Jumaat, 16 Disember 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Sanggup berbaris panjang demi iPhone 4S

Posted:

Sanggup berbaris panjang demi iPhone 4S

Sanggup berbaris panjang demi iPhone 4S

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Kemunculan telefon pintar terbaru keluaran Apple Inc., iPhone 4S yang mula menembusi pasaran negara ini mencetuskan fenomena apabila orang ramai sanggup beratur panjang bagi mendapatkan gajet tersebut hari ini.

Biarpun mula dijual pada pukul 12.01 tengah malam ini, beratus-ratus penggemar gajet tersebut mula beratur seawal pukul 2 petang ini supaya tidak terlepas peluang menjadi antara pelanggan terawal memiliki telefon yang disifatkan tercanggih pada abad ini.

Telefon pintar terbaru keluaran Apple itu mempunyai tiga versi iaitu dengan storan 16 gigabait (GB) pada harga RM558, 32GB (RM878) dan 64GB (RM1,188) dan ditawarkan dengan pakej kontrak menarik untuk para pelanggan Celcom.

Kakitangan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Akmalrul Hisham Maulan, 26, berkata, dia sanggup mengambil cuti hari ini semata-mata untuk menjadi pemilik terawal iPhone 4S di negara ini.

"Walaupun waktu untuk berbaris bermula pukul 9 malam, saya datang awal supaya tidak perlu menunggu lebih lama untuk mendapatkannya," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran iPhone 4S Celcom Axiata di pusat beli-belah Bangsar di sini hari ini.

Tambah Akmalrul Hisham, dia tidak kisah untuk berbaris panjang kerana tertarik dengan aplikasi yang ditawarkan iPhone 4S.

Bagi Nur Syahirah Abdul Halim, 26, dia tidak sabar untuk memiliki iPhone 4S dan membawanya ke tempat kerja esok.

"Saya tidak sabar untuk 'meneroka' aplikasi terbaru yang ada dalam telefon pintar ini," kata eksekutif sebuah syarikat itu.

Bagi Raimi Mansor, 27, pula kegilaan terhadap gajet itu membuatkan dia sanggup beratur panjang demi memastikan telefon yang sudah lama menjadi idamannya itu berada dalam genggaman.

"Antara sebab saya mahu mendapatkan gajet ini adalah sistem arahan suara yang dipasang dalam iPhone 4S pada saya antara tercanggih pernah dihasilkan Apple," katanya.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Celcom Axiata, Datuk Seri Shazalli Ramly dalam satu kenyataan memberitahu, pihaknya akan memastikan para pelanggan yang memiliki pakej itu mendapat pengalaman kelas pertama dalam menggunakan segala aplikasi iPhone 4S.

Full content generated by Get Full RSS.

Permodalan Felcra Berhad bakal ditubuhkan

Posted:

Permodalan Felcra Berhad bakal ditubuhkan

Permodalan Felcra Berhad bakal ditubuhkan

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Felcra Bhd. (Felcra) akan menubuhkan Permodalan Felcra Bhd. awal tahun depan bagi menjana keuntungan melalui aktiviti pelaburan dan perniagaan pada masa akan datang.

Pengerusinya, Datuk Tajudin Abd. Rahman berkata, ia bertujuan mengurangkan kebergantungan terhadap pendapatan hasil komoditi kelapa sawit dan getah semata-mata.

"Untuk permulaan, Felcra akan melabur RM10 juta sebagai suntikan dana pertama sebelum dimantapkan lagi dengan sumber yang lain melalui penyertaan warga peneroka dan syarikat-syarikat Felcra.

"Kami juga akan berunding dengan kerajaan untuk menyokong penubuhan ini dan berharap diberikan insentif agar permodalan menjadi lebih mantap," katanya ketika berucap pada majlis doa selamat dan kesyukuran sempena penyampaian dividen interim kedua 2011 di Hotel Sunway Putra hari ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Felcra Bhd., Datuk Juzilman Basir; beberapa Ahli Lembaga Pengarah Felcra iaitu Ismail Abd. Mutalib, Datuk Ir. Azizuddin Meor Hamzah serta Datuk Paduka Ghazali Ibrahim selain kepimpinan tertinggi agensi itu.

Menurut Tajudin, Felcra akan 'turun padang' ke setiap kawasan bagi menerangkan lebih lanjut tentang penubuhan permodalan tersebut.

"Apa yang kita lakukan ini demi kebaikan dan manfaat buat warga Felcra dan generasi akan datang.

"Kita tidak mahu mereka mensesiakan keuntungan begitu sahaja. Dengan penubuhan ini kita yakin dapat membantu mereka menjana lebih banyak keuntungan untuk dinikmati setiap tahun," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Perluas khidmat ke pulau-pulau

Posted:

Perluas khidmat ke pulau-pulau

Perluas khidmat ke pulau-pulau


Shafie Apdal (dua dari kanan) menyembur air sebagai simbolik merasmikan majlis berkhatan beramai-ramai di Semporna, Sabah, semalam.


SEMPORNA 15 Dis. - Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menyarankan supaya Hospital Semporna menyediakan perkhidmatan kesihatan bergerak di pulau-pulau yang jauh dari tanah besar Semporna agar penduduk pulau berkenaan dapat menikmati perkhidmatan kesihatan lebih baik.

Beliau berkata, masih ramai penduduk pulau di daerah itu yang tidak berpeluang memperoleh khidmat kesihatan lebih baik kerana faktor jarak dan ekonomi.

Katanya, dalam mesyuarat Kabinet sebelum ini, kerajaan bersetuju memberi insentif tertentu kepada doktor pakar yang ditempatkan di hospital luar bandar untuk menggalakan mereka bertugas lebih lama di hospital berkenaan.

Beliau ditemui pemberita selepas merasmikan program berkhatan beramai-ramai anjuran UMNO Semporna dengan kerjasama Persatuan Kebajikan Islam Perubatan Sabah di sini, hari ini.

Pada majlis itu, lebih 400 kanak-kanak dikhatankan secara percuma sempena cuti persekolahan ini.

Shafie yang juga Ahli Parlimen Semporna, gembira dengan kemajuan yang dicapai Hospital Semporna daripada segi kemudahan dan kakitangan untuk memberi perkhidmatan kepada masyarakat daerah itu.

Beliau berkata, kalau dahulu kemudahan di hospital berkenaan termasuk katil pesakit begitu terhad manakala doktornya pula cuma seorang namun masalah itu sudah dan sedang diatasi secara berperingkat.

Difahamkan doktor di Hospital Semporna kini berjumlah 11 orang, termasuk seorang doktor pakar dan jumlah katil pula telah bertambah sejak lima tahun lalu melalui pembinaan sebuah blok hospital baru bernilai RM20 juta.

"Saya telah memohon kepada Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai supaya Hospital Semporna bukan sahaja dibekalkan dengan prasarana mencukupi tetapi juga penempatan doktor pakar di hospital luar bandar itu juga ditambah supaya kesihatan masyarakat luar bandar sentiasa terpelihara.

"Kalau tidak, mereka terpaksa berulang alik dalam jarak yang jauh ke hospital yang ada sistem perubatan yang lengkap. Kalau pergi ke hospital swasta pula mereka terpaksa menampung perbelanjaan besar," katanya. - BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved