Jumaat, 16 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Hasil seni bahan terbuang

Posted:

Hasil seni bahan terbuang

Hasil seni bahan terbuang

rekreasi@utusan.com.my
Gambar SHAHRIL AZMAN ZAIN


Walaupun arca ini dihasilkan menggunakan bahan terbuang, namun ia berkualiti dan cantik untuk dijadikan perhiasan.


Bayangkan apa yang bakal berlaku jika jumlah itu meningkat sehingga 30,000 tan sehari menjelang 2020?

Biarpun tahap kesedaran terhadap kitar semula masih di tahap sama, namun ada segelintir individu mengubah bahan terbuang menjadi bahan berguna.

Bagi Sun Kang Jye, 33, bahan terbuang atau sampah boleh dijadikan sumber rezeki yang menguntungkan jika kena caranya.

Di mata orang lain, mungkin ia kotor dan menjijikkan tatkala melihat pemuda ini mengutip kayu dan bahan terbuang.

Tetapi persepsi tersebut pasti bertukar selepas melihat hasil karya beliau yang menggunakan bahan-bahan tersebut.

Ketika ditemui di Wisma Kebudayaan Soka Gakkai Malaysia (SGM), Kang Jye berkata, bahan terbuang sebenarnya mempunyai nilai tersendiri.

Anak kelahiran Merlimau, Melaka itu berkata, setiap bahan terbuang seperti potongan kayu boleh dijadikan arca-arca yang menarik.

"Hobi mengukir arca ini bermula sejak kecil lagi. Kalau dulu saya selalu hasilkan arca mainan seperti pistol, pedang dan sumpit yang diperbuat menggunakan bahan terbuang.

"Tetapi selepas berpindah ke Kuala Lumpur, saya tengok banyak pokok yang ditebang tetapi kayu-kayu tersebut hanya ditinggalkan begitu sahaja.

"Ada yang ditinggalkan sehingga bertahun-tahun lamanya, maka dari situ idea untuk mengutip potongan kayu datang dengan sendiri," kata salah seorang dari lima pemenang Malaysian Emerging Artist Award (MEAA) 2011 anjuran Galeri House of Matahati dan Galeri Chandan itu.

Menurutnya, jika digunakan dengan cara yang betul maka kayu-kayu reput yang ditinggalkan di tepi jalan boleh diperbaharui. Malah jika anda berbakat maka pelbagai hiasan rumah boleh dihasilkan dengan daya kreativiti tersendiri.

"Saya mengambil masa selama 10 tahun untuk memahirkan diri dengan kaedah-kaedah ukiran yang digunakan.

"Karya menggunakan arca kayu merupakan medium kegemaran saya kerana kayu merupakan benda yang bernyawa.

"Malah warnanya juga seolah-olah seperti warna kulit manusia," jelasnya yang turut gembira apabila tiga karya arcanya bertajuk Leader of Portrait, Minister dan Plus & Minus dipilih sebagai antara pemenang berbakat.

Full content generated by Get Full RSS.

Islam beri ketenangan kepada Chef Rasdan

Posted:

Islam beri ketenangan kepada Chef Rasdan

Islam beri ketenangan kepada Chef Rasdan

rekreasi@utusan.com.my
Gambar IRWAN MAJID


Chef Robert Rasdan Storum (tengah) bersama chef-chef lain bakal memberikan layanan istimewa kepada setiap pengunjung Hotel Shangri-La, Putrajaya.


Lelaki kelahiran Norway yang kini dikenali sebagai Robert Rasdan Storum itu ditemu bual bagi memahami persoalan yang bermain di minda penulis.

Chef Eksekutif di Hotel Shangri-La, Putrajaya, ini mengakui tidak pernah menyangka akan bergelar seorang Muslim suatu hari nanti.

"Saya tidak pernah terlintas dan terbayang untuk menukar agama. Tetapi semuanya berubah selepas bertemu dengan seorang gadis Melayu ketika mula sampai di negara ini enam tahun lalu.

"Bagaimanapun kami terpaksa berpisah kerana saya mendapat tawaran kerja di negara lain. Tiga tahun lalu saya kembali ke sini dan hubungan kami kembali rapat sehingga akhirnya sampai ke jinjang pelamin," katanya ketika ditemui pada Program Kembara Cuti-Cuti 1Malaysia Bersama Media, di Putrajaya baru-baru ini.

Hasil perkahwinan tersebut, mereka kini dikurniakan empat orang cahaya mata.

Chef Rasdan mengakui, sebelum memeluk Islam, beliau tidak tahu apa-apa mengenai agama tersebut, namun segala-galanya jadi lebih mudah selepas mengucap kalimah syahadah.

Beliau kini gembira memilih Islam, malah berasa lebih tenang dan akur akan ketauhidan Allah, sekali gus menerima Islam secara ikhlas tanpa paksaan.

"Saya gembira yang keluarga saya memahami situasi bahawa pengislaman saya bukan kerana paksaan atau pengaruh dengan sesiapa dan bukan kerana wanita tetapi hanya untuk mencari kebenaran," jelasnya.

Mengenai penglibatannya dengan kerja-kerja di bahagian dapur, Chef Rasdan berkata, beliau boleh menghasilkan pelbagai jenis masakan daripada Barat sehingga ke sajian Timur.

Tetapi kepakarannya lebih kepada masakan berasaskan makanan laut.

"Saya berasal dari Bergen yang merupakan bandar kedua terbesar di Norway. Tempat kelahiran saya itu amat terkenal dengan makanan laut.

"Secara tidak langsung, ia membuatkan kepakaran masakan saya lebih kepada bahan-bahan seperti ikan, udang, sotong dan lain-lain," ujarnya.

Tambah beliau, bagi menyediakan sajian makanan laut, bahan-bahan yang digunakan perlulah segar untuk mendapatkan kelazatan tanpa mengira cara penyediaannya.

"Bagi saya, makanan laut lebih enak dimakan menggunakan rasa asli tanpa sebarang perisa kerana rasanya lebih segar tanpa perlu mencampurkannya dengan pelbagai rempah ratus.

"Cara penyediaan terbaik pula ialah dengan menggunakan kaedah stim atau barbeku," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved