Jumaat, 16 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Tingkat pelancongan dua negeri

Posted:

Tingkat pelancongan dua negeri

Tingkat pelancongan dua negeri

Oleh MAZLINDA MURTADZA
utusanN9@utusan.com.my


Sebahagian peserta bersama kakitangan Tourism Perlis melihat proses pembuatan coklat D'Kawi di Kuala Perlis, baru-baru ini.


SEREMBAN 15 Dis. - Tourism Malaysia negeri ini akan mengeratkan hubungan dengan Tourism Malaysia negeri Perlis bagi meningkatkan kedatangan pelancong di antara kedua-dua negeri berkenaan.

Kerjasama itu dijalankan kerana kedua-dua negeri tersebut mempunyai keunikan dan tarikan yang tersendiri.

Antara daya tarikan kedua negeri tersebut ialah kepelbagaian makanan tradisional yang unik.

Negeri Sembilan terkenal dengan masak lemak cili api. Atas faktor tersebut, Tourism Malaysia negeri ini menganjurkan program Perlis Food Trail, baru-baru ini.

Seramai 40 orang delegasi dijemput menjadi peserta yang terdiri daripada ejen-ejen pelancongan dari seluruh negara.

Delegasi dari negeri ini dan ejen pelancong sekitar Malaysia, Sabah dan Sarawak diberi kesempatan menyaksikan demonstrasi masakan lemak ikan pekasam Belimbing Buluh yang cukup popular di Perlis.

Belimbing buluh adalah sumber makanan yang sukar didapati. Bagi penggemar masakan itu sudah pasti ingin mencubanya sekali lagi setelah merasa keenakan menu tersebut.

Peserta turut berkesempatan melihat perusahaan dried mango di Kangar dan demonstrasi membuat sabun buatan tangan.

Anggota rombongan turut dibawa melawat Homestay Felda Mata Ayer yang terkenal dengan Ladang Buluh Madu.

Di homestay itu pengunjung dibawa melawat ladang dan melihat cara-cara memproses rebung madu, jeruk dan cakar ayam.

Selain itu, delegasi turut dibawa melawat ke pasar 'nat' pokok getah, Pauh Putra dan meninjau perusahaan Belacan Madu dan jualan ikan masin.

Destinasi terakhir, peserta dibawa menikmati Laksa Kuala Perlis dan pulut udang.

Kuala Perlis turut memiliki keunikan yang tersendiri iaitu pembuatan coklat di kilang DKawi.

Menariknya, pengunjung boleh menikmati coklat bersalut strawberi yang turut digemari penyanyi terkenal, Siti Nurhaliza yang dijadikan tarikan utama di pintu utama kilang.

Secara keseluruhannya, program itu mendedahkan kepada orang ramai dalam peningkatan ekonomi sesebuah negeri dan mempromosikan produk ekopelancongan.

Full content generated by Get Full RSS.

Pembeli Taman Bukit Ara lega

Posted:

Pembeli Taman Bukit Ara lega

Pembeli Taman Bukit Ara lega

Oleh NAZARUDIN SHAHARI
nazarudin.shahari@utusangroup.com.my


Adnan Abu Hassan (dua dari kiri) melawat kawasan perumahan yang telah disiapkan selepas terbengkalai selama kira-kira 14 tahun di Taman Bukit Ara, Melang, Kuala Pilah, semalam.


KUALA PILAH 15 Dis. - Selepas terbengkalai selama kira-kira 14 tahun, sebanyak 72 pembeli perumahan Taman Bukit Ara, Melang dekat sini boleh menarik nafas lega kerana projek itu kini berjaya dipulihkan dan boleh didiami.

Ia hasil usaha Ahli Dewan Undangan Negeri Pilah, Adnan Abu Hassan yang 'turun-naik' ke jabatan-jabatan kerajaan berkaitan sejak 2008 bagi mendapatkan dana pemulihan projek perumahan yang terbengkalai.

Berikutan itu, BA Urus Bina (M) Sdn. Bhd. telah dilantik sebagai pemaju penyelamat dan memulakan kerja-kerja pemulihan mulai 15 Jun lalu dan siap hari ini, enam bulan lebih awal daripada jadual sebenar.

Projek itu mengandungi 32 unit rumah teres kos rendah dan 40 unit rumah teres kos sederhana di kawasan seluas dua hektar.

Projek itu telah siap sebanyak 60 peratus ketika ia terbengkalai selepas pemaju asalnya gulung tikar.

Hari ini, Adnan melawat taman perumahan itu bagi meninjau kemajuan pemulihan projek tersebut yang telah siap sepenuhnya dan hanya menunggu sijil layak menduduki (CF) daripada Majlis Daerah Kuala Pilah (MDKP).

"Saya berharap pihak MDKP dapat mempercepatkan proses pemberian CF bagi membolehkan pembeli yang telah menunggu sejak sekian lama menduduki rumah masing-masing.

"Pemulihan projek ini adalah bukti kesungguhan kerajaan menjaga kebajikan rakyat. Ia bukan retorik tapi satu jihad untuk mengatasi masalah yang dihadapi rakyat," katanya.

Turut mengiringi beliau ialah Penolong Pegawai Penilaian MDKP, Zulkiplly Nahu dan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif BA Urus Bina, Bahari Abdullah.

Adnan juga menghargai usaha BA Urus Bina yang sanggup mengeluarkan belanja sendiri kira-kira RM5 juta bagi memulihkan projek itu tanpa menunggu dana kerajaan.

Sementara itu, seorang pembeli rumah di situ, Ibrahim Ahmat, 55, berkata, tidak ada kata-kata yang mampu diucapkannya melainkan terima kasih yang tidak terhingga kepada kerajaan kerana memulihkan projek berkenaan.

"Kami juga terhutang budi kepada YB (Adnan) atas usaha yang dijalankan oleh beliau tanpa jemu sehingga pemulihan projek ini menjadi satu kenyataan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

6 ditahan bersama pelacur

Posted:

6 ditahan bersama pelacur

6 ditahan bersama pelacur

SEREMBAN 15 Dis. - Keghairahan enam lelaki yang melanggan pelacur di sebuah hotel di Jalan Datuk Bandar Tunggal di sini terbantut apabila mereka ditahan dalam serbuan polis di sini petang semalam.

Kehadiran sepasukan anggota dan pegawai dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri secara mengejut itu menyebabkan mereka cuba melarikan diri namun berjaya ditahan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, dalam serbuan pukul 3.15 petang itu, enam wanita tempatan berusia antara 30 hingga 49 tahun turut ditahan.

"Serbuan dibuat hasil maklumat dan risikan polis. Ketika diserbu, terdapat pelanggan cuba melarikan diri. Bagaimanapun, kita berjaya menahan semua lelaki berusia antara 28 hingga 48 tahun yang berada bersama pelacur berkenaan," katanya.

Kata Hamdan, seorang lelaki tempatan berusia 40 tahun yang dipercayai bertindak sebagai penjaga pusat pelacuran itu turut ditahan bagi membantu siasatan.

Menurutnya, kesemua mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban untuk disoal siasat sebelum dikenakan tindakan susulan.

Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 372 dan 373 Kanun Keseksaan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved