Jumaat, 16 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Tangkapan kes dadah melonjak

Posted:

Tangkapan kes dadah melonjak

Tangkapan kes dadah melonjak

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya mencatatkan penambahan jumlah tangkapan pembekal dan pengedar dadah sebanyak 10.4 peratus membabitkan rampasan bernilai RM204 juta sepanjang tahun ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, sepanjang tempoh yang sama juga, 30 makmal memproses dadah berjaya dibongkar oleh polis berbanding hanya 20 makmal tahun lalu.

Malah, katanya, angka penagih dadah yang ditangkap sepanjang tahun ini juga menunjukkan peningkatan tiga peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

"Memang tidak dapat dinafikan bahawa penglibatan dalam penyalahgunaan dadah mendorong seseorang itu terlibat dengan aktiviti jenayah. Oleh sebab itu, usaha membanteras kegiatan tersebut diperhebatkan oleh PDRM.

"Namun, kejayaan membanteras ini adalah dengan kerjasama masyarakat yang sentiasa menyalurkan maklumat kepada pihak polis," katanya.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh timbalannya, Datuk Seri Khalid Abu Bakar ketika merasmikan Majlis Penganugerahan Balai Liga (BLT) Siri 2 dan 3, 2011 di Balai Polis Wangsa Maju di sini, hari ini.

Pada majlis itu, johan siri 2 dan 3 bagi kategori A adalah Balai Polis Wangsa Maju dan Balai Polis Kuantan, Pahang manakala kategori B pula dimenangi oleh Balai Polis Seberang Jaya, Pulau Pinang dan Balai Polis Seksyen 6, Shah Alam, Selangor.

Bagi kategori C, johan adalah Balai Polis Bestari Jaya, Selangor dan Balai Polis Kuah, Langkawi. Kategori D dimenangi Balai Polis Hutan Melintang, Perak dan Balai Polis Marang, Terengganu manakala kategori E dimenangi oleh Balai Polis Bukit Merah, Perak dan Balai Polis Kuala Keriang, Terengganu.

Dalam teks ucapannya itu, Ismail mengumumkan pembaharuan dalam proses penilaian untuk memilih pemenang BLT khususnya bagi siri 2 2012 kerana melibatkan tempoh penilaian dari bulan Mei hingga ke akhir tahun.

Beliau berkata, kesemua balai polis dalam semua kategori yang telah ditetapkan akan menjalani proses saringan melalui proses penyenaraian pendek berasaskan kepada tiga indeks prestasi utama (KPI) iaitu penurunan jenayah indeks, penurunan kes jenayah jalanan dan peningkatan aktiviti kepolisan masyarakat.

"Seterusnya enam balai bagi setiap kategori yang berjaya menduduki tangga teratas dalam proses penyenaraian pendek akan menjalani proses penilaian secara fizikal ke atas Sistem Pengurusan Balai dan penilaian tahap kepuasan pelanggan di balai berkenaan oleh Jawatankuasa penilai BLT," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Polis siasat kes 15 penuntut IPT

Posted:

Polis siasat kes 15 penuntut IPT

Polis siasat kes 15 penuntut IPT

JOHOR BAHRU 15 Dis. - Kementerian Pengajian Tinggi menyerahkan kepada polis bagi menjalankan siasatan ke atas 15 penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) yang mengadakan piket membantah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 di KL Sentral, semalam, sebelum mengambil tindakan selanjutnya.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, piket yang dilakukan oleh penuntut itu adalah di luar kampus, maka ia tertakluk kepada bidang kuasa polis dan undang-undang sedia ada.

"Jika ikut AUKU terdahulu, memang kita boleh ambil tindakan, namun kerana mengambil semangat AUKU baharu yang akan dipinda Mac depan, kita tidak akan ambil tindakan apa-apa.

"Tetapi ia bergantung kepada undang-undang dan terserah kepada polis sama ada untuk mengambil tindakan atau sebaliknya. Kementerian tidak akan campur tangan," katanya ketika ditemui oleh pemberita selepas Majlis Pengisytiharan Politeknik Ibrahim Sultan di Pasir Gudang dekat sini, hari ini.

Pengisytiharan itu disempurnakan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar. Turut berangkat, Tunku Temenggong Johor, Tunku Idris Iskandar Sultan Ibrahim.

Hadir sama Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman dan Pengarah politeknik itu, Azizi Lin.

Seramai 15 penuntut terbabit yang merupakan anggota Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) ditahan selepas mereka tidak mengendahkan amaran supaya bersurai ketika mengadakan piket di KL Sentral di ibu negara, semalam.

Mereka kemudian dibawa ke Balai Polis Travers untuk diambil keterangan dan kes disiasat mengikut Seksyen 27 Akta Polis 1967 sebelum dibebaskan dengan jaminan polis kira-kira pukul 10 malam selepas keterangan diambil.

Mereka yang berumur antara 20 dan 22 tahun itu dari Universiti Malaya, Universiti Teknologi Mara, Universiti Putra Malaysia, Universiti Selangor dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved