Rabu, 16 Oktober 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kerajaan NS laksanakan dasar pembesaran kampung - MB

Posted: 16 Oct 2013 03:07 AM PDT

JELEBU 16 Okt. - Kerajaan Negeri Sembilan akan melaksanakan dasar pembesaran kampung dengan mewujudkan Kampung Tersusun dalam usaha menarik lebih ramai orang tinggal di kampung.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata dasar ini dibuat memandangkan kawasan kampung semakin mengecil.

"Sebagai contoh, kalau dahulu arwah datuk kita mempunyai tanah seluas 4.05 hektar tapi dah 'dipecahkan' (dibahagikan) kepada anak kemudian cucunya dan adik-beradik, jadi pemilikan tanah ini makin lama makin kecil dan ada juga tanah ini yang telah dijual.

"Apa yang kita nak buat di Negeri Sembilan ialah kita nak pastikan bukan sahaja peluang diberikan kepada anak-anak generasi kedua dan ketiga Felda tetapi juga di kampung," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pengundian lot peserta Felcra Bhd Kerangai Penagoh, Jelebu di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Felcra Bhd., Datuk Ramlee Abu Bakar.

Sehubungan itu, Mohamad mengarahkan pentadbir tanah daerah mengenal pasti tanah kerajaan dan kawasan hutan pinggiran kampung yang tidak melibatkan tadahan air untuk dijadikan kawasan Kampung Tersusun.

"Kita tidak beri tanah yang luas tapi kita bagi setengah ekar cukup untuk mereka mendirikan sebuah rumah untuk Kampung Tersusun. Di Kampung Tersusun ini akan dilengkapi infrastruktur dan kemudahan awam.

"Dasar ini kita buat bagi mengurangkan inflasi di dalam Negeri Sembilan dan supaya permintaan rumah ini dapat dikurangkan. Jadi, penumpuan tidak ke bandar sangat untuk membeli rumah," katanya.

Mengenai pengundian lot peserta Felcra Bhd Kerangai Penagoh, beliau berkata, pengundian lot dibuat sebelum pengeluaran hak milik kepada 348 peserta projek Felcra Kerangai Penagoh dengan keluasan 899.434 hektar.

Kerajaan Negeri Sembilan meluluskan pegangan tanah 2.43 hektar kepada setiap peserta berkenaan. - BERNAMA

Penasihat PM dilantik Ahli Lembaga Penasihat Sains PBB

Posted: 16 Oct 2013 02:16 AM PDT

PUTRAJAYA 16 Okt. - Penasihat Sains kepada Perdana Menteri merupakan seorang daripada tujuh tokoh Asia yang dilantik Anggota Lembaga Penasihat Sains kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB Ban Ki-Moon.

Menurut kenyataan Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia bagi Teknologi Tinggi (MIGHT), Profesor Emeritus Datuk Seri Dr Zakri Abdul Hamid akan menganggotai lembaga baharu bagi menasihati Ban dan ketua eksekutif agensi PBB berhubung isu sains, teknologi dan inovasi berkaitan pembangunan mampan.

"Zakri sebagai salah seorang anggota lembaga penasihat yang baru dibentuk melibatkan para saintis tersohor dengan mandat sebagai penasihat kepada Ban dan lain-lain eksekutif kanan serta organisasi dalam sistem PBB," kata kenyataan itu.

Kenyataan itu menyebut sebanyak 26 pakar antarabangsa dilantik menganggotai lembaga itu merangkumi pelbagai latar belakang - sains, kejuruteraan dan teknologi; sains sosial dan kemanusiaan; etika; kesihatan; ekonomi; sains tingkah laku; pertanian serta sains alam sekitar yang sering kali dikaitkan dengan pembangunan mampan.

Pelantikan Zakri, yang memegang jawatan penasihat sains kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sejak 2010, berkuat kuasa hari ini. - BERNAMA

Malaysia kongsi kesedihan tragedi gempa di Filipina

Posted: 16 Oct 2013 01:10 AM PDT

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Malaysia turut bersama-sama rakyat Filipina dalam berkabung dan bersedih dengan kematian rakyat negara itu dalam kejadian gempa bumi semalam, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata demikian dalam akaun Twitter beliau hari ini.

Sekurang-kurangnya 99 orang disahkan mati dan 276 yang lain cedera dalam kejadian gempa bumi magnitud 7.2 pada skala Richter di kawasan tengah Filipina semalam, menurut agensi bantuan bencana negara itu hari ini.

Majlis Pengurusan dan Pengurangan Risiko Bencana Kebangsaan (NDRRMC) Filipina menyatakan 90 mangsa terbunuh di Bohol, lapan di Cebu dan seorang di Siquijor.

Sebanyak 166 mangsa dilaporkan cedera di Bohol dan 106 di Cebu.

Kira-kira 558,390 keluarga membabitkan 2.84 juta orang terjejas di tiga provinsi. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved