Jumaat, 20 Disember 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Singapura bertindak usir 53 perusuh

Posted: 20 Dec 2013 10:10 AM PST

SINGAPURA 21 Dis. - Kerajaan Singapura semalam mula mengusir 53 pekerja Asia Selatan yang terlibat dalam rusuhan pada 8 Disember lalu, kejadian rusuhan paling buruk melanda negara tersebut sejak 40 tahun.

Seorang pegawai berkata kelmarin, mereka akan mengusir 52 orang warga India dan seorang warga Bangladesh atas tuduhan melakukan kesalahan jenayah bersama 28 yang lain atas perbuatan yang boleh mengancam keselamatan dan keamanan negara.

Rusuhan itu mengakibatkan 39 anggota polis mengalami kecederaan, selain memusnahkan 25 buah kenderaan.

Dalam perkembangan lain, polis memberi amaran dan menasihatkan lebih daripada 200 orang pekerja asing Asia Selatan yang berada di tempat rusuhan itu berlaku supaya mematuhi peraturan bagi membolehkan mereka menetap serta bekerja di negara ini. AGENSI

Filipina hentikan operasi ketenteraan selama 25 hari

Posted: 20 Dec 2013 10:08 AM PST

MANILA 21 Dis. - Presiden Filipina, Benigno Aquino semalam menghentikan operasi ketenteraan ke atas pemberontak berhaluan kiri selama 25 hari, bagi memberi laluan kepada mereka untuk pulang ke rumah dan melawat saudara terdekat.

Penasihat Keamanan di Pejabat Presiden, Teresita Deles berkata, tindakan unilateral akan memberi tempoh kepada negara tersebut untuk berehat, selepas sepanjang tiga bulan ini berlakunya banyak kejadian seperti bencana alam dan konflik ketenteraan yang menyebabkan lebih 8,300 orang terkorban atau hilang serta lebih daripada empat juta orang hilang tempat berlindung.

"Dalam tempoh masa tiga bulan, rakyat kami mengalami banyak tragedi besar sehingga menyebabkan negara kami mengalami masalah trauma.

"Pihak tentera akan menangguhkan segala operasi ketenteraan bermula 21 Disember sehingga 15 Januari ini, kata Deles. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved