Rabu, 16 Oktober 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Penduduk Taming Jaya rimas

Posted: 15 Oct 2013 11:22 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

SEBAHAGIAN warga asing yang pulang dari kerja sedang berjalan menuju rumah sewa masing-masing di Flat Taman Taming Jaya, Balakong di Kajang, Selangor, semalam.

KAJANG 15 Okt. - Kawasan perumahan bertingkat di Taman Taming Jaya di Balakong sudah seperti sebuah daerah antarabangsa.

Tidak banyak wajah orang tempatan di sini. Yang kelihatan ialah mereka dari negara-negara jiran yang bekerja di kilang-kilang berdekatan.

Ya, kita memerlukan mereka untuk memenuhkan permintaan tenaga kerja dalam sektor industri yang pelbagai di sekitar Taman Taming Jaya. Tetapi kita tidak memerlukan budaya mereka, contohnya budaya makan sirih yang sepahnya kemudian dibuang merata-rata.

Sebuah kedai di kawasan rumah kedai Taman Taming Jaya yang dipercayai diusahakan oleh warga asing berdasarkan kepada papan tanda yang terdapat di premis itu.

Air tembakau juga kelihatan di mana-mana, mewarnakan jalan dan kaki lima.

Penduduk tempatan yang sudah seperti kaum minoriti di sini mendakwa, sebahagian warga asing bertindak lebih berani dengan mendirikan gerai-gerai perniagaan di tepi jalan dan sebahagiannya menjalankan perniagaan dalam rumah kedai.

Tinjauan Utusan Malaysia di kawasan perumahan itu, flat dan sekitarnya hari ini mendapati memang terdapat premis perniagaan yang diusahakan oleh pekerja asing.

Premis perniagaan yang dijalankan termasuk kedai gunting rambut, kedai serbaneka dan sebagainya dan dapat diketahui melalui papan tanda iklan yang menggunakan bahasa asing.

Gerai-gerai menjual sirih dan tembakau songel juga kelihatan di tepi jalan.

Di kaki lima bangunan kedai di situ dijadikan tempat mereka berkumpul beramai-ramai, apatah lagi hari ini cuti sempena Aidiladha.

Tinjauan juga mendapati, kawasan flat di situ dicemari sampah sarap kerana tiada tong sampah disediakan di situ. Sampah berlonggok di sana-sini dan bau kurang menyenangkan menusuk hidung.

Pihak berkuasa diminta siasat - Penduduk

Posted: 15 Oct 2013 11:22 AM PDT

KAKI lima rumah kedai dijadikan tempat warga asing melepak beramai-ramai, terutama pada hari cuti.

KAJANG 15 Okt. - Warga tempatan di Taman Taming Jaya meminta pihak berkuasa berkaitan menjalankan siasatan dan jika perlu diambil tindakan berhubung kebanjiran warga asing yang semakin meningkat di kawasan perumahan itu.

Warga tempatan, yang kebanyakannya menghuni kawasan rumah teres yang berdekatan dengan flat tempat tinggal warga asing itu, semakin resah dengan keadaan di situ yang didakwa berhadapan dengan pelbagai masalah, terutama berkaitan dengan kebersihan.

Norazlifah Azmi, 29, melahirkan kebimbangannya dengan situasi itu dan hairan bagaimana warga asing boleh menjalankan perniagaan di situ.

"Mengapa mereka boleh memberi sewa kepada pekerja asing sedangkan ramai warga tempatan boleh berniaga di sini? Setakat ini, saya tidak pasti sama ada perniagaan mereka berlesen atau tidak, adakah mereka mempunyai permit," katanya ketika ditemui.

Seorang lagi penduduk, Nurzilawaty Rahmad, 29, pula berkata, dia turut bimbang dengan faktor keselamatan kerana jenayah ragut sering terjadi di kawasan itu.

"Pernah terjadi cermin sebuah van dipecahkan oleh mereka (warga asing) yang dipercayai sedang mabuk di Jalan Taming Sari.

"Saya juga berasa kecewa kerana kawasan perumahan yang saya tinggal sekarang seperti sebuah negara asing," ujarnya.

Ibunya, Jemanis Mohd. Kassim, 52, pula berpendapat, budaya pengotor pekerja asing itu jelas terserlah.

"Lihatlah keadaan sampah-sarap yang bertimbun di kawasan flat ini. Mereka kebanyakannya tidak mempunyai kesedaran terhadap kebersihan. Selain itu, mereka juga sering meludah sesuka hati ketika sedang memakan sirih," jelasnya.

Pengawal keselamatan yang mahu dikenali hanya sebagai Afiq, 31, berkata kebanyakan warga asing di situ berasal dari Bangladesh, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan lain- lain.

"Selalunya mereka akan berkumpul beramai-ramai selepas pulang dari kerja, terutamanya pada waktu tengah malam hingga pagi. Saya yang tinggal di sini sejak kecil lagi sudah lali dengan situasi sebegini," katanya.

Lam Thye kesal aduan tidak diendah

Posted: 15 Oct 2013 11:22 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Isu papan tanda arah jalan yang terlindung oleh dahan-dahan pokok seolah-olah tidak mendapat perhatian pihak berkenaan sedangkan masalah itu bukan sahaja menyebabkan pengguna jalan raya mengalami kesukaran menuju destinasi tetapi turut melibatkan keselamatan mereka.

Aktivis masyarakat, Tan Sri Lee Lam Thye jelas kesal kerana masalah itu seperti tidak diambil berat oleh pihak berkenaan walaupun telah beberapa kali pihaknya membuat aduan dan kenyataan akhbar.

"(Masalah) ini membawa kesulitan yang besar dan mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya. Situasi sebegini bukan hanya berlaku di Lembah Klang tetapi di seluruh negara.

"Sepanjang perjalanan saya ke negeri-negeri lain adalah menjadi satu kebiasaan untuk melihat papan arah jalan yang terletak di tepi lebuh raya, lebuh raya Persekutuan, negeri atau perbandaran yang terlindung oleh daun pokok," katanya dalam kenyataan akhbar.

Menurut Lam Thye, beliau banyak mendapat aduan daripada orang ramai mengenai masalah itu, dan mereka menyatakan kekecewaan terhadap pihak berkuasa yang tidak sensitif dan tidak mengambil berat terhadap keadaan itu.

"Apa gunanya meletakkan papan arah jalan apabila ia tidak boleh dilihat oleh pengguna jalan raya? Saya berharap Jabatan Kerja Raya (JKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), pihak berkuasa negeri dan pihak berkuasa lain akan mengulas mengenai isu ini.

"Bagi saya, ia satu perkara mudah (iaitu) yang berkaitan dengan penyenggaraan di mana pihak berkuasa berkenaan perlu memotong dahan dan ranting pokok agar tidak menutup papan arah jalan," tegasnya.

Beliau turut mempersoalkan pihak berkuasa mana yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap isu itu, selain menyeru kepada Ketua Setiausaha Negara agar campur tangan dan melakukan sesuatu demi kepentingan pengguna jalan raya dan keselamatan mereka.

"Jika tugas yang begitu mudah seperti penyenggaraan pokok bagi kemudahan dan keselamatan awam tidak dapat disempurnakan, saya tidak terkejut sama sekali dengan pendedahan yang terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara 2013.

"Jika ini adalah sikap pegawai penjawat awam yang bertanggungjawab maka ia tidak selari dengan seruan berulang Perdana Menteri mengenai Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved