Ahad, 15 Disember 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Foto detik bersejarah

Posted: 15 Dec 2013 05:37 AM PST

TAKRIFAN sejarah lebih merujuk kepada sebuah peristiwa lampau dengan fakta atau tarikh tepat sesuatu kejadian. Dari sudut kehidupan ia adalah satu peristiwa penting. Ia juga terbit dalam bentuk catatan bersurat, jurnal, penceritaan dan penghasilan visual rakaman video.

Fotografi juga adalah sebagai salah satu medium nyata bagi mencatat sejarah. Foto rakaman peristiwa, tempat atau momen yang patut dirakam adalah satu sejarah. Sama ada ia berlaku sekali mahupun berulangkali.

Sebagai contoh rakaman foto murid sekolah pada akhir tahun sebelum meninggalkan persekolahan rendah untuk ke alam persekolahan menengah. Ia mencatat satu sejarah baharu untuk murid tersebut dan tidak akan berlaku situasi yang sama lagi.

Berlainan dalam konteks sebuah peristiwa yang mempunyai nilai berita tinggi untuk diterjemahkan. Kekuatan foto dirakam akan menjadi rujukan pada masa depan.

Di zaman teknologi digital dengan perisian terkini, amat mudah untuk menyimpan butiran rakaman dan rekod susunan mengikut tahun atau peristiwa berlaku. Tidak seperti zaman analog kebanyakannya dilakukan secara manual.

Biarpun sekeping foto mampu menceritakan 1,001 cerita tetapi ketetapan kapsyen, tarikh dan lokasi rakaman harus disertakan bagi tujuan rekod.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved