Rabu, 16 Oktober 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Habuan bakar semangat

Posted: 16 Oct 2013 11:30 AM PDT

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@utusan.com.my

Annuar Musa

KOTA BHARU - Pemain-pemain Kelantan menerima suntikan semangat tambahan apabila berdepan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada separuh akhir Piala Malaysia di Selayang esok selepas dijanjikan habuan lumayan RM150,000 jika berjaya melangkah ke final.

Ganjaran itu diumumkan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa semalam, ketika pasukan The Red Warriors dalam persiapan akhir bertandang ke Stadium Majlis Perbandaran Selayang.

Menurut Annuar, imbuhan tersebut mampu menjadi pembakar semangat buat gergasi Pantai Timur itu untuk mencari kemenangan apabila berdepan lawan yang telah dikalahkan dalam perlawanan akhir kejohanan yang sama, tahun lalu.

"Baru-baru ini kita telah memberi bonus kepada pemain The Red Warriors berjumlah RM100,000 selepas mereka menumbangkan Johor DT (Darul Takzim) dan mara ke separuh akhir tetapi itu tidak cukup.

"Jika layak ke pentas akhir, kita akan memberikan hampir RM150,000 kepada pemain sebagai imbuhan di atas kejayaan ini kerana kemenangan akan mendekatkan lagi misi kita untuk mempertahankan piala ini," kata Annuar pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidiladha di kediamannya di Bukit Marak dekat sini semalam.

Menurut Annuar lagi, pertemuan menentang The Gladiators esok amat penting buat Kelantan untuk mencari bekalan selesa sebelum menghadapi perlawanan kedua di Kota Bharu, minggu depan.

"Saya harap barisan pemain dapat memberikan tumpuan sepenuhnya dalam perlawanan ini dan tidak hilang fokus memandangkan kita akan beraksi di tempat lawan.

"Semua pemain boleh beraksi dan bebas daripada kecederaan, kecuali Daudsu Jamaluddin yang terpaksa menjalani ujian scoope akibat kecederaan lutut," ujarnya lagi.

Selain disemarakkan dengan habuan lumayan, skuad The Red Warriors turut menerima khabar gembira menjelang pertemuan dengan ATM apabila Annuar mengesahkan beberapa pemain berprofil tinggi berada dalam radar pasukannya untuk menghadapi musim baharu.

Selepas dikhabarkan bakal kehilangan ramai tonggak utama musim depan, Kelantan sudahpun memburu beberapa pemain berstatus tinggi untuk memastikan dominasi mereka sebagai gergasi bola sepak tempatan dapat diteruskan.

"Kami tidak tertekan biarpun beberapa pemain utama dikatakan bakal berhijrah selepas ini.

" Selain Shakir Ali (Negeri Sembilan), kami juga bercadang memburu khidmat beberapa pemain Harimau Muda yang dilepaskan pasukan itu musim depan," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan identiti pemain-pemain Harimau Muda berkenaan.

Kelantan akan turun ke padang esok dengan reputasi hebat sebagai juara treble.

Kuwait bantu kekal momentum

Posted: 16 Oct 2013 11:30 AM PDT

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

Hamidin Mohd. Amin (kiri) menerima replika cek dan trofi daripada Pengurus Hal Ehwal Korporat F&N Beverages Marketing Sdn. Bhd., Cariessa Goh pada sidang akhbar ABN 2013 di Wisma FAM, semalam.

PETALING JAYA - Harimau Malaya mendapat satu lagi 'aksi pemanas badan' berkualiti bagi mengulangi prestasi baik mengikat Bahrain 1-1 dalam kelayakan Piala Asia 2015 kelmarin apabila diundang ke Kuwait untuk mengadakan perlawanan persahabatan.

Namun begitu, badan bola sepak kebangsaan itu tidak menyatakan apakah status pertemuan menentang Bosnia, pasukan yang baru melayakkan diri ke Piala Dunia 2014 yang sepatutnya menjadi lawan Harimau Malaya pada 10 November ini.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Amin berkata, pemergian anak-anak buah Datuk K. Rajagobal ke Kuwait untuk perlawanan 8 November ini dibiayai sepenuhnya oleh persatuan bola sepak negara itu.

"Pasukan kita akan ke sana pada 6 November ini dan perlawanan persahabatan berlangsung dua hari kemudian.

"Selepas itu kita akan terus ke Manama bagi persiapan awal menjelang pertemuan menentang Bahrain (timbal balik Kumpulan D kelayakan) pada 15 November," katanya selepas sidang akhbar Anugerah Bola Sepak Negara 2013 di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Menentang Kuwait yang juga antara gergasi bola sepak Asia Barat seperti Bahrain, bakal menjadi persediaan terbaik Harimau Malaya sebelum menghadapi Qatar di Stadium Shah Alam pada perlawanan kelimanya, 19 November ini.

Hamidin turut berharap, skuad negara akan bekerja keras untuk mencari tiket pusingan akhir dalam baki tiga perlawanan yang menanti, termasuk berdepan Yemen pada 5 Mac tahun depan.

"Saya nampak hampir semua pemain kita menunjukkan keazaman tinggi (untuk memburu gol kelmarin) walaupun ketinggalan 1-0 pada babak pertama kepada Bahrain.

"Saya juga berharap ramai tonggak yang tercedera, kembali pulih untuk memberi lebih banyak pilihan.

"Dengan empat mata diraih, peluang kita masih terbuka kerana kita perlu lihat bukan sahaja dua tempat teratas tetapi juga ketiga terbaik antara semua kumpulan," katanya lagi.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Hamidin berkata, Anugerah Bola Sepak Negara (ABN) 2013 akan diadakan pada 23 November ini.

"Edisi keenam ABN, yang dianjur bersama FAM, 100PLUS dan Astro Arena ini menawarkan 13 kategori, termasuk kemuncaknya, Pemain Paling Bernilai selain memperkenalkan Penolong Pengadil Terbaik," jelasnya.

Anugerah lain termasuk Penjaga Gol, Pertahanan, Pemain Tengah, Penyerang, Pemain Import, Jurulatih, Pemain Harapan, Persatuan Bola Sepak, Kelab, Kelab Peminat dan Pengadil.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved