin yang cukup untuk kegunaan harian, imej dan penggunaan minyaknya pula tidak memberi kesan besar kepada poket mereka.

Model yang diuji adalah jenis lima pintu kerana menjadi gaya hidup di Malaysia yang mahukan kereta jenis berkenaan berikutan akan membawa seramai mungkin penumpang untuk tempoh waktu tertentu dan tidak gemar terbongkok-bongkok untuk memasuki kereta jenis tiga pintu.

Melihat ke dalam kabin jentera ini, hampir keseluruhan permukaan menggunakan kemasan warna hitam dan hanya sedikit kemasan perak, jahitan merah pada stereng serta gear dan corak berpetak berwarna cerah pada kerusi untuk menampakkan kabin lebih luas.

Papan pemuka Polo GTI tidak dilakukan sebarang perubahan dan masih mengekalkan imej kenderaan Volkswagen. Stereng dilengkapi dengan fungsi kawalan audio, kelajuan, pedal shift dan informasi.

Kerusinya pula cukup selesa dengan jenis bucket di bahagian hadapan serta sokongan panel rehat tangan di tengah. Untuk penumpang belakang pula, saiznya cukup praktikal dan tiada masalah untuk mereka yang tinggi.

Mengulas kepada bahagian paling penting Polo GTI iaitu prestasinya, enjin 1.4 liter TSI pengecas berkembar adalah rahsia sebenar membuktikan kehebatan jentera ini berbanding kereta lain.

Inilah yang dikatakan nafsu besar iaitu enjin bersesaran kecil tetapi mempunyai kuasa yang cukup tinggi iaitu mencecah sehingga 180 PS dengan kilasan maksimum sehingga 250 Nm, mengatasi keupayaan banyak kereta sedan dalam segmen C.

Kuasa pecutannya memang tidak menghampakan peminat GTI dengan hanya mengambil masa 6.9 saat untuk mencapai kelajuan 100 kilometer sejam (km/j) dari tahap pegun dan kelajuan maksimum adalah 229 km/j.

Walaupun saiznya kecil, tetapi tiada masalah untuk mereka yang menggemarkan kelajuan menikmati keseronokannya kerana jentera ini cukup stabil dan menawarkan kawalan selekoh yang cukup baik.

Ini kerana sistem penyerap hentaknya telah dilaras ke mod sport dan jika mahukan lebih keseronokan jangan lupa kepada mod S yang boleh dilaraskan pada tombol gear.

Honda Odyssey penuhi permintaan pasaran MPV

Posted: 15 Dec 2013 10:00 AM PST

Honda Odyssey berharga RM228,000 untuk varian 2.4L EX dan RM248,000 (2.4L EXV).

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Honda Malaysia yakin pengenalan Honda Odyssey mampu memenuhi permintaan untuk kenderaan pelbagai guna (MPV) premium di pasaran negara ini.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno berkata, Honda Odysset ini memberikan pakej lengkap bagi pasaran MPV mewah.

Dibina daripada konsep reka asal, Odyssey menawarkan kualiti premium tahap terbaru; menggabungkan ruang lebih luas dan keselesaan bagi penumpang di ketiga-tiga barisan tempat duduk dengan kelancaran perjalanan yang tiada tandingan.

Odyssey pertama kali diperkenalkan kepada dunia pada 1994 dan Malaysia pada 2002.

Odyssey ini dijana oleh enjin yang baharu dibangunkan iaitu enjin Teknologi Impian Bumi 2.4L DOHC i-VTEC (175PS dan 225Nm) dan Transmisi Berubah-ubah Berterusan (CVT).

MPV mewah ini juga memberikan pecutan dinamik semasa permulaan, teratas dalam kelas penjimatan bahan api dan pelepasan asap bersih yang tiada tandingan bagi pemanduan di jalan raya kota dan lebuh raya. Enjin ini menawarkan output, kuasa kilas dan kecekapan api lebih baik berbanding enjin model sebelum ini.

Odyssey menawarkan dua varian, gred tinggi EXV berharga RM248,000 dan gred standard EX berharga RM228,000.

Odyssey ini ditawarkan dalam empat warna White Orchid Pearl, Super Platinum Metallic, Crystal Black Pearl dan Glamorous Mauve Pearl.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved