Ahad, 15 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Charlotte si pemburu itik

Posted: 15 Dec 2013 05:37 AM PST

CHARLOTTE gembira melihat wajah-wajah comel koleksinya itu.

RAMAI yang pasti pernah memiliki patung itik getah - mainan yang sering menjadi peneman di dalam tab mandi, sekurang-kurangnya sekali dalam hidup terutama ketika kecil.

Mainan berwarna kuning yang mengeluarkan bunyi apabila ditekan digemari ramai kerana rupanya yang comel membuatkan ada yang mengumpulnya.

Namun, tiada siapa yang dapat melawan tahap obsesi seorang profesor di sebuah universiti di Seattle, Amerika Syarikat terhadap patung itik getah.

Memiliki sehingga 5,631 buah patung itik getah, Charlotte Lee, 43, diiktiraf oleh Guinness World Records sebagai pemilik patung itik getah terbanyak di dunia.

Dia menempatkan itik-itik kesayangannya itu yang dikumpul sejak 1996 di dalam bilik bawah tanah di rumahnya.

Suaminya yang dulu tidak menyokong hobi peliknya, kini menjadi pemburu itik untuk Charlotte malah sanggup mengambil masa berbulan-bulan untuk membina para dan kabinet pada dinding bilik tersebut.

Cerita Charlotte, koleksinya itu bermula dengan hadiah daripada rakan-rakannya yang melihat koleksi kecil mainan itik getah di dalam bilik airnya.

Apabila koleksinya bertambah menjadi 14 jenis, dia berasa teruja mengumpulnya malah ujarnya mainan tersebut menghilangkan tekanan kerjanya.

Ia bermula daripada gurauan rakan-rakannya dan tanpa Charlotte sedari, dia menjadi obses dengan mainan tersebut lalu memburunya ke mana saja dia pergi di serata dunia.

Pengasas laman web Duckplanet.com ini kemudian turut memburu koleksi itik getah di dalam Internet dan berjaya memperoleh koleksi antik yang sukar didapati.

Koleksinya pelbagai saiz dan bentuk serta terdiri daripada mainan itik getah yang bercahaya di dalam gelap, beraroma strawberi, ada yang sebesar kanak-kanak dan pelbagai lagi.

Antara koleksi kesayangannya rekaan pereka mainan terkenal 1950-an iaitu Edward Mobley.

Menyedari dia semakin kekurangan ruang untuk menempatkan itik-itiknya, Charlotte kini mencari muzium yang dapat menyimpan koleksinya itu.

Dulu atlet, kini pereka flora

Posted: 15 Dec 2013 05:37 AM PST

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto JEFFRI IRAN dan koleksi peribadi MOHD. AZMY OSMAN

Tuah anak kampung yang kini mencipta nama dalam dan luar negara.

SEKALI pandang memang tidak sangka lelaki ini mempunyai keghairahan yang tinggi dalam bidang menghias bunga. Dia ternyata bijak mengadunkan elemen hiasan bunga masa kini dengan elemen lain seperti bahan kitar semula, makanan mentah dan buah-buahan.

Bagi Mohd . Azmy Osman, 37, semua orang boleh berjaya, yang penting perlu ada kesungguhan'. Dia ingin menjadi sumber inspirasi kepada orang Melayu lain bahawa ada ruang untuk berjaya asalkan ada idea asli, kesungguhan yang tinggi dan ruang serta peluang untuk mencuba.

Daripada seorang pemain bola sepak, Azmy berjaya menjadi pereka flora dan pengarah kreatif dengan imaginasi yang luar biasa.

KINI setelah hampir tujuh tahun dalam bidang gubahan dan dekorasi, anak jati Selangor itu memegang portfolio pelanggan yang bukan calang-calang.

Sentuhan magisnya dapat dilihat pada kebanyakan acara kelolaan Istana Negara. Bahkan, sentuhannya juga menyebabkan beliau memperoleh kepercayaan sebagai penggubah kegemaran di kediaman rasmi Perdana Menteri di Kompleks Seri Perdana, Putrajaya.

Azmy memberitahu, sekembalinya dari London, dia menerima jemputan untuk melakukan kerja-kerja gubahan dan dekorasi acara di kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri, Sri Satria.

Ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak masih bergelar Timbalan Perdana Menteri. Alhamdulillah sehingga kini sentuhan saya masih menjadi pilihan pihak beliau," ujar Azmy merendah diri.

Katanya, dia sukakan seni dan melihat setiap perkara sebagai cabang seni yang tersendiri seperti bola sepak.

"Seperti bunga, saya memilihnya atas dasar yang mudah. Semua orang menyukai bunga dan ia menjadi perlambangan kepada kedamaian dan keharmonian.

"Falsafah saya terhadap bunga juga ringkas. Ia memberikan saya ketenangan dan kedamaian, seolah-olah berada di dalam dunia lain," ujarnya.

Pemain bola sepak

Sebelum berkecimpung dalam kerjaya sebagai penggubah bunga, Azmy sebenarnya pemain bola sepak yang menjadi impiannya sejak kecil.

Azmy berjaya merealisasikan impian itu setelah dipilih mewakili pasukan Kuala Lumpur bawah 12 tahun dan dia menghabiskan kehidupan remajanya di Akademi Bola Sepak Kuala Lumpur sehingga usia 17 tahun.

Mengisi posisi pertahanan kanan dan tengah, khidmat Azmy ditagih pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk liga amatur. Memasuki usia 20 tahun, dia bermain untuk kelab Sinaran Belia dan PKNS dalam Liga Selangor.

Pun begitu, Azmy terpaksa menguburkan cintanya dalam arena bola sepak profesional usai mengalami kecederaan buku lali.

Dia kemudiannya bertugas sebagai penyunting video sebelum menjadi pemilik butik pengantin.

Saya pernah membuka sebuah butik perkahwinan tetapi rezeki saya tiada dalam perniagaan ini," ujarnya.

London

Berbekalkan sedikit wang, Azmy ke London untuk mendalami dunia gubahan bunga di sebuah kolej tetapi apa yang mengecewakan, dia hanya diajar prinsip asas.

Perkenalan dengan seorang penggubah bunga prolifik di peringkat antarabangsa, Zita Elze akhirnya mengubah keseluruhan hidupnya.

"Elze antara pereka dekorasi terbaik di dunia. Peluang belajar dan bekerja dengannya sangat berharga. Selain guru, dia juga ibarat ibu saya di London. Elze mengajar bagaimana untuk berfikir di luar kotak, menghasilkan rekaan tidak realistik tetapi menawan," ujarnya.

Selepas melihat kesungguhan Azmy, Elze meminta dia membantu menguruskan dekorasi bagi acara rasmi di Istana Buckingham.

Kepercayaan itu jugalah memberi peluang kepadanya bersua muka dengan Ratu Elizabeth II buat julung-julung kalinya. Kreativiti Azmy kemudiannya terus ditagih masyarakat di bumi Eropah.

Idea

Azmy sentiasa menjadikan nasihat Elze supaya tidak terikat kepada konsep Inggeris, sebaliknya belajar bereksperimen dan tampil dengan sesuatu yang asli.

Sebenarnya kita boleh menggunakan barangan tempatan seperti durian, rambutan, durian, petai, semalu dan duit-duit serta bunga - bunga tropika yang tidak terdapat di tempat lain sebagai bahan utama dekorasi.

Ini termasuklah bunga tangan yang sering dipegang oleh pengantin. Saya selalu menggunakan bahan yang sesuai mengikut tema acara. Apa yang penting, saya mahukan idea di luar kotak pemikiran.

Kita juga mampu mereka sesuatu yang menarik setanding pereka kreatif antarabangsa. Penggubah bunga bukan hanya menghias atau menyusun bunga tetapi lebih daripada itu," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved