Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Bandar Pelancongan dan Maritim

Posted:

Bandar Pelancongan dan Maritim

Bandar Pelancongan dan Maritim

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my



LUMUT 5 Dis. - Berkunjung ke negeri Perak, bagaikan tidak lengkap sekiranya tidak singgah ke daerah Manjung.

Daerah yang terletak kira-kira 100 kilometer daripada Ipoh ini sememangnya terkenal dengan pelbagai produk pelancongan malah menjadi tumpuan ramai terutama pada musim cuti persekolahan.

Dengan deretan kira-kira 43 produk pelancongan yang meliputi sumber alam semula jadi, sumber buatan, sejarah, sumber pertanian dan sukan serta rekreasi, maka tidak hairanlah sekiranya daerah ini menjadi antara pilihan utama pelancong dari dalam dan luar negara.

Bertemakan Bandar Pelancongan dan Maritim, keadaan topografinya yang berbukit dan berhutan paya dengan flora dan fauna menjadi antara aset pelancongan penting daerah ini.

Malah, keindahan alam semula jadi dan kecantikan pantainya sering menggamit kehadiran pelancong untuk datang semula hingga menjadikannya antara lokasi pelancongan yang terkenal di mata dunia.

Sekadar menyebut beberapa nama, lokasi seperti Pulau Pangkor, Pantai Teluk Batik, Teluk Senangin dan Lumut Waterfront tidak perlu diperkenalkan lagi malah cukup sinonim bagi pelancong yang berkunjung ke sini.

Selain itu, turut menggamit minat pelancong ke sini adalah pembangunan di hutan-hutan simpan sedia ada seperti Hutan Simpan Pangkor Utara, Hutan Sungai Pinang dan Hutan Paya Bakau Lumut.

Hutan itu semakin popular di kalangan pencinta-pencinta alam semula jadi sama ada untuk tujuan pembelajaran, penyelidikan dan rekreasi.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung, Zamri Man berkata, daerah Manjung beserta kawasan sekitar Lumut dan Pulau Pangkor berpotensi dibangunkan untuk pelancongan dan rekreasi sumber pantai bagi negeri Perak.

Malah katanya, daerah ini juga berpotensi untuk pembangunan pusat-pusat penginapan dan peranginan musim cuti dan hujung minggu bagi aktiviti marina dan maritim.

"Selain lokasi sedia ada yang menjadi tumpuan pelancong apabila datang ke daerah ini, kita juga akan membangunkan kawasan pantai di Pulau Sembilan untuk dijadikan kawasan penerokaan khazanah laut bagi aktiviti menyelam.

"Beberapa tempat bersejarah di daerah Manjung juga telah dikenalpasti untuk dibangunkan sebagai pusat tarikan pelancong seperti Kota Belanda, Batu Bersurat di Teluk Gedung, Muzium Beruas dan Kubur Lama Belanda di Sungai Pinang Kecil," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Tambah Zamri, sebagai salah sebuah daerah paling pesat membangun di Perak, banyak peluang perniagaan dan pekerjaan ditawarkan di sini dengan dilengkapi pelbagai kemudahan asas.

Katanya, ia dapat dilihat melalui pertambahan penduduknya pada setiap tahun dan ia membuktikan kawasan ini menjadi pilihan yang jarang-jarang ditawarkan di tempat lain.

"Semua perancangan dan projek pembangunan di sini memerlukan satu pasukan yang kreatif dan bekerja keras bagi memastikan apa yang dirancang berjalan lancar.

"Hasil usaha gigih dan pendekatan yang diambil MPM ini memperlihatkan landskap daerah Manjung telah berubah dari sebuah pekan kecil kepada bandar moden yang lengkap dengan bangunan baru pelbagai reka bentuk terkini selain menaiktaraf beberapa produk pelancongan lain di daerah ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

MPM sasar dua juta pelancong tahun depan

Posted:

MPM sasar dua juta pelancong tahun depan

MPM sasar dua juta pelancong tahun depan


Jeti Pulau Pangkor sentiasa sibuk terutama pada hari cuti umum atau hujung minggu.


LUMUT 5 Dis. - Majlis Perbandaran Manjung (MPM) menyasarkan kunjungan seramai dua juta pelancong ke daerah ini sempena Tahun Melawat Perak (TPM) tahun depan.

Yang Dipertuanya, Zamri Man berkata, jumlah tersebut merupakan peningkatan sebanyak 30 hingga 50 peratus berbanding 1.3 juta pengunjung pada tahun lalu.

Katanya, sasaran itu mampu dicapai berikutan pelbagai promosi dan program yang telah dirangka kerajaan sepanjang tempoh TPM 2012.

"Kehadiran pelancong terutama pelancong tempatan ke daerah ini mencecah sehingga 10,000 pelancong setiap hari.

"Angka ini tidak tertakluk kepada musim cuti persekolahan sahaja kerana kebanyakan pelancong yang datang, turut berkunjung pada hari-hari biasa," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Zamri berkata, orang ramai yang datang dengan kenderaan sendiri tidak perlu bimbang kerana MPM telah menyediakan banyak lot parkir untuk mereka.

Menurut beliau, kira-kira 3,000 lot parkir termasuk yang berbumbung dan bertingkat mampu menampung jumlah kenderaan dalam satu-satu masa disediakan di sekitar daerah ini.

"Di Teluk Batik sahaja kita telah menyediakan 1,500 lot parkir dengan kadar bayaran yang cukup minima.

"Oleh itu, pelancong yang datang ke sini tidak perlu bimbang dengan keselamatan kenderaan mereka kerana tahap keselamatan akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pantai Chenang jadi tumpuan

Posted:

Pantai Chenang jadi tumpuan

Pantai Chenang jadi tumpuan

Oleh ZARINA MD. HASHIM
utusankedah@utusan.com.my


PELANCONG luar negara lebih sukakan aktiviti berjemur di bawah terik matahari di Pantai Chenang, Langkawi, Kedah.


LANGKAWI 5 Dis. - Langkawi bukan satu nama asing lagi kepada pelancong tempatan dan luar negara, khususnya kepada peminat aktiviti pantai.

Pasir di pantai-pantainya begitu bersih, memutih dan halus menjadikan Langkawi masyhur di kalangan para pengunjung yang terpukau dengan keindahannya.

Ditambah pula dengan keadaan cuaca yang menarik, udara segar dengan angin sepoi-sepoi dan keindahan pemandangan laut, ia pasti mengasyikkan para pengunjung ketika bersantai atau menjalankan aktiviti sukan laut.

Pantai-pantai berkenaan, antaranya adalah Pantai Pasir Tengkorak, Pantai Kok, Pantai Tengah dan sebagainya.

Namun begitu, di antara pantai itu, Pantai Chenang adalah yang paling mendapat tempat di hati pengunjung sejak zaman dahulu.

Selain kawasannya yang strategik, ia mempunyai tempat penginapan seperti hotel, motel, bilik tumpangan dan sebagainya yang berhadapan dan berdekatan dengan pantai.

Malah, kawasan pantai yang berhampiran dengan Underwater World dan Laman Padi ini juga meriah dengan pelbagai aktiviti tidak kira siang ataupun malam.

Antara aktiviti riadah pantai yang popular ialah, berjemur di tepi pantai, melihat matahari terbenam, menaiki bot untuk menjelajah ke pulau-pulau kecil, menaiki bot pisang (banana boat), parasailing, jet ski, snorkling, berbasikal dan sebagainya.

Aktiviti riadah itu tidak berbahaya sekiranya pengunjung mematuhi peraturan yang disediakan dan mendengar nasihat pengendali perkhidmatan tersebut.

Malah, pasukan keselamatan terutama Jabatan Pertahanan Awam (JPA) Malaysia sentiasa bertugas memastikan keselamatan pengunjung di kawasan pantai tersebut terjamin.

Selain itu, bagi pengunjung yang menyewa tempat penginapan di sekitar pantai Chenang mereka tidak perlu menaiki kenderaan untuk keluar membeli-belah ke kawasan lain sebaliknya cukup dengan berjalan kaki kerana gerai-gerai di situ begitu hampir dengan kebanyakan tempat penginapan.

Kawasan sekitar pantai ini juga juga sentiasa bergemerlapan dengan cahaya lampu yang dipasang untuk memudahkan pengunjung berjalan kaki dari satu lokasi ke lokasi lain.

Terdapat kira-kira 200 kedai termasuk kedai buku, cenderamata, pakaian, makanan, peralatan dan sebagainya yang beroperasi antara pukul 9 pagi hingga 12 malam di sini.

Ia menjadi tumpuan pengunjung yang masih mahu meneruskan aktiviti sehingga awal pagi kerana terdapat banyak gerai dan restoran yang menamatkan operasi mereka sehingga awal pagi bagi memberi peluang kepada pengunjung mengisi masa mereka sepenuhnya di sini.

Selain kepelbagaian barangan yang boleh didapati di sini, harganya juga berpatutan. Malah, barangannya juga eksklusif dan sesuai dijadikan cenderamata kepada rakan dan keluarga.

Pengunjung juga boleh mengambil gambar dan merakamkan video percutian mereka untuk dibawa pulang sebagai kenangan dan untuk dikongsikan dengan rakan-rakan dan ahli keluarga supaya mereka juga berpeluang memiliki pengalaman yang sama.

Pendek kata, pengunjung yang menghabiskan cuti di Pantai Chenang, Langkawi pasti tidak akan berasa bosan kerana pelbagai aktiviti boleh dilakukan di sini.

Sebab itu, selain menjadi lokasi percutian menarik bersama keluarga, pulau lagenda itu juga merupakan lokasi pilihan untuk bulan madu bagi kebanyakan pengantin baru atau mereka yang baru mendirikan rumah tangga.

Pelbagai aktiviti dilakukan pengunjung sepanjang mereka bercuti di pulau ini. Salah satunya ialah membeli belah. Antara barangan yang paling popular khususnya bagi pelancong tempatan ialah, pinggan mangkuk, coklat, minyak wangi, kain batik dan sebagainya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved