Jumaat, 20 Disember 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Kilang padi berusia 30 tahun musnah dalam kebakaran

Posted: 20 Dec 2013 10:50 PM PST

Oleh MOHD. ZUHARMAN MOHAMMAD NOR

BACHOK 21 Dis. - Sebuah kilang padi berusia lebih 30 tahun di kampung Pauh Butut dekat sini hampir musnah dijilat api dalam satu kebakaran kira-kira pukul 4 pagi ini.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bachok, Fakaruddin Berahim berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian pada pukul 5.02 pagi sebelum tiba di tempat kejadian kira-kira 10 minit kemudian bersama 22 anggota penyelamat termasuk anggota bomba sukarela daerah.

Katanya, pihak bomba terpaksa mengambil masa lama untuk kerja-kerja menyelamat dan memadam api kerana kilang tersebut mengandungi banyak bahan bakar aktif seperti dedak dan padi.

"Kira-kira pukul 7 pagi operasi memadam api selesai dijalankan sepenuhnya. Kita terpaksa mengambil masa panjang untuk kerja-kerja menyelamat dan memadam api ini kerana kena memindahkan bahan-bahan seperti padi atau habuk padi, dedak yang berada di dalam kilang.

"Bahan ini tidak serap air sedangkan api berada di bawah (dalam timbunan dedak dan padi) jadi, lama-kelamaan api boleh marak semula selepas air itu kering, oleh itu kita kena lakukan kerja-kerja memindahkan bahan ini," katanya ditemui di lokasi kejadian di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

23 warga asing ditahan dalam Op Cantas Khas Bersepadu

Posted: 20 Dec 2013 10:06 PM PST

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Polis menahan 23 warga asing dalam Op Cantas Khas Bersepadu berkaitan kesalahan mengikut Akta Imigresen 1959 di Jalan Genting Klang, di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Sentul ACP Zakaria Pagan berkata mereka yang ditahan dalam sekatan jalan berhampiran Setapak Golf Range di sini terdiri daripada enam lelaki Somalia, enam lelaki dan empat wanita Indonesia, empat lelaki Turki dan seorang lelaki masing-masing dari Libya, Iraq dan Sudan.

Mereka yang berumur lingkungan 20 hingga 35 tahun itu akan disiasat mengikut Seksyen 6(1)C Akta Imigresen 1959 kerana tidak memiliki pasport dan Seksyen 15 (1)C akta sama kerana tinggal melebihi tempoh, katanya kepada pemberita selepas operasi lima jam bermula 11 malam itu.

Dalam operasi itu juga, polis menahan tujuh lelaki tempatan atas pelbagai kesalahan bersangkut dengan dadah.

"Masing-masing daripada mereka ditahan kerana memiliki ganja, mempunyai dua biji pil dipercayai ecstacy, memasukkan dadah ke dalam badan dan kerana menagih dadah," katanya.

Bagi kesalahan trafik pula, sebanyak 105 saman dikeluarkan kepada pemilik kenderaan motosikal atas pelbagai kesalahan, manakala sembilan buah motosikal disita kerana tiada cukai jalan.

Oerasi itu dijalankan bersama Jabatan Pendaftaran Negara dan Jabatan Imigresen. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved