Jumaat, 16 Disember 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


RM235j urus, bangunkan negeri

Posted:

RM235j urus, bangunkan negeri

RM235j urus, bangunkan negeri

Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'ARI
pengarang@utusan.com.my

KANGAR 15 Dis. – Kerajaan negeri dijangka memperuntukkan lebih RM235 juta untuk perbelanjaan pengurusan dan pembangunan negeri Perlis pada 2012.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu memberitahu, daripada jumlah itu, RM181 juta akan digunakan untuk mengurus manakala sebanyak RM54.9 juta pula bagi pembangunan negeri.

Bagaimanapun, kata beliau, dengan mengambil kira perbelanjaan pengurusan RM181 juta dengan hasil pendapatan 2012 hanya RM74 juta, kerajaan negeri akan mengalami defisit tahunan sebanyak RM107 juta.

Kata beliau, peruntukan perbelanjaan pengurusan 2012 bertambah sebanyak 4.11 peratus atau RM7 juta daripada tahun sebelumnya manakala kadar defisit turut meningkat berbanding RM85 juta pada 2011.

"Daripada anggaran perbelanjaan RM181 juta, RM35 juta dicadangkan untuk emolumen, RM43 juta bagi perkhidmatan dan bekalan, RM101 juta pemberian dan bayaran tetap, RM2 juta pembelian aset dan RM4 juta perbelanjaan lain termasuk pampasan dan pembelian tanah," kata beliau.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan Bajet Negeri Perlis 2012 pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis di sini, hari ini.

Md. Isa berkata, bagi pembelanjaan pembangunan, agihan diberikan kepada jabatan tertentu seperti pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (RM16.9 juta), Jabatan Kerja Raya (RM13 juta), Jabatan Pertanian (RM6.95 juta), Jabatan Perkhidmatan Veterinar (RM2,95 juta), Jabatan Pengairan dan Saliran (RM10 juta), Jabatan Perhutanan (RM3.4 juta) dan Bekalan Air Jabatan Kerja Raya (RM1 juta).

Sementara itu, kata beliau, pada 2012, kerajaan negeri menyasarkan peningkatan pelaburan swasta menerusi perancangan dan pelaksanaan projek pelaburan utama termasuk di Taman Teknologi Pauh, Padang Besar dan Kuala Perlis.

"Ia meliputi perusahaan kuari dolomite yang dijangka membawa nilai pelaburan RM100 juta, Taman teknologi Pauh Putra seluas 182.1 hektar memberi fokus sektor perindustrian teknologi tinggi dan projek Halal Park Perlis seluas 10.9 hektar di Padang Besar," kata beliau.

Beliau menjelaskan, tumpuan turut diberikan kepada Depot Pelepasan Darat seluas 38.04 hektar sebagai pusat utama di Malaysia yang dijangka mampu mengatasi masalah kesesakan kontena di sempadan Padang Besar-Thailand.

Selain itu, kata beliau, projek The Curve Kuala Perlis seluas 20.2 hektar yang melibatkan aktiviti penambakan laut akan menjadi tarikan menerusi usaha membangunkan waterfront dan pembinaan infrastruktur komersial serta rekreasi berjumlah RM250 juta.

Full content generated by Get Full RSS.

Perak bangunkan teknologi hijau

Posted:

Perak bangunkan teknologi hijau

Perak bangunkan teknologi hijau

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
khairul.nuar@utusan.com.my


Zambry Abd. Kadir (tengah) menyaksikan Shamsudin Hashim (kanan) bertukar dokumen dengan Rahmah Kassim selepas menandatangani memorandum persefahaman untuk pembangunan produk biodegradasi di Ipoh, Perak, semalam.


IPOH 15 Dis. – Syarikat Return 2 Green Sdn. Bhd. akan membangunkan sebuah kilang di Estet Perindustrian Pelabuhan Lumut Kampung Acheh bagi menghasilkan produk pembungkusan makanan biodegradasi yang mesra alam.

Produk yang dihasilkan melalui hampas tebu dari Thailand itu akan dibangunkan untuk pasaran tempatan dan luar negara.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, kerjasama strategik dengan syarikat tersebut, sekali gus membuktikan komitmen kerajaan negeri dalam merancakkan pembangunan teknologi hijau di negeri ini.

Beliau berkata, ketika ini, terdapat sembilan projek teknologi hijau yang akan dibangunkan di Perak membabitkan pelbagai produk seperti alga dan buluh.

''Pelaburan ini tidak termasuk projek solar yang akan dibangunkan oleh syarikat dari luar negara, Twin Creeks (M) Sdn. Bhd. yang berjumlah RM1.2 juta," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk pembangunan produk biodegradasi tersebut selain penempatan kilang syarikat berkenaan di Perak Hi-Tech Park di Khantan, Chemor, hari ini.

Perjanjian itu ditandatangani Naib Pengerusi Return 2 Green Sdn. Bhd., Datin Rahmah Kassim dan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Datuk Shamsudin Hashim.

Perjanjian itu antara lain mencadangkan pembinaan 18 kilang skim vendor syarikat berkenaan di seluruh negeri Perak.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Return 2 Green Sdn. Bhd, Shahrin Shamsuddin berkata, pembukaan kilang tersebut mampu mewujudkan peluang pekerjaan terutamanya dalam bidang bioteknologi, pulpa dan teknologi hijau.

"Ketika ini, kita sedang menjalankan penyelidikan dan pembangunan untuk menghasilkan produk biodegradasi berasaskan bahan buangan pertanian seperti sekam padi, jerami dan serat batang pisang," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Tok Tijah berusia 117 tahun, manusia tertua

Posted:

Tok Tijah berusia 117 tahun, manusia tertua

Tok Tijah berusia 117 tahun, manusia tertua


Tijah Ismail menunjukkan kad pengenalannya di rumahnya di Sik, Kedah, kelmarin.


SIK 15 Dis. - Seorang warga emas dari Kampung Teloi Tua dekat sini masih berupaya menguruskan diri walaupun dikatakan sudah berusia 117 tahun.

Ini kerana, walaupun catatan tarikh lahir Tijah Ismail dalam kad pengenalan dinyatakan pada 1914, namun dia dikatakan mendapatkan kad pengenalan ketika berusia 20 tahun.

Disebabkan itu, Tijah atau lebih dikenali sebagai Tok Tijah kini dikatakan menjangkau usia 117 tahun dan menjadi individu tertua di daerah ini.

Ketika ditemui di rumahnya hari ini, dia masih kelihatan kuat dan bertenaga menjalani kehidupan seharian dan mampu menguruskan diri selain memasak makanan sendiri biarpun anak-anaknya tidak membenarkan dia berbuat demikian.

Ditanya mengenai amalan pemakanannya, Tijah memberitahu, sejak kecil dia berpegang kepada petua dan pantang dalam pemakanan seperti tidak pernah menjamah air batu, meminum minuman sejuk dan menjamah makanan yang disimpan di dalam peti sejuk.

"Tidak ada amalan khusus. Cuma saya gemar memakan makanan seperti ulam-ulaman, ikan sungai dan tidak minum ais sejak kecil," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam.

Dia bersyukur kerana diberikan Allah kesihatan baik hingga jarang sakit atau demam malah tidak pernah sakit gigi sepanjang hidupnya.

Menurutnya, dia lebih suka memasak sendiri menggunakan dapur kayu dan makanan paling digemarinya ialah ikan sungai bakar.

Selain itu, Tijah turut mengamalkan beberapa petua tersendiri seperti tidak menggunakan bawang dalam masakan yang dipercayai bagi memiliki kesihatan yang baik.

"Sejak kecil lagi, Tok memang kuat pantang dan tidak pernah makan bawang dan belacan bagi menjaga kesihatan gigi supaya tidak rosak. Sebab itu, gigi Tok tidak pernah sakit sepanjang hidup," katanya.

Menurutnya, dia juga mengamalkan pemakanan tradisi kampung seperti ubi kayu, ulam-ulaman yang ditanam sendiri dan ikan sungai sebagai menu harian sejak dahulu.

"Alhamdulillah, dengan kesihatan yang Allah bagi ini Tok masih mampu untuk memasak sendiri dan tidak pernah masak menggunakan dapur gas memasak sepanjang hidup sebab tidak pandai menggunakannya.

"Tok lebih selesa, malah mahir menggunakan dapur kayu ini," katanya yang mempunyai lima anak berusia antara 59 hingga 62 tahun dan sembilan cucu.

Tijah tinggal dengan anaknya, Hashim Hassan, 62, namun sikap warga emas itu yang tidak mahu menyusahkan anak-anak menyebabkan dia sering memasak sendiri.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved