Rabu, 16 Oktober 2013

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Lapan menang tanpa bertanding

Posted: 16 Oct 2013 11:30 AM PDT

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

Kiri Esfarini Sudin, Fatimah Mohd. Noh, Nurafzan Abu Kassim

KUANTAN 16 Okt. - Seramai lapan Ketua Puteri UMNO Bahagian di negeri ini mendapat laluan mudah selepas menang tanpa bertanding dalam pemilihan parti Sabtu lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan UMNO Pahang, Datuk Seri Abdul Jabbar Ibrahim berkata, daripada 14 bahagian, calon di Indera Mahkota, Pekan, Bera, Kuala Krau, Raub, Temerloh, Cameron Highlands dan Maran memperoleh kemenangan selepas tidak dicabar.

Menurutnya, calon yang menang tanpa bertanding ialah Esfarini Sudin (Indera Mahkota); Malia Irdawati Khairuddin (Pekan); Nurafzan Abu Kassim (Kuala Krau); Salmiah Ab. Rahman (Bera); Fatimah Mohd. Noh (Raub) Masliana Ahmad (Cameron Highlands); Suhaya Elly Ramli (Temerloh) dan Nurhidayah Mohamad Shahaimi (Maran).

"Jawatan Naib Ketua Puteri juga menyaksikan sebanyak enam bahagian tidak dicabar dan membuka ruang mudah kepada calon yang menawarkan diri untuk menduduki jawatan tersebut.

"Mereka yang diumumkan sebagai pemenang ialah Nor Fazlina Sulaiman (Raub); Rosniza Razali (Cameron Highland); Nurazizon Mahat (Bera); Maznah Abd. Wahab (Maran); Norfatihah Abd. Rahman (Indera Mahkota) dan Yusnita Che Ahmad (Pekan)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Abdul Jabbar, Ketua Puteri Bahagian yang bertanding semula pula hanya tiga iaitu di Maran, Lipis dan Rompin.

Walau bagaimanapun, katanya, Hartini Othman (Lipis) gagal mengekalkan kedudukan selepas pencabarnya, Wan Normarina Wan Kamarudzaman dipilih sebagai Ketua Puteri.

"Sementara itu, Nurhidayah (Maran) dan Azlina Azma Mohd. Azmi (Rompin) mengekalkan kedudukan mereka bagi penggal ini," jelasnya.

Tambahnya, calon lain yang menang jawatan Ketua Puteri ialah Rohana Abdul (Bentong); Norsarfinaz Mohd. Azman (Jerantut); Faridah Mat Firu (Paya Besar) dan Roslina Ibrahim (Kuantan).

Naib Ketua Puteri pula, katanya, Marini Nasaruddin (Bentong); Siti Najihah Amney Noor (Lipis); Faeza Safaruddin (Temerloh); Faezah Ishak (Jerantut); Wati Abdul Rahman (Kuala Krau); Wan Hazlina Wan Mustafa (Paya Besar); Nur Sakinah Mohamed Shah (Kuantan) dan Nor Isniza Isa (Rompin).

Banjir: Penduduk tiga daerah diminta bersedia

Posted: 16 Oct 2013 11:30 AM PDT

SEBAHAGIAN daripada anggota Bomba dan Penyelamat melapah daging korban untuk diagihkan di Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, Pahang, semalam.

KUANTAN 16 Okt. - Penduduk di tiga daerah di negeri ini diingatkan supaya bersiap sedia lebih awal bagi menghadapi banjir berikutan musim tengkujuh yang bakal berlaku tidak lama lagi.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) negeri, Datuk Abdul Wahab Mat Yassin berkata, tiga daerah tersebut ialah Kuantan, Pekan dan Rompin yang sering dilaporkan terjejas teruk akibat banjir.

Beliau menasihatkan penduduk terlibat supaya mengasingkan dokumen penting supaya tidak rosak dan dihanyutkan banjir nanti.

"Tiga daerah ini antara yang teruk terjejas dilanda banjir dan berharap kerjasama penduduk terlibat supaya lebih bersedia menghadapi musim tengkujuh ini.

"Kita tidak menolak kenyataan berkemungkinan beberapa daerah lain juga bakal berdepan masalah itu dan saranan juga diberi kepada seluruh penduduk negeri ini supaya sentiasa melakukan persediaan awal," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui dalam majlis Korban Perdana peringkat negeri di Ibu Pejabat JPBM Pahang di Indera Mahkota di sini hari ini.

Abdul Wahab berkata, para anggota dan jentera kini bersiap sedia jika masalah itu melanda di daerah terbabit.

"Kita telah menyelenggara jentera dan bot penyelamat serta melakukan ujian rutin ke atas kelengkapan tersebut dan membuat perolehan baharu bagi memperkemaskan lagi tugas kami nanti," ujarnya.

Sementara itu katanya, sebanyak tujuh ekor lembu dikorbankan sempena Hari Raya Aidiladha tahun ini, melibatkan 100 anggota terlibat dalam menjayakannya.

Tambahnya, daging korban itu kemudian diagihkan kepada pegawai dan anggota bomba, anak-anak yatim dari Rumah Pengasih Sultan Ahmad Shah dan penduduk di sekitar ibu pejabat JPBM di Indera Mahkota.

Katanya, majlis itu diadakan sempena memasuki bangunan baharu ibu pejabat itu pada 1 November ini menggantikan bangunan lama yang kini dijadikan sebagai Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan.

Gandingan muka lama dan baharu di Pahang

Posted: 16 Oct 2013 11:30 AM PDT

Kiri Abdul Jabbar Ibrahim, SITI Zaharah Sulaiman, Rosni Zahari

KUANTAN 16 Okt. - Sebanyak tujuh Ketua Wanita UMNO Bahagian di negeri ini menyaksikan penyandang termasuk Datuk Seri Dr. Siti Zaharah Sulaiman di Paya Besar berjaya mengekalkan jawatan masing-masing dalam pemilihan parti Sabtu lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Khas Pemilihan UMNO negeri, Datuk Seri Abdul Jabbar Ibrahim berkata, enam Ketua Wanita Bahagian lagi yang berjaya mengekalkan jawatan ialah Datuk Rosni Zahari (Maran), Siti Fatimah Yahaya (Lipis), Norehan Abu Bakar (Kuala Krau), Senator Roslin Abdul Rahman (Bentong), Datuk Zaitun Mat (Kuantan) dan Samsiah Arshad (Rompin).

''Bagi Dr. Siti Zaharah, beliau adalah penyandang. Sebelum ini jawatan Ketua Wanita UMNO Paya Besar dipangku disebabkan masalah teknikal. Kemenangan ini bermakna beliau kembali ke jawatan tersebut.

''Dalam pemilihan semalam, Dr. Siti Zaharah memperoleh 186 undi mengatasi dua pesaingnya iaitu Fauziah Abd. Wahab (165) dan Norashikin Osman dengan sembilan undi," katanya pada sidang akhbar di Badan Perhubungan UMNO negeri di sini.

Menurut Abdul Jabbar, tujuh lagi bahagian di Pahang menyaksikan Ketua Wanita baru termasuk di Temerloh dan Pekan yang mana penyandang tidak mempertahankan jawatan semalam.

Katanya, lima Ketua Wanita Bahagian yang bertanding tetapi gagal mempertahankan jawatan ialah Cameron Highlands, Raub, Jerantut, Indera Mahkota dan Bera.

''Dalam pemilihan semalam, Wanita Cameron Hinglands menyaksikan Aminah Abdul Wahid menang dalam persaingan tiga penjuru antara Ramiza Mohd. Husain iaitu penyandang dan Salina Mazlan.

''Di Raub pula, penyandang, Jariah Hashim kalah kepada Zulriyaini Yahyah manakala Jerantut, Siti Hajar Mubin menang selepas mengalahkan penyandang, Norhelan Mahamud.

''Di Indera Mahkota pula menyaksikan Wan Napia'ah Wan Yusop menang menewaskan penyandang, Datuk Ramlah Kassim dan Nashua Fauzan manakala di Bera penyandang, Manila Abdul Latif kalah kepada Sabariah Saidan," katanya.

Sementara itu, dua lagi bahagian iaitu Pekan dan Temerloh adalah calon muka baharu yang mana dimenangi masing-masing oleh Datuk Zalmah Abdul Rahman dan Juhanis Abd. Aziz.

Beliau menambah, bagi jawatan Naib Ketua Wanita pula, kesemua 14 bahagian menyaksikan muka baru untuk jawatan tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved