Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Mahasiswa UiTM berkampung di Temenin Baru

Posted:

Mahasiswa UiTM berkampung di Temenin Baru

Mahasiswa UiTM berkampung di Temenin Baru


MAHASISWA Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi UiTM Shah Alam gembira bersama Ahli Dewan Undangan Negeri Panti, Baderi Dasuki (tengah) pada program Jejak Warisan, Kebudayaan dan Kesenian Negeri Johor di Kampung Temenin Baru, Kota Tinggi, baru-baru ini.


KOTA TINGGI 6 Dis. - Suasana agak berbeza dirasai oleh penduduk Kampung Temenin Baru di sini baru-baru ini, apabila 70 mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dan 40 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra (SMKBP), Kulaijaya 'berkampung' tiga hari di situ.

Kehadiran mereka disambut mesra oleh penduduk yang teruja menerima 'anggota keluarga' baharu, sekali gus memberikan kesempatan merasai pengalaman hidup bersama di sebuah penempatan tradisional dan melakukan pelbagai aktiviti berkaitan pendidikan serta kemasyarakatan.

Antara aktiviti yang diadakan adalah program selangkah ke universiti dengan tema Mengubah Destinasi Anak Bangsa iaitu motivasi pendidikan untuk pelajar SMKBP, anak-anak dan ibu bapa di tiga lokasi iaitu Sekolah Kebangsaan Sayong Pinang, Dewan Terbuka Kampung Temenin dan Kampung Lukut.

Selain itu, aktiviti yang merapatkan hubungan antara mereka adalah bergotong-royong, perlawanan bola sepak dan bola jaring kampung serta sukaneka dan malam kebudayaan.

Pengarah program, Mohd. Nor Azhar Noor Mohamed, berkata, objektif program adalah untuk mengeratkan silaturrahim antara mahasiswa UiTM dengan masyarakat, serta memupuk semangat kerjasama untuk membantu memajukan kawasan luar bandar.

"Para pelajar kita dapat berkongsi maklumat dan menceritakan pengalaman mereka sehingga berjaya menjejakkan kaki ke menara gading dan membakar semangat pelajar SMKBP untuk mengikut jejak langkah abang dan kakak angkat mereka," katanya ketika ditemui di sini.

Seorang mahasiswa, Noor Syakinah Bidin, 22, berkata, dia yang berasal dari Kampung Changkat Tualang, Gopeng, Perak merasakan satu pengalaman baharu untuk datang ke kampung dan bersama keluarga angkat.

''Ini kali pertama saya menyertai program seumpama ini dan suasana di kampung ini amat cantik dan tenang. Di sini, saya dapat menjalinkan hubungan persaudaraan dan berharap ia tidak akan terputus," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kerjasama pendidikan, penyelidikan

Posted:

Kerjasama pendidikan, penyelidikan

Kerjasama pendidikan, penyelidikan

Oleh HAMDAN TAWADI
utusanjohor@utusan.com.my

BATU PAHAT 6 Dis. - Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan tiga rakan strategik iaitu Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB), Mysysnet Sdn. Bhd. (Mysysnet) dan Cybersecurity Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurut laman web UTHM, MoU itu bertujuan menggalakkan kerjasama akademik melalui pendidikan dan penyelidikan bagi memastikan kualiti dan hala tuju pengajaran dan penyelidikan universiti sentiasa relevan dengan keperluan industri.

Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Pembuatan (FKMP) menandatangani memorandum persefahaman dengan KTMB bertujuan menggalakkan kerjasama akademik dan penyelidikan dalam bidang teknologi kejuruteraan kereta api.

Antara bidang kerjasama yang dirancang ialah dalam membangunkan program sarjana muda dan sarjana untuk kursus Kejuruteraan Kereta Api selain kerjasama pembangunan penyelidikan dalam bidang teknologi kejuruteraan kereta api.

Sementara itu, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM) menandatangani dua MoU dengan Mysysnet dan Cybersecurity Malaysia.

FSKTM dan Cybersecurity Malaysia akan bekerjasama dalam bidang keselamatan siber dan antara program kerjasama yang dirancang ialah program penempatan latihan industri bagi penuntut, program sangkutan staf akademik dan kerjasama dalam bidang penyelidikan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved