Selasa, 6 Disember 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Empat bot pemintas tingkatkan operasi APMM

Posted:

Empat bot pemintas tingkatkan operasi APMM

Empat bot pemintas tingkatkan operasi APMM


MUHYIDDIN Yassin dan Timbalan Menteri Pertahanan Turki, Kemal Yardimci (dua dari kiri) menyaksikan simbolik penyerahan bot ONUK MRTP16 oleh Md. Yassin Mustaffa kepada Mohd. Amdan Kurish (kiri) di Langkawi, semalam.


LANGKAWI, 5 Dis. - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) kini memiliki empat bot pemintas laju ONUK MRTP16 daripada 10 bot pemintas yang telah diserahkan kontrak pembinaannya kepada syarikat BYO Marine Sdn Bhd.

Majlis penyerahan dan pelancaran bot pemintas yang dinamakan PENGGALANG 10, 11, 12 dan 13 itu hari ini disaksikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Limbungan BYO Marine di sini.

Kerajaan Malaysia telah menandatangani kontrak perolehan 10 bot pemintas laju ONUK MRTP16 dengan BYO Marine pada 18 Feb lepas di mana tiga bot pemintas laju diserahkan pada Jun, Ogos dan November lalu dan satu lagi hari ini.

Ketua Pengarah APMM, Laksamana Datuk Mohd. Amdan Kurish berkata bot-bot yang telah diterima itu, dua daripadanya dibuat di Turki manakala dua lagi di sini.

''Ada enam lagi belum diterima dan dijangka siap Jun tahun depan. Bot ini akan mempertingkatkan lagi keupayaan kita dalam menjalankan operasi," katanya selepas majlis pelancaran dan penyerahan rasmi bot pemintas laju Onuk MRTP16 itu.

Hadir sama pada majlis itu Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan, Pengarah Urusan Kumpulan Boustead Heavy Industries Corporation Bhd. Tan Sri Ahmad Ramli Mohd. Nor, Pengarah Urusan Kumpulan Boustead Holding Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin, Timbalan Pengerusi Yonca-Onuk JV Raja Mohamed Mustafa dan Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Md. Yassin Mustaffa — BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

Pekida dukung 1Malaysia

Posted:

Pekida dukung 1Malaysia

Pekida dukung 1Malaysia

SHAH ALAM 5 Dis. – Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) memuji gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan menganggapnya sebagai satu idea bijak dan berpandangan jauh.

Presidennya, Jamaludin Yusof berkata, penyatuan rakyat berbilang kaum di negara ini melalui pelaksanaan gagasan 1Malaysia diyakini mampu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju dan berdaya saing.

"Gagasan 1Malaysia merupakan satu tindakan bijak dan berpandangan jauh untuk penubuhan sebuah negara bangsa.

"Ia dapat memastikan semua rakyat tidak kira bangsa dan keturunan mempunyai perasaan tanggungjawab untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan berjaya selain mampu bersaing dengan negara lain," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Perhimpunan Perdana Pekida: Sepetang Bersama Perdana Menteri di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Pertanian dan Industri Asas, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Jamaludin turut berikrar bahawa Pekida akan terus menyokong dasar-dasar kerajaan di bawah pemerintahan Perdana Menteri dan akan terus memastikan kuasa politik terus kekal dikuasai orang Melayu.

"Sekiranya kita (Melayu) tidak dapat menguasai politik negara, bagaimana untuk kita memantapkan agama Islam, menguasai semula ekonomi serta membina semula orang Melayu yang mampu berjaya dalam semua bidang sekali gus menjadikannya sebagai bangsa bermaruah.

"Untuk itu, kita semua perlu mengetepikan ideologi politik dan menumpukan kepada agenda mengekalkan kuasa Melayu dalam kebangkitan politik yang berterusan," katanya.

Beliau juga menyeru kira-kira dua juta ahli Pekida di seluruh negara supaya mengamalkan sikap bertanggungjawab serta bertolak-ansur supaya dihormati oleh masyarakat dan bukannya ditakuti dan digeruni.

Full content generated by Get Full RSS.

Ekonomi pendapatan tinggi tak datang bergolek

Posted:

Ekonomi pendapatan tinggi tak datang bergolek

Ekonomi pendapatan tinggi tak datang bergolek

IPOH 5 Dis. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad meminta semua rakyat memainkan peranan bersama kerajaan bagi mencapai matlamat menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi.

Beliau yang bimbang rakyat cuma menunggu matlamat itu datang bergolek, berkata, rakyat tidak boleh mengharapkan kenaikan gaji semata-mata untuk mencapai status ekonomi berpendapatan tinggi.

Sebaliknya, tegas Dr.Mahathir, setiap orang perlu meningkatkan produktiviti dan kemahiran supaya kos tidak meningkat apabila gaji dibayar lebih.

''Kalau cuma hendak gaji tinggi tetapi hasil masih di tahap lama, gaji tinggi tidak dapat membeli lebih banyak daripada keadaan semasa gaji rendah.

''Tidak ada makna kenaikan gaji kalau harga barang turut naik. Jumlah nombor tidak penting tetapi kuasa membeli yang penting," katanya pada Bicara Negarawan anjuran Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) di Dewan Bandaran Ipoh di sini, hari ini.

Hadir sama, isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Menurut Dr. Mahathir, peningkatan produktiviti bukan dilaksanakan dengan bekerja lebih masa atau tenaga tetapi melalui pendekatan cara kerja yang lebih efisyen.

Beliau memberi contoh, bagaimana sistem pengeluaran kereta secara besar-besaran oleh Henry Ford berjaya meningkatkan gaji pekerja dan menurunkan harga kereta.

''Dengan mengurangkan kerenah birokrasi, pekerja peringkat bawah juga boleh mendapat tambahan kerja dan gaji dalam masa lebih pendek. Rakyat perlu tahu apa caranya untuk meningkatkan pendapatan tanpa meningkatkan kos," katanya.

Pada program tersebut, Dr. Mahathir juga meminta rakyat supaya mempunyai sedikit pemahaman soal ekonomi dan tidak membuat tuntutan tanpa mengambil kira kesan daripadanya.

''Kalau gaji turun, mereka buat tunjuk perasaan dan apabila gaji dinaikkan, syarikat terpaksa tutup dan akhirnya pekerja hilang kerja," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved